Ik heb een aantal horloges gekregen via via en daar zat het bovenstaande horloge bij. Kunnen jullie hier wat meer over vertellen ? Wat betekent chronograph en automatic (wind hij zich zelf op) en heeft iemand een gebruiksaanwijzing.
Misschien ook interessant is welke waarde hij ongeveer heeft mocht ik hem willen verkopen. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties
chronograph is min of meer stopwatch functinaliteit, dus je kunt tijdmetingen ermee uitvoeren. bovenste knopje is start-stop, onderste knopje is de reset.
automatic is een mechanische automaat, een mechanisme met een onbalans die de veer opwind door beweging van je pols bij bijv. lopen.
het ligt voor de hand dat de uiterlijke staat van belang is voor de waarde
maar mechanische horloges als deze hebben onderhoud nodig, en bij dit type is dat best wel prijzig. de service historie is daarmee van belang voor de waarde.
je kunt een foto posten, dat helpt bij de waardebepaling.
De Monaco is een apart verhaal: het is een retour en vol: je kunt terwijl de chronograaf loopt op de onderste knop drukken. De chronograaf-wijzers worden dan op 0 gezet en gaa meteen als je de onderste poussoir loslaat weer lopen.
Best leuke horloges. M.i. ondergewaardeerd. Tel op een waarde van ca. 200 euro goed werkend en in mooie staat, misschien 50 euro meer na een beurtje.