Seiko 7009 - 4040

Mijn gisteren gescoorde Seiko 7009.uit 1971 Hij is intensief gedragen
vandaag de hele ochtend schoonmaken en poetsen, de diepe krasjes in het glas
heb ik weggeschuurd,eerst waterproof 800, daarna 1200 en 2500.
Op het laatst met de dremel gepolijst laagste stand, 5000 toeren, alle krasjes weg
Tot zover niets aan de hand maar op de wijzerplaat zwierf het losgeraakte logootje van Seiko, de 5 (zie foto)waar nu 2 puntjes te zien zijn op de wijzerplaat hoort de 5 (weet iemand wat de 5 betekent?)
Ik ben erin geslaagd het lettertje tussen de wijzerplaat en het glaasje eruit te schudden. Ik ben helaas nog niet zover dat ik de kroon kan en durf te verwijderen.
Mijn vraag is hoe haal ik het uurwerk uit de kast en hoe zet je zo’n logootje
vast of is dit onbegonnen werk?

[img]

[img]

[img]

[img]

Leuk horloge!

De 5 staat voor de 5 functies die zo een horloge had, uit mijn hoofd was het

  1. Stainless steel case
  2. Shock resistant
  3. Automaat
  4. Day/date
  5. Waterdicht

Correct me if I’m wrong :slight_smile:

De kroon is makkelijk te verwijderen, net boven de stem (rechts van het schroefje) zie je op je foto een klein rond puntje, als je die indrukt met een pennetje kan je de kroon en stem zo eruit trekken (voorzichtig, geen kracht gebruiken) en dan kun je het uurwerk zo uit de kast halen.
Het logotje zou ik gewoon met een héél klein beetje lijm vastzetten. Should do the trick :wink:

Overigens zou ik als ik jou was, als je het uurwerk uit de kast hebt, de band ook even los maken en het geheel even laten weken in een heet sopje. Dan gaat al het bruine vuil ook meteen van de kast af en kun je hem helemaal goed schoonmaken.

Ohja en een foto van voor het polijsten van het glas is misschien ook wel leuk om te zien :slight_smile:

1 like

Nick heeft eigenlijk alles al gezegd, met een satéprikker kun je ook heel fijn vastgekoekt vuil verwijderen, en het krast niet.

1 like

Nog even over het lijmen…

Niet aan de voorkant maar aan de achterkant lijmen. Dus daar waar de pinnetjes er doorheen komen. Je ziet dan niets van het lijmen, nadeel…hiervoor moeten de wijzers en wijzerplaat er wel vanaf.

Gr. Men

Bij dit uurwerk gaat het loshalen van de opwindstift als volgt:
De kroon iets uit trekken. Onder de opwindstift komt een lipje tevoorschijn. Dit lipje vervolgens iets naar beneden duwen en de opwindstift er helemaal uit trekken.

Ko

Bedankt heren, ik ga het proberen!

1 like