Seiko 7018-5000;Trucje om uurwerk met dial uit caseback te krijgen?

Momenteel heb ik een Seiko 7018-5000 liggen die niet goed loopt. Ik wil het uurwerk goed bestuderen, maar momenteel krijg ik geeneens het uurwerk met de wijzerplaat uit de caseback :sweat_smile:
Ik heb al de tip gekregen om met een kleine schroevendraaier of oliegever de inkeping naast 2 uur te gebruiken om met een palletje of iets dergelijks de kroon te kunnen uitnemen. Ik heb het geprobeerd, maar ik voel nergens een palletje of iets dergelijks. Tips? Trucjes?

Dit is van een 7016, misschien het zelfde.
Als je de kroon uittrekt komt het heveltje te voorschijn.

klopt, zoiets.
Als ik het niet zeker weet pak ik de loupe, bak licht erbij, kroon bedienen en kijken wat er allemaal beweegt. Meestal wordt het dan wel duidelijk.

Dank allebei! Ik heb er een bak licht bij gepakt met de loupe op en de kroon in alle standen gehad, maar er gebeurt helemaal niks.

Dit is hetzelfde systeem als de lord matic 5016, kroon uittrekken en met een schroevendraaiertje iets naar onder drukken, het heveltje zie je bijna niet.

Ik heb met een iets dikkere oliegever al overal naar beneden gedrukt terwijl ik iets aan de kroon trek, maar er gebeurt echt niets. Kan er niet iets met het heveltje zijn?

3 likes

Nee even serieus, dat palletje bij mij zat erg los en kon vrij bewegen naar links rechts dus misschien zit die verstopt.
Er is bij die van jou ook vrij weinig ruimte.
Beetje schudden, paar tikken geven misschien dat die dan tevoorschijn komt.

Hopelijk niet, je kunt er nooit bijkomen. :grimacing:

Het is wel leuk geweest, ik heb het 3 keer geprobeerd. Er gebeurt niks helaas.

Dan blijft de enige optie… :point_up_2:
Wijzerplaat eraf slijpen :grin:

Misschien heb je wat aan de tekening, de hevel met de pijl is het.
Misschien beweegt deze niet met het uittrekken van de kroon ?

Ik ben ermee gestopt Chris, maar bedankt voor het meedenken :slight_smile: Ik begrijp het idee, maar er valt niets in te drukken. Geen heveltje te bekennen.

Ik neem aan dat je deze pdf al hebt? Daar staat het goed beschreven, en deze kan je ook flink vergroten.

http://thewatchsite.com/files/Casing%20Guide/26.%207016A.pdf

1 like

Op je foto zijn de wijzers nog aanwezig. Ik zou deze er af halen en dan voorzichtig proberen de wijzerplaat te lichten. Seiko heeft meerdere modellen waar de wijzerplaat gewoon in de platine of fixing ring wordt gedrukt.
Daarna de instructies volgen die in de technische beschrijving staan.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Ik heb lang leden eens een 7016 (bij benadering enigszins gelijk afgezien vd extra complicatie) uit zn verpakking genomen en meen me te herinneren dat wanneer je de kroon uittrekt in haar verste stand (bij dit model vermoedelijk maar 1 klik) er onder de minimale uitsparing op 2 uur in de rand vd wijzerplaat een palletje tevoorschijn komt. Met een speld proberen te vinden, wat druk geven en de kroon komt waarschijnlijk los.

1 like

klopt als een bus, zo werkt het ook bij de 7006-5000

Ik heb het voor elkaar gekregen, maar niet via de uitsparing naast 2 uur. Het palletje wat tevoorschijn komt bij het uittrekken van de kroon in de verste stand zit vlak onder de kroon. Zit niet eens in de buurt, dus waar die uitsparing dan wel voor dient? :confused:
@Inca Je had de gouden tip, hartelijk dank daarvoor.

Bedankt en graag gedaan.
Maar graag even een foto hiervan plaatsen. Want ik ben toch wel nieuwsgierig hoe het precies zit, als je de technische beschrijving leest, is er toch wel één en ander voorbehoud. Lees de 'Disassembly Precautions".

Met vriendelijke groet,
Inca

Het spijt me, maar hij loopt inmiddels weer goed en ik heb hem alweer helemaal in elkaar gezet. Ik was te blij dat het uurwerk eruit kon worden genomen en te benieuwd wat er met het uurwerk zou kunnen zijn om foto’s te nemen.
Het palletje kwam bij dit horloge/uurwerk alleen tevoorschijn in de uiterste stand. Dus in de stand om de wijzers te kunnen verzetten. Bij de twee andere standen verdwijnt het palletje onder het uurwerk. De locatie is net onder de kroon aan de rechterkant. Ik kon het palletje ook niet induwen, maar ik moest het met een schroevendraaier iets liften om de kroon met stift eruit te kunnen nemen.