Sinds de workshop van @vinwat, eerder dit jaar, heb ik al een aantal eenvoudige vintage handwinders geserviced, met wisselend resultaat. Oefening baart resultaat zeg maar.
Op MP een oud 5je tegengekomen die wat aandacht nodig had volgens de aanbieder. Een automaatje met dag en datum. Weer een stapje verder in moeilijkheid.
Maandagmiddag, op weg naar mijn werk, het horloge opgehaald in Rotterdam, in de wijk Spangen. Een allervriendelijkste meneer, die bijna zijn arm uit de kom zwaaide, om te laten zien dat het horloge nog liep (1,5 sec) als je die wild rondslingeren.
Ik zal jullie foto’s van de zeer smerige kast en band besparen. Inmiddels heeft de boel in de Dasty liggen weken en is nu weer toonbaar.
Het uurwerkjes is er niet beter aan toe. Wat er is gebeurd weet ik niet, maar het lijkt dat alle smeermiddelen zich onderin hebben verzameld. Het lijkt een aardige uitdaging. Wordt vervolgd.
Door werk en vakantie even blijven liggen. Het weekeind gewerkt, maar vandaag de tijd genomen. Het uurwerkje netjes schoongemaakt, geassembleerd en geolied.
Het loopt redelijk, maar kan nog iets beter. Toch altijd weer bijzonder als het mechaniekje ineens weer tot leven komt als de balans wordt geplaatst.
Helaas werkt het dagverzet niet goed. Het kunststof wieltje draait over de tandjes van de dagschijf. Komende week maar even goed naar kijken en de boel afronden. Het nieuwe glaasje is inmiddels ook binnen.
Er was eens, op een maandje na 3 jaar geleden, een beginnend horlogesleutelaar, die vol enthousiasme een Seiko 6309a uurwerkje een servicebeurtje gaf. Het uurwerkje liep daarna wel, niet bijster goed, maar de datumschijf draaide niet op het moment dat dit moest. Om kort te gaan, mogelijk een probleempje met het kunststof onderdeeltje, tegenvaller, dus in de bak met probleempjes voor later.
Tot ik afgelopen week het uurwerkje van de Febo Seiko weer tevoorschijn haalde, omdat ik op zoek was naar onderdelen voor een 6309 duiker. Ik kon me vaag iets herinneren over een probleem met het datumverzet, dus met een kritische blik en inmiddels wat meer sleutelervaring, het uurwerk grondig geïnspecteerd.
De oplossing bleek eigenlijk simpel: een te lange schroef gebruikt voor de kloof van het anker (aan de andere kant van het uurwerk, waardoor het kunststof tandwieltje omhoog werd gedrukt en tegengehouden…
Het uurwerk is nu opnieuw geserviced, voorzien van nieuwe wijzers, omdat de oude naar zijn grootje waren, saffierglas in de kastgeperst en netjes afgeregeld. Jammer dat ik deze zo lang heb laten liggen, want eigenlijk is het een heel leuk 5-je.
Beter laat dan nooit.
Mooi geworden
Iemand enig idee wat een service voor een Seiko 5 ( 7009 ) zou kosten + nieuw glas?
Ik heb het 5je van mijn vader nog liggen. Maar verder dan de plaat schoonmaken en nieuwe wijzers ben ik nooit gekomen.