Seiko 7548-700B

Op dit moment ben ik in de mogelijkheid om een originele Seiko Quartz 7548-700B over te nemen. Hij is volgens de (1e)eigenaar in 1980 persoonlijk in Singapore gekocht. Het Serial number geeft juli 1978 aan, dus dat is best mogelijk.

Dit zou zo maar mijn eerste vintage kunnen worden.
Vraag is, doen of niet doen?

• Wat doet dit in prijs? De conditie wordt goed genoemd en de rubberband is ook origineel.
  • zijn bezels en glaasjes nog verkrijgbaar als dat nodig is?
  • gaat deze klok nog een poos mee?
  • waterdichtheid?
  • waar kan/moet ik op letten als ik vrijdag mag gaan schouwen?

Kortom ik denk dat ik voor iets bijzonders sta maar ben nog niet zo ervaren.

Wie kan me op weg helpen?

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar zoiets, ze worden gewild. Waar je op moet letten (volgens mij dan) :
De rubberband heeft historische waarde, die moet je niet meer gebruiken.
Schroeft de kroon nog goed in en uit, ongeveer 4 turns.
De dot’s op de wijzerplaat verouderen, de lume op de wijzers verouderd ook, is normaal maar je ziet ze die bijna geel zijn geworden.
Draait de bezel soepel ?
Eigenlijk moet je ook het uurwerk zien of er batterij lekkage of vocht in geweest is.
De algehele conditie moet je zelf inschatten. Ligt natuurlijk erg aan de prijs.
Ga uit van geen waterdichtheid, op deze leeftijd zijn alle rubber pakkingen hard geworden. Tenzij die al eens vernieuwd zijn. Geldt voor alle vintage duikers.

Ze gaan van $125 tot > $300 afhankelijk van de conditie.

Er zijn nog veel onderdelen te koop, veel aftermarket (geen orig. Seiko), maar prima te gebruiken. Hij deelt onderdelen met de SKX007, bijv glas, pakkingen enzo.

Succes ! (Laat even weten hoe het afloopt)

Hij deelt geen glas met de skx007, compleet andere manier van montage ook.
Glasdiameter is 32mm en glas ligt in een dikke pakking waar ie ingedrukt wordt door een metalen bezel (die niet meer verkrijgbaar is), en daar klikt de draaibare bezel op. Diameter pakking van de bezel is 36.6.
De skx007 heeft 31.5mmm diameter glas, zit in harde pakking geperst en diameter bezelpakking is 34,5mm.

Kroon gebeuren is ook compleet anders.

Voor onderdelen kun je beter kijken naar een 6309-7290 of een 7002.

Automaten wijzers passen
Bezels zijn after market prima te vinden
Glas koop je ook
Glaspakking is te koop, is wel ietwat duur
After market kroongedoe is ook goed te koop

Even opletten:

Een 7548-700B heeft een pepsi bezel en moet een diepblauwe wijzerplaat hebben ipv zwart.
Verschil is op foto’s moeilijk te zien.

Er zijn zo goed als geen delen welke direct uitwisselbaar zijn met delen van een SKX007.
Originele glazen zijn niet meer te krijgen, aftermarket is geen probleem.
Originele pakkingen zijn nog te krijgen. Wijzerplaten en uurwerken is alleen nog gebruikt te vinden.

Uurwerken zijn goed en veel beter als vele hedendaagse quartz uurwerken met een nadeeltje…enkele onderdelen zoals de spoel, zijn niet meer te krijgen. De spoel gaat heel graag kapot als iemand de battery vervangt en een uitglijder maakt met een schroevendraaier.
Een veel voorkomend probleem bij de 7548 uurwerken is het niet helemaal goed omschakelen van de dagfunctie…dat heeft te maken met een uitgelubberd veertje.

Mijn tip…koop een goede ipv trash en betaal iets meer. Betaalt zich altijd terug.

Wellicht heb je een klein beetje aan deze links, is weliswaar voor een 6309 maar is ook gedeeltelijk van toepassing op een 7548: http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,153.0.html