In 1978 bracht Seiko een quartz tegenhanger van de bekende 6309, die op dat moment alleen in “turtle” kast leverbaar was, uit. De nieuwe Seiko 7548 kreeg een slankere kast en een moderner wijzerblad. De nieuwe kast en het wijzerblad herkent (of verwart ) bijna iedere horlogeliefhebber nu als (de voorloper van) de SKX007 en SKX009.
Het nieuwe uurwerk werd gebaseerd op het betrouwbare 6309 uurwerk en eigenlijk is dit, zoals alle vroege quartz uurwerken, een hybride uurwerk. Omdat de krachten in een quartz uurwerk veel kleiner zijn dan die in mechanische uurwerken is de 7548 in veel opzichten over-gedimensioneerd. Het voordeel daarvan is dat de slijtage minimaal is en deze horloges heel betrouwbaar gebleken zijn. Bovendien zijn ze te servicen, net als volledig mechanische uurwerken.
Kan er dan helemaal niets aan kapot? Jawel, zoals alle quartz horloges kunnen ze ook slecht tegen lekkende batterijen en het 7548 uurwerk heeft nog één andere zwakke schakel; de onbeschermde spoel is erg teer. Vooral tijdens het wisselen van de batterijen sneuvelt er nog wel eens een 7548 doordat de horlogemaker of hobbyist uitschiet met een schroevendraaier. Overigens is ook dit gewoon weer te repareren met een donor-spoel (van bijvoorbeeld een Seiko 7546 die grotendeels vergelijkbaar is met de 7548).
In tegenstelling tot de huidige (vintage) marktprijzen, werd de 7548 destijds hoger in de markt gezet dan zijn mechanische broer. De prijs was 40% hoger dan die van de 6309.
Behalve de Pepsi en All Black zijn er ook nog twee types oranje geproduceerd; één met zwarte/goudkleurige bezel en goudkleurige wijzers en één (zeldzamere) met zilverkleurige accenten. Tot slot is er nog een zeldzame groene versie. Mocht iemand die laatste (of een wijzerblad en chapter ring) hebben liggen en ervan af willen, dan hoor ik dat erg graag!
Kortom; het tijdloze ontwerp, de goede draagbaarheid en maat en de hoge kwaliteit van zowel de de kast, wijzerplaat en het uurwerk maken de 7548 tot een klassieker. Sinds ik mijn eerste (tijdens een gezellige ontmoeting) van @Lucien mocht overnemen ben ik zeer gecharmeerd van zoveel kwaliteit voor zo weinig geld. (Voor rond de € 200,- zijn ze (nog redelijk) goed te vinden.)
Toen ik onlangs even keek op Ebay voor een, liefst NOS, wijzerblad om een beschadigde wijzerplaat te vervangen, kwam ik deze tegen:
NOS wijzerbladen zie je sowieso niet vaak meer, maar zeker niet van de versie met zilveren accenten, dus ik moest maar toeslaan. Enkele weken later lag er een bubbeltjes enveloppe in de bus en kon ik aan de slag!
Dit uurwerk heeft al een service en nieuw elektronisch circuit gehad omdat het schade had van een lekkende batterij.
Nieuwe wijzerplaat erop. De leverancier van de kast ligt ernaast; zo te zien van een lasser geweest! (Dat uurwerk krijgt t.z.t. ook een beurtje.)
Wijzers eraf!
En er weer op!
Om het glaasje en de zwarte chapter ring te kunnen verwijderen, worden de bezel en een knelring verwijderd. Daaronder blijkt nog aardig wat vuil en vliegroest te zitten van de afgelopen 35 jaar…
Netjes poetsen!
En de nieuwe chapter ring en saffier glas er weer in!
De bezel (met wel erg veel levenservaring) er weer op en het uurwerk er weer in; KLAAR!
…Hoewel? Bij de meeste vintage horloges vind ik een beetje “wabi” vaak juist passend. Maar gisteren, vòòr het ijs krabben van de auto, heb ik er toch maar een andere bezel opgezet. Bijna weer als nieuw: