Seiko 7009 '76 groot onderhoud

Dit horloge kregen mijn vader en z’n broer van mijn grootvader cadeau op een ferry-trip naar Engeland in 1977, beiden een identiek exemplaar. Die van mijn vader zijn broer moet ik dringend eens naar vragen of die nog in leven is. Het exemplaar van mijn vader heb ik ‘geruild’ toen ik mijn communie (12 jaar) deed. Ik kreeg van vrienden van mijn ouders een Citizen digitale quartz met zo’n verschrikkelijke haartrek-band. Mijn vader vond het wel leuk dat ik na enkele dagen hem het voorstel deed ergens in mei 1986 om te ruilen tegen zijn - intussen - afgeragde Seiko 7009.
Alhoewel mijn vader veel technischer onderlegd is dan ik had hij toen, en nu nog altijd geen oog voor pure schoonheid en fijne mechaniek. Ik praat dan ook al drie jaar niet meer met hem.
Mijn grootvader daarentegen, was zoals ze in NL zeggen een ‘topgozer’, die me op m’n 17 in huis genomen heeft daar mijn vader mij buitengegooid had toen ik op m’n laatste jaar middelbaar onderwijs zat en ook de schoolrekeningen en mijn kost en inwoon betaalde.
Het is dan ook ter nagedachtenis van deze fantastische persoon dat ik beslist heb bovengenoemd horloge volledig in ere te herstellen.

Na een nieuw glaasje, binnenring en horlogeband 2 jaar geleden:

Heel tevreden, maar ik had al de boodschap meegekregen dat deze toch eens een service nodig had. Toen het horloge een tijdje geleden slecht begon te lopen beslist om de daad bij het woord te voegen. De 7009 z’n eerste service ooit…
Na een probleemloze diagnose door @Floris155 met glans van de schans :grinning:
Vuil binnenwerk, verdroogde olie en wat patina op de wijzerplaat maar niks stuk!

Met de sjieke band die @Tuur1968 mij cadeau deed :+1:

Back in business for another 40 years :wink:

19 likes

Top gedaan en veel draagplezier, alleen jammer dat je zo’n slechte band hebt met je vader, sommige dingen heb je helaas niet in de hand…

Bedankt voor je mooie repliek, het is soms zoals het is…Maar we doen het voor de opa, en niet voor de papa. Ondanks deze emotionele ondertoon draag ik het horloge met plezier.
Ach, ik laat meestal niet al te diep in mijn ziel kijken op fora, maar een uurtje voor posten ook nog 'n maat van mijn leeftijd z’n ma aan de lijn gehad om te vertellen dat hij vanmorgen hartstilstand gedaan heeft en minstens 5 minuten zonder zuurstof doorgebracht heeft. Op de koop toe moet z’n vriendin over drie weken bevallen van de eerste. Dat plaatst alles weer eens in perspectief en dan durf ik wel eens mijmeren…

Mooi dat het horloge weer in topstaat is herstelt! Top werk van @Floris155!

Sterkte met de rest

1 like

Mooi opgeknapt, veel plezier ermee!
Die tweetalige dagschijf vind ik wel grappig, kun je die in verschillende standen monteren en zo voor een andere taal kiezen of kun je dat met de kroon instellen?

Mooi verslag en nog mooier resultaat!
Blijft ongelofelijk hoe die Seikootjes gewoon maar blijven doorlopen (zelf ook ervaring mee), zonder dat je er iets aan doet! Onverwoestbare kwaliteit! En daarnaast een tijdloos design. Vind dit oprecht gewoon een mooi horloge. Veel plezier ermee, de komende veertig jaar! :grinning: En succes met de overige zaken!

2 likes

Mooi verhaal, gefeliciteerd met de mooie opknapbeurt!!

1 like

Welkom en wat een aangrijpend verhaal.
Horloge ziet er goed uit en gaat zeker weer jaren mee.

1 like

Hij ziet er weer levenslustig uit! Hoop dat het horloge je de juist mooie herinneringen terug geeft!

1 like

Gewoon met de kroon instellen, dan ben je ofwel fransoos of engelsman :wink:

1 like