Seiko 7549-7000 Golden Tuna: You're screwed!

Een aantal weken geleden kreeg ik van een mede forumlid het verzoek, om eens naar zijn Seiko Golden Tuna 7549-7000 te kijken.
Hij had een batterij wissel laten doen, maar helaas bleef het uurwerk daarna nog steeds zo dood als een pier.
Diegene die de batterij had gewisseld, zei dat hij bekend was met deze horloges.
Dus niet. :confused:
Na de zgn. batterij wissel bij de beste man, liep het uurwerk nog steeds niet en zat de bezel ook nog eens muurvast.

Nu wil ik mij graag beperken tot de mechanische Seiko’s, omdat ik van quartz te weinig verstand heb en ook niet in het bezit ben van het juiste gereedschap voor quartz.
Dit uurwerk is echter half mechanisch en half quartz , dus ik dacht, misschien is het wel een simpel mechanisch probleempje. :grimacing:
Dus afgesproken dat het horloge naar mij toe zou worden verzonden en na een paar dagen kwam het binnen.
Hier gaat mijn Seiko hart toch wel wat sneller van kloppen, wat een gaaf horloge!

De bezel zat dus vast. Deze wordt door de schroud op zijn plek gehouden.
Helaas was deze verkeerd gemonteerd en drukte de bezel dus klem op het huis.
Door de schroud later weer goed te monteren, draaide de bezel ook weer prima.
Na het demonteren van schroud en bezel, zie je de borgmoer, welke het glas vast drukt in het huis.

Als je deze borgmoer losdraait, zit er tussen moer en glas een dunne nylon ring.
Deze is om de waterdichtheid te garanderen, dus niet vergeten bij het monteren!
Daarna het glas, glaspakking en innerbezel gedemonteerd.
Dat was makkelijk, nu even de stem er uit en het uurwerk kan uit de kast worden gehaald.
Maar … hoe krijg ik de stem er uit?
Er moet een palletje zijn om de stem te ontgrendelen, maar waar??

Dat is pech, palletje weg. :frowning:
Hij zou op de plek bij het rode cirkeltje moeten zitten.
Na wat correspondentie met de Seiko goeroes van deze wereld, was hun eensluidend antwoord: YOU’RE SCREWED!
Kijk daar hebben we wat aan, maar niet heus.
Hun voorstellen kwamen er op neer dat de stem maar gebroken diende te worden en dan maar hopen dat er niet teveel schade zou ontstaan.
Probleem is wel, dat de onderdelen van deze uurwerken niet voor het oprapen liggen en daardoor ook nog behoorlijk duur zijn.
Om het verhaal niet te lang te laten worden: ik heb met behulp van een paperclip kans gezien om toch de stem te ontgrendelen en deze er in zijn geheel er uit te krijgen.
Daarna ging het uurwerk er makkelijk uit en zie daar…

Het ontbrekende palletje!!
Het was dus in het verleden waarschijnlijk niet goed gemonteerd en los geraakt.
Toen het uurwerk eruit was, bleek er nogal wat slijpsel in het uurwerk te zitten.
En ook de “nieuwe” batterij ontbrak!

Man, man, wat kunnen sommige er toch een zooitje van maken.
Diegene die aan het uurwerk had “gewerkt”, was volgens mij niet echt voorzichtig met de spullen van een ander en wist ook niet waar hij aan begon.

Dus het gehele uurwerk gedemonteerd en gereinigd.
En natuurlijk het “verdwenen” palletje niet vergeten te monteren!

Echter na montage van een nieuwe batterij, bleek het uurwerk nog niet te lopen. :frowning:
Na wat speurwerk ( op het www) bleek de coil defect.
Dat is het koperkleurig onderdeeltje op de foto.

Deze vervangen voor een andere en daarna liep het uurwerk weer als een zonnetje.
En als hij dan weer geheel gemonteerd is en je ziet het lopende horloge, ja , dan ben ik wel erg blij met het resultaat. :slight_smile:

Bedankt voor het lezen!

147 likes

Mooi verhaal en goede foto’s. Fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die dus wel zorgvuldig te werk gaan.

Het resultaat mag er wezen!

2 likes

Heerlijk deze verslagen! Keep 'em coming! :blush: :+1: Netjes gedaan ook. :ok_hand:

3 likes

Goed gedaan hoor! Mooi dat je de coil nog kon vinden!

2 likes

Aad, je bent een virtuoos!!!

2 likes

Leuk om te lezen Aad.
Bizar wat een troep andere mensen ervan kunnen maken. Batterij vervangen en hem dan gewoon vergeten te monteren :see_no_evil:
Goed om te lezen dat deze mooie Tuna bij iemand met verstand van zaken is gekomen en het weer doet.
Thanks 4 sharing!

3 likes

Leuk verhaal om te lezen. Ik houd erg van deze verslagen waarbij mooie foto’s zitten met uitleg :ok_hand:t2:
En het horloge ook nog kunnen maken :+1:t2:

2 likes

Mooi verslag en mooi werk, mijn complimenten!

2 likes

Leuk verslag! Er leuk om zo mee te kijken!

2 likes

Leuk verslag, bedankt deze te delen :+1:

2 likes

cool verslag! Normaal sla ik seiko gerelateerde posts over, maar ben blij deze te hebben meegepikt :ok_hand:t2:

2 likes

Met veel plezier gelezen. Dit soort verhalen zijn voor mij de krenten in de pap op het horlogeforum. Ik ben blij dat er nog steeds mensen zoals jij die nog bereid zijn om wat (veel) aandacht te steken in de zaken die ze onderhanden krijgen.

BB

3 likes

Mooi opgelost allemaal, dank voor het delen :+1:

2 likes

Weer een mooi stukje gereedschap van de ondergang gered! Nice work! :clap:
Leuk, dat Suwa logo daar bij de date! :grin:

3 likes

Grappig dat dit mij een paar jaar geleden ook is overkomen met exact dit model. De batterij was leeg en ik wist dat het glas niet origineel was, dus stuurde ik hem naar een expert voor een complete inspectie en dit was het oordeel:

Helaas is er al redelijk veel aan “geprutst en verprutst”. Erg jammer, als je het mij vraagt.
Met wat kunst en vliegwerk krijg ik het denk ik wel weer allemaal in orde, maar daarvoor wil ik toch graag je toestemming.

Bezel pakking valt uit elkaar, moet nieuw
Kroon pakking is hard, moet nieuw.
Draad van de schroeven rondom is slecht in 2 gaten, herstellen indien mogelijk en schroeven met loc-tite monteren, rekening houden hiermee bij een volgende batterij wissel. Advies: nieuwe schroefjes.
Batterij komt zonder meer nieuw.
Aan de wijzers is geknepen om ze grip te geven op de asjes, maar zitten nog behoorlijk los. Vernieuwen is noodzakelijk anders vallen ze eraf zodra je effe ergens tegen stoot.
Glas en glaspakking was al bekend, moeten dus vervangen
Minutenring met pakking moeten ook vervangen, heeft men enkele ringen in gefabriceerd.
Verder zal ik het uurwerk wat olie geven, aangezien hier en daar wat sporen van “vliegroest” zitten.
Verder ontbreekt het identicifactieplaatje van het uurwerk, maar het is wel een 7549.
De wijzerplaat maak ik een beetje schoon, maar de wijzerplaat is al niet meer zo heel mooi, jammer, anders zou deze toch erg mooi kunnen worden.

Maar hij heeft hem toch heel netjes weten op te knappen:

5 likes

Hulde! Goed gedaan en leuk om te lezen.

2 likes

Mooi verslag. :+1:

2 likes

Knap gedaan! Is inderdaad leuk om te lezen!

2 likes

Niet mijn type horloge, maar wat een fijn verslag en resultaat. Top!

2 likes

Mooi gedaan en leuk verslag👍

2 likes