Zoals ik hier en daar al gepost heb, heb ik enkele dagen geleden mijn 7A38 mogen ontvangen. Het horloge verkeert in zeer goede staat en werkt volledig naar behoren op één ding na: de grote chronograafwijzer reset soms een beetje vreemd. Ik heb geen zin om moeilijk te gaan doen met Paypal returns etc. en ik vind wíl hem ook gewoon houden dus vandaar dat ik hier post. Ik gebruik de chronograaf zeer zelden, hoogstens om pasta te timen of om een eitje te koken, maar 50% van de keren dat ik hem gebruik doet dit probleem zich voor. Als ik de reset button indruk terwijl de chrono loopt dan komt het 100% van de keren voor.
Het probleem: de grote chrono wijzer reset niet ver genoeg, om precies te zijn 2 seconden te kort. Hij maakt zijn rondje dus 2 seconden te weinig af, m.a.w. hij denkt dat de ‘0’-positie 2 seconden eerder ligt.
Wijzer op 60 --> start de chrono --> pauze --> reset --> wijzer op 58
Wijzer op 58 --> start de chrono --> pauze --> reset --> wijzer op 56.
etc. etc. Al gebeurt het niet altijd.
Hij verliest dus telkens 2 seconden. Niet meer of minder. Natuurlijk kan ik hem makkelijk terugzetten en die functie werkt perfect maar het moet toch niet zo vaak nodig zijn? Kent iemand een handige oplossing en is dit een bekend probleem?
Kroon linksonder 1 klik uitschuiven; vervolgens kun je met de andere knoppen (vermoedelijk die van rechts boven) de grote chrono wijzer of die van die subdials corrigeren.
Wel vreemd dat je chrono wijzer telkens weer -2 seconden doet! Misschien een nieuwe batterij eerst eens proberen?
Ik herken dit probleem. Ik had het ooit met een van deze 7A38 uurwerken. Telkens weer, ook na calibreren van de wijzers.
Ik had er toen meerdere en ben op onderzoek uitgegaan. Verschillende identieke printplaten getest op hetzelfde uurwerk.
Mijn conclusie toen: een (ontstane) fout in de chipset van de bewuste printplaat.
Thanks voor de tip. Ik had de handleiding zelf ook al gevonden en grondig doorgenomen maar daar kon ik geen bruikbare dingen in vinden. De afstelmethode was inderdaad bekend, zo heb ik hem telkens terug goedgezet. Een nieuwe batterij is te overwegen maar de power indicator doet nog niet mee dus dat mag niet het probleem zijn.
Een een goede donor printplaat is volgens mij de oplossing
Het uurwerk heeft een bijzonder afregelmechaniek voor correctie op de tijd. Even goed kijken wanneer je de donorplaat overzet, dat ook dit onderdeeltje weer identiek op de printplaat wordt gezet (zoals oorspronkelijk op de donorprintplaat)
Nope! De mijne hangt om mijn pols momenteel. Die van jouw link is van een ander forumlid en hij staat tevens in het blauwe gedeelte hier.
Nee dat niet. Donortje was me wat duur en @koekoek opperde dat het aan de smering kon liggen, dat had hij bij een vorig exemplaar al eens meegemaakt. Dat zou dus door een normale horlogemaker opgelost moeten kunnen worden, toch?
Je kan het proberen (al vraag ik me af of de kosten dan hoger gaan uitvallen dan de donor van koekoek).
Ik verwacht zelf dat het toch echt de chipset is.
Ik zie het nu ook. Heeft @koekoek ook al zo’n mooie chrono ?
Scherp! Hij hapert bij het starten, dan wacht hij even of hij gaat een paar keer op en neer, en het aantal seconden dat hij duurt reset hij dan verkeerd. Dus als hij 5 seconden ‘hapert’ dan reset hij naar 55.