Seiko 6619 wil niet lopen

Maar een veerton die vol met olie en vet zit geeft soortgelijk resultaat ook vandaar dat ik me afvraag of die helemaal goed schoon is.

1 like

Ja, de veerton heb ik goed schoongemaakt. Hij windt ook goed op, je voelt echt wanneer hij helemaal opgewonden is. Het gekke is ook dat als ik stiekem nog wat extra kracht toevoer door met een tandenstoker het derde rad iets aan te duwen, hij haast nog sneller stopt. Hij slingert ook niet uit, maar staat ineens stil vlak naast het rustpunt. Iets blokkeert hem lichtjes…

Het anker springt wel duidelijk door als de balans er niet op zit.

1 like

De ankerstenen verder in het anker duwen misschien? Of misschien zitten ze net scheef, hierdoor iets te lang, te veel wrijving waardoor die stoot? Dit was bij mij laatst een oplossing.

2 likes

Allemaal super bedankt voor het meedenken. Ik ga inderdaad eens kijken of de stenen er iets verder in moeten. Ik moet het anker best ver bewegen voor het doorspringt vind ik. Het lijkt ook of het ankerrad het anker een beetje vasthoudt.

Kan je goede foto maken van je anker interactie op ankerrad?

Zoiets als dit.

2 likes

Wauw. Ja dat zal ik proberen! (Morgen, waarschijnlijk😊)

1 like

Gewoon een gedachte: is hij nog wel rechtikkend? Heb je- of is de instelling misschien verschoven bij het schoonmaken, monteren.
Controle: Veer geheel ontspannen: Nu moet de steel van het ankertje precies midden tussen de aanslagpennen voor het anker staan, zon niet dan het kompas bij regelen totdat hij precies in het midden staat.

Succes

3 likes

Ook even naar de veerton lagering kijken. Het is een oud beestje en als deze uitgesleten is kan de veerton tegen de brug of tandwiel komen met het gevolg dat je heel veel vermogen al verloren bent.

1 like

Wat doet hij zonder dekstenen?

1 like

Bedoel je dat ik de dekstenen weghaal? De lagerstenen zijn er dan ook uit…of laat ik die zitten? Of aan 1 kant?

(Heb een drukke week, het duurt misschien even voor ik weer aan deze toe kom.)

1 like

gewoon dat de taps vrij kunnen draaien.

1 like

Ik ga het proberen. Hij zal dan met meer speling draaien denk ik, maar sowieso vrij. Maar hij loopt ook heel lang uit als ik alleen de balans of balans+anker monteer en hem aanblaas met een pompje. Daardoor denk ik dat de lagering wel goed is.

Stomme vraag, maar deze uurwerkjes hebben een ring onder het seconderad liggen. Heb je die ook weer terug gemonteerd?

Ik zag het vandaag toevallig bij een Seiko 2451 uurwerkje (voorganger van de 6619), en ik weet, dat de 6619 dit ook heeft.

1 like

Zijn de ankerpaletten wel gevet / olie?

Lijkt eerder op een beschadigde tand van het ankerrad

1 like

Ja, dat is een hele goeie! Maar daar heb ik goed op gelet. Die ring zit op z’n plekješŸ˜‰

1 like

Ja, ik heb dat gevoel ook. Zonder balans zijn er soms momentjes dat het anker minder enthousiast doorspringt, zo lijkt het wel. En ik zal eens goed gaan tellen hoeveel tikjes hij loopt voor hij stopt…

Een update. Ik kocht een oude Seiko van mp. Precies hetzelfde uurwerk, ook dag en datum (maar dan Engelstalig), behalve dat de push-functie om de datum te verzetten ontbrak. En achterop dat werkje stond Seikosha Sportsmatic, en een nummer 430. Niet de reguliere viercijferige kast- of calibercode. Het horloge had geen achterdeksel. De magic lever zat er verkeerd om in, waardoor hij niet opwond. Maar het uurwerk liep prima.

Gisteravond haalde ik uit dat uurwerk het anker en probeerde het in mijn 6619. Werkte perfect! :star_struck: Hoewel de ouderdom te zien is, promoveert deze leuke Seiko dus van de rommelbak naar een mooie doos met vintage Seiko’s.

Bij het opruimen zette ik het uitgenomen anker in de oude Seikosha, en verwachtte daar hetzelfde moeizame lopen te zien. Maar dat werd een leuke verrassing, want ook met dit anker liep het oudje uitstekend. Hij ziet er ook mooi uit, en ik ga dus op zoek naar een achterdeksel (dat erop geperst moet worden). Lastig voor een Seikosha zonder de latere precieze kastcodes. Maar daar wijd ik wel eens een nieuw topic aan.

4 likes