Graag maak ik gebruik van de kennis van het onvolprezen forum, voordat ik iets sloop….
Ik wil de opwindstift van mijn Seiko 7019 5000 verwijderen.
Nu heb ik al gezien dat er in de wijzerplaat een sleufje zit op 2 uur.
Daaronder bevindt zich de “lever”.
Nu heb ik 2 vragen voor ik aan de gang ga:
Moet de stift eerst volledig uitgetrokken worden of juist helemaal in de binnste positie staan.
Is het de bedoeling dat de lever rechtstandig naar beneden wordt gedrukt bij het verwijderen van de stift?
Een opwindstift losmaken aan de wijzerplaat zijde van een uurwerk, komt eigenlijk alleen voor bij kasten zonder achterdeksel en waar het via de glaszijde verwijderd moet worden. Dat is volgens mij niet het geval bij de 7019-5000.
Om de opwindstift te verwijderen, trek je de stift een klikje uit. Vanaf de rotorzijde gezien zie je dan links naast de stift een palletje tevoorschijn komen, die je met iets puntige rechtstandig indrukt. Dan kan je de stift er uit halen. Bij sommige modellen zit er een ring, die het uurwerk op zijn plaats houdt. Die zal dan eerst verwijderd moeten worden.
Hmmm… we komen al verder.
Positie 1 of 2 dus . Is positie 1 met de kroon niet uitgetrokken ?
Ik vind dat verhaal over terug plaatsen nog best listig.
Dat foutief terug drukken waardoor je het uurwerk moet herstellen is waar ik bang voor ben.
0 is over het algemeen compleet ingedrukte kroon
1 is dan de 1e verstelstand (meestal dag/datum)
2 is meestal de tijdverstelling (bij de Zenith ElPrimero zijn de 1 en 2 stand omgedraaid)