Seiko 6R15 automaat - invloed kou op uurwerk?

Hallo allemaal,

Ik heb sinds enige tijd een Seiko Scvs003 met 6R15 uurwerk.

Heb een tijdje lang (+/- 3 maanden) dagelijks bijgehouden hoe nauwkeurig hij liep, en dat viel erg mee. Maximaal 2 of 3 seconden afwijking per dag, en op de lange termijn (een week, een maand) ging het om een seconde of 10-15 dat hij voorliep. Hij heeft nooit meer dan 20 seconden voorgelopen.

Maar sinds het zo enorm koud is, is hij van 20 seconden ‘voorsprong’ teruggelopen naar precies 1 minuut achterstand, in ongeveer een maand! Dit is dus wel een groot verschil met voorheen. Ik draag hem nog steeds dagelijks, 10 a 12 uur denk ik.

Kan dit door de kou komen, of zou er iets met het uurwerk kunnen zijn? Voorheen liep hij dus altijd een beetje ‘voor’, en nu ineens flink achter!

Temperatuur verschillen kunnen een behoorlijke invloed hebben op hoe snel een horloge loopt. Dit specifieke werkje ken ik op dit punt zelf niet, maar bij mij is mijn enige horloge dat weinig temperatuurgevoelig is een Omega Seamaster chronometer. Al mijn andere horloges zijn duidelijk temperatuurgevoelig. De een wat meer dan de ander. Doorgaans lopen ze sneller bij een lagere temperatuur (omdat de balansveer wat krimpt, neem ik aan), maar langzamer zou net zo goed kunnen natuurlijk (werking van het materiaal, indikken van de vetten etc.).
Het is makkelijk te controleren of het daaraan ligt: vergelijk eens het horloge een tijdje op een koude plek (bijvoorbeeld in de deur van de koelkast bij een graad of 8) met een warme plek (in dezelfde positie neergelegd). Dat laatste doe ik bij mij in de ruimte waar de verwarmingsketel hangt, daar is het meestal vrij warm. Ook kun je het horloge onder een gloeilamp leggen bijvoorbeeld. Of op een kussentje op de verwarming ofzo.
Het verschil in loopsnelheid kun je dan makkelijk waarnemen (vergelijken met een atoomklok of teletekst bijvoorbeeld).
Overigens zijn zijn het nog heel acceptabele marges waar jouw horloge binnen loopt.

Sam

Hey, kijk net naar zo’n SCVS003. Hoe valt de band mee?

en nu ineens flink achter???

60 seconden in een maand?? Oke plus de 20, is 80 sec in 30 dagen…is 2.5 sec p/d.
cosc normen zou ik zeggen

als ik het goed heb begrepen: in een maand tijd is de nauwkeurigheid verslechterd van 20 seconden voorsprong per dag, tot 1 minuut achterstand per dag.