Ik verzamel vintage Seiko’s handopwinders uit begin jaren 60.
Ze fascineren mij door de tijdloze en simpele uitstraling.
Degelijk en met de zwaardwijzers stijlvol. De materialen zijn goed, de kast is van staal, net zo als de bodem. Het uurwerk zit strak en mooi afgewerkt in de kast.
Ik beleef veel plezier aan het opknappen en dragen van vintage horloges.

Lange tijd was het aanbod redelijk en kon je wel eens een mooie uitvoering kopen.
De laatste jaren worden ze nauwelijks aangeboden in een mooie staat, en als ze dan opduiken voor veel te hoge bedragen.
Ik ben daarom ook onderdelen gaan verzamelen, bijvoorkeur de old stock parts van Seiko. Ook dat is een hobby geworden, maar wel noodzakelijk om de verzameling te kunnen onderhouden.
Vooral van bijzondere uitvoeringen.

En de gangbare uitvoeringen, prijzen varieren enorm.

66 is het caliber uurwerk, mijn favoriete Seiko handopwinder. Bovendien de moeder van vele uurwerken erna, simpel van constructie, robuust en zeer betrouwbaar. Met datum aanduiding is ook mogelijk maar dan heet het een caliber 6602. Onderdelen zijn van dit caliber uurwerken uitwisselbaar.
Ik was al lange tijd op zoek naar een smetteloze 66-9990, om de bovengenoemde redenen…
Helaas is de 9990 uitvoering is niet meer te bekennen in horloge land.
Na weer eens zoekend achter het beeldscherm te hebben gekeken viel mijn oog via E-Bay op een totaal verprutste uitvoering.

De wijzerplaat is wit gepaint, waarschijnlijk in India. Seiko platen zijn nooit wit geweest, maar zilver. Er staat 21 jewels op terwijl het uurwerk 17 jewels heeft. Een wijzer was te donker, dus deze viel buiten mijn interesse.
Bijna maar weer weg geklikt, maar toch even beter gekeken naar de foto’s.
Hmmm de stalen kast is erg netjes,

de deksel als nieuw en het uurwerk schoon,

de originele kroon ook nog mooi, spanring als nieuw, niet gebroken…
Valt er dan wat van te maken?
De wijzerplaat heb ik nieuw liggen,
Een goede originele wijzer heb ik ook nog. De uiteindelijke biedprijs van 35.00 euro incl. verzenden zeer netjes.
3 weken wachten en alvast de spullen apart gelegd
Bij binnenkomst eerst het uurwerk bekeken en getest. Prima niets aan doen, geeft behoorlijk netjes de tijd aan, zo te zien was er wel onderhoud aan geweest. Een voordeel want anders zou ik het uurwerk moeten aanpakken.

Verprutste wijzerplaat en de nieuwe.

Het mooie van deze Seiko’s is dat het zo simpel en snel gaat. Met een scherp mesje de spanring er af, wijzers met een wijzer afnemer er af.

Deksel met het juiste gereedschap er af wippen.

Kroon met stift demonteren door eerst het stiftje in te drukken, in het uurwerk.
Het uurwerk valt nu uit de kast.
Wijzerplaat demonteren door de schroefjes aan de zijkant los te draaien waarmee de pootjes van de wijzerplaat vast zitten.
Nu wip je zo de wijzerplaat er af…
Uurwerk in een uurwerkhouder monteren,

Nieuwe wijzerplaat in de omgekeerde volgorde op het uurwerk monteren,
De wijzers vervangen voor het zelfde originele model, maar de nieuwe zijn in en nettere staat,

Bescherming op de nieuwe wijzerplaat leggen en de wijzers met een speciale stift op de assen monteren,
Goed controleren of de wijzers elkaar niet raken,
Complete uurwerk van bovenaf in de kast laten zakken,
De zaak omdraaien en de kroon met stift monteren, deksel er op, met wat Seiko siliconen,
Nogmaals de wijzers controleren met de kroon te verdraaien, op winden, okay alles goed.
Het acryl glas wat polijsten met pasta, goed schoonmaken.
Met speciale horlogemakers gum de wijzerplaat verlost van stofjes etc, en de binnenzijde van het glas er ook even mee vlekvrij maken.
Glas op de kast, spanring aan drukken, met een persje voorzien van een juiste pasbus. Vaak heb je de pers niet nodig en kan je de spanring er zo op drukken.
Nette band er op en wij hebben weer een mooie Seiko uit 1961.
Deze is een mooie toevoeging aan mijn collectie.
Zeker weten dat deze Seiko mij zal overleven en ik hoop zeker 100 jaar te worden…

Iedereen beleeft horloges op zijn eigen manier.
Ik beleef horloges zoals beschreven, voor mij kan geen nieuw horloge op tegen het plezier wat ik heb, het opknappen en dragen van een horloge die ik zelf onder handen heb genomen. Als de financiële investering dan ook nog economisch verantwoord is maakt zelfs mijn vrouw blij.
Excusses voor de matige kwaliteit van sommige foto’s. De camera is aan vervanging toe, ik zal tzt wat mooiere foto’s plaatsen van het eindresultaat.
Nog wat afbeeldingen va andere uit dezelfde periode.

6206-8990, automaat,

Met mooi uurwerk