Seiko 7548 (niet te verwarren met...) en upgrade verslagje

Erg leuk om te lezen en zien, dit!:thumbsup:
En geslaagd project! Oh en die groene…:scream::heart_eyes: Die is echt cool! Zou ik er ook nog wel 'ns eentje van willen, voor in de toch al overvolle Seikokist.:slight_smile:

2 likes

Heel mooi verslag, dat ga ik nog eens op mijn gemak doorlezen. :thumbsup:

1 like

Heel tof en dat voor een quartz. Onderstreept weer waarom ik Seiko als merk leuk vind.

1 like

Prachtig verslag bedankt voor het delen :thumbsup:

1 like

Leuk om te lezen en een prachtig resultaat! Nadeel is dat ik nadat ik gelezen te hebben nu ook weer een oranje duiker wil :pensive:

En als je een groene versie wil maken moet je ook een achterkantje met een serienummer 4D vinden, want dat model is namelijk maar 1 maand gemaakt :smile: (wellicht dat je dit ook al wist)

1 like

Bij zulke mooie vanille-verkleurde lume past een verweerde bezel ook perfect! Erg mooi, maar een jubilee staat hem, denk ik, wel nog beter dan die oranje Obris/Isofrane…niet dat ik verder iets tegen oranje heb natuurlijk! :smile:

1 like

De huidige quartz uurwerken zijn helaas niet langer meer over-gedimensioneerd; steeds kleinere motortjes/uurwerken die steeds grotere wijzers/horloges in beweging moeten zetten. Inderdaad: :grimacing:

Hoort die wijzerplaat trouwens bij de kast (of andersom) Leen? De 200 meter versie van de 7548 bestaat namelijk ook. Van vlak voordat het model werd uitgefaseerd. Deze had (net als zijn opvolger de 7C43) geen klemring meer voor het glas, maar een geschroefde ring. Sowieso een hele mooie uitvoering! :thumbsup:

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met ‘overgedimensioneerd’? En hoe is dat anders vergeleken met tegenwoordig?

Verder lof voor dit mooie verhaal! Het horloge van Schwatzkopf, topf!

1 like

Als je naar het onderstaande plaatje kijkt, zie je rechts een latere (instap segment, 5H26) quartz duiker van Seiko, waar nog steeds niets mis mee is. (Beiden 42 mm kast) Het uurwerk neemt echter nog maar ongeveer de helft qua ruimte in t.o.v. de linker 7548.
(Bedenk daarbij dat zich onder de linker 7548, onder het groene circuit-plaatje, vrijwel alleen nog maar metalen onderdelen bevinden. Onder de rechter zit onder het metalen plaatje, juist veel kunststof.)

Tegenwoordig hebben veel quartz horloges (ook de duurdere merken) vaak een uurwerk dat nog maar half zo groot is als het rechter uurwerk. Gewoon omdat dat goedkoper is en het werkje nog steeds (min of meer) zijn werk doet. Het stottert misschien wat, zo nu en dan. En zoals @LeenV al zei; De ene keer raakt de secondewijzer een index en de andere keer zit hij er misschien wat naast. Maar een kniesoor (of een een horlogegek :stuck_out_tongue_winking_eye:) die daar op let!

Repareren gebeurt ook niet meer, gewoon een ander werkje erin bij problemen. Ik noemde de oude uurwerken over-gedimensioneerd omdat iets minder ook al had voldaan om meerdere generaties mee te gaan, maar eigenlijk is “super degelijk” waarschijnlijk beter. (En o.a. daarom vind ik ze ook zo cool!)

3 likes

Ah, bedankt voor dit heldere verhaal!
Ook interessant: 5 jewels voor de 7548!

1 like

Het type met “geschroefd” glas heb ik ook gehad. Dit samengestelde horloge is begonnen met het uurwerk, wijzerplaat, uren en minuten-wijzers. Die horen bij elkaar. Secondenwijzer is van een andere Seiko. Kast had ik ook nog liggen, in elkaar gezet en een kroon gevonden (daar is het veertje wat slap van, na terugduwen bij datum verzetten bv moet je een tijd wachten voor je hem dicht kan schroeven. Anders neemt hij de datum weer mee). Bezel voorzien van insert en dragen maar. Alleen originele Seiko onderdelen en tijdconform. Gek genoeg is het 1 van mijn meest favoriete horloges. Later nog eens saffier er in gezet en waterdicht gemaakt met verse pakkingen.

2 likes

Ik haal maar ff een ouwe topic uit de stoffige doos.:wink::thinking:

Leuk stukje, leuk leesvoer.
Ben zelf ook op ziek naar de teal al een maand of 7.
Ik heb de zwarte, pepsi en de oranje met zilvere bezel.

3 likes

Het blijven wel mooie horloges voor mij, om de een of andere reden. Ik heb de zwarte (7547-7010, de eerste met 200m) gehad, welke weg is maar wel binnen het forum gebleven is :slight_smile:

De teal is best lastig om te vinden, zeker in betere kwaliteit. Ik zou Instagram ook proberen, denk ik.

1 like

Mooi verhaal over de historie en de verschillen :blush:

1 like

Mooi verhaal van @Paul. Bedankt voor het onder de aandacht brengen @MD_

Heb zelf een NOS Z199 band onderweg en zoek daar nog een mooie pepsi 7548 of 7c43 bij.

1 like

Uniek dat je die nog hebt kunnen vinden. Tweedehands zijn ze al behoorlijk aan de prijs en moeilijk aan te komen. :ok_hand:

1 like