Seiko 7005 only

Al een paar maand loop ik erover te denken om een topic te starten over de 7005 van Seiko. Al sinds mijn kindertijd ben ik een fan van dit eenvoudige, robuuste uurwerkje dat in zoveel stijlen horloges nog te vinden is.

Gelukkig overleefde deze Seiko mijn kinderlijke gepriegel. En ik was onder de indruk van de eenvoudige maar doeltreffende constructie van het mechanisme.

Sinds een jaar of twee is mijn horlogehobby van vroeger weer helemaal opgelaaid, en bezit ik een stuk of 40 seiko’s waarvan 12 of 13 7005jes.

Ik heb het idee dat de 7005 min of meer from scratch is ontworpen en aan de basis staat van andere uurwerken zoals de 7002, 7006, 7009 etcetera. Ook de 7S26 en latere uurwerken laten nog steeds inspiratie van de 7005 zien. Met slechts vier en een halve millimeter is de 7005 het dunste uurwerk van deze allemaal. De dagschijf heeft de andere uurwerken ongeveer 0,4 mm dikker gemaakt. En bij de 7002 is geen dagschijf maar wel de extra 0,4 mm zodat andere onderdelen hetzelfde konden zijn als bij de dagschijf-versie.

De datumring ligt vlak in de platine en alle andere onderdelen zijn erin verzonken, zodat de datum complicatie nauwelijks voor extra dikte zorgt. Omdat Seiko afzag van handopwinding, was er de mogelijkheid om de koppeling direct de datumring te laten verzetten in de 1e positie van de kroon, uiterst geniaal vind ik.

En de automaat zit gewoon achterop de achterplatine, net zo’n slimme pragmatische keuze. Het pakte allemaal goed uit, want zoveel 7005jes vandaag de dag lopen nog prima, of zijn met weinig inspanning weer goed lopend te krijgen. :blush:

Hier nog wat leuke plaatjes, het zijn steevast vrij neutrale, eenvoudige ontwerpen, maar zo goed van verhouding, smaakvol en gewoon heel mooi! :blush: Ben benieuwd naar al ieders 7005jes, vind het een hele leuke verzamel-niche.

Mooie, strakke wijzerplaten, alleen maar geprint/geverfd maar toch fijn om naar te kijken:

(Deze twee liggen ook heel mooi vlak op de pols, ze zijn minder dan 10mm dik😊)

Dit zijn twee knallers uit 1970:

Ze kunnen heel klassiek zijn of juist heel sportief en modern:

Deze twee zwart/antraciete modellen vind ik ook schitterend:

En dan nog wat zeldzamere stukken waar ik heel blij mee ben:

Welkom om hier mooie 7005jes aan toe te voegen!

19 likes

een leuk en mooi setje 7005 :+1:
helaas kan ik je er geen tonen, ik heb ze niet,
maar toch… heel knap, geniet ervan

2 likes

7005 :face_with_monocle:

5 likes

Een 7005-7012:

en ook een 7005-5020:

4 likes

Leuk topic en interessante info. Er zitten echt prachtige 7005jes tussen. Leuk om ze te verzamelen. Ik denk dat ik ook wel ergens een 7005 heb. Zal hem eens opzoeken .

2 likes

Mooi! Die rechter heb ik incoming, in mooie staat. De linker heb ik in de goudkleurige uitvoering met Sony branding op de wijzerplaat.

3 likes

Nog wat technische details die ik leuk vind aan de 7005: er zit geen enkel kunststof onderdeel in en ook geen losse veertjes die weg kunnen springen. De bascule is zelf verend gemaakt, evenals het palletje dat de datum op z’n plek houdt en de pal op het opwindrad. En de bascule houdt zelf de tirette in de goede positie, er is geen tiretteveer. Al met al zeer effectief ontworpen met zo min mogelijk onderdelen😁

De grail 7005s :innocent:

4 likes

Heb hem nu om de pols. M’n eerste 7005 met mineraalglas ipv plexi. Bijzonder, met een dieper liggende wijzerplaat, brede spanring en lunette. Vind het een prachtig ding. En toch ook maar exact 10mm dik.

1 like

Flink geleefd heeft die! Zeldzaam, die duikers? (Heb nog geen enkel duikhorloge, ik zwem met een nieuwe SRPE51)

Struinend naar interessante 7005en zoals die 8052, kwam ik de 8199 tegen… sprankelend ding van maar liefst 39mm💙

ja het is de enige duiker (en sporthorloge) in de gehele 7005 zee van dress watches.

1 like

Vind hem heel mooi, strak en niet te lomp. Dus wie weet kom ik hem eens tegen. Liefst knap ik ze zelf ook op, maar koop nu soms ook wel eens vintages, die al mooi opgeknapt zijn, of gewoon nog heel mooi gebleven.

als u nog opzoek bent naar een 7005 projectje… :innocent:

1 like

Weet je zeker dat het een 7005 is?
Deze heb ik in de verzameling (en heeft wat liefde nodig) Ooit van @koekoek overgenomen.

2 likes

De 7006 (dat is deze) heeft een dagaanduiding, de 7005 niet. Bij de 7006 is een dagschijf toegevoegd, ongeveer zoals bij de 7009 maar zonder snelverzet, en de datumring is wat verhoogd zodat hij op hetzelfde level is als de dagschijf. De 7006 is dus iets dikker dan de 7005 maar lijkt er verder heel veel op.
Heb er ook eentje, van @VmaxNL , met een kastvorm die ook voor 7005 modellen wordt gebruikt:

2 likes

Niet eens op gelet. Bedankt voor de les :wink:

1 like