Seiko 7S36C rotor draait stroef, tips? (met bonus GIF)

Mijn Seiko 5 daily beater vertoont helaas een nieuw mankement.
Laatst viel het me op dat hij sneller stil stond dan ik normaal gewend ben, ik was bang dat de gangreserve flink achteruit was gegaan. Dit lijkt echter niet het geval te zijn, ik denk dat hij gewoon minder goed opwind.

Puur op gevoel door het horloge te kantelen zie ik al dat de rotor minder soepel draait dan voorheen. Dit werd nog eens bevestigd door even te vergelijken met andere uurwerkjes. Ook maakt de rotor veel meer geluid dan ik gewend ben. Zeker met de bekende Seiko-swing klinkt het echt afgrijselijk, een schurend geluid wil je niet vanuit je uurwerk horen.

Is dit een probleem wat makkelijk op te lossen is door de rotor te smeren door middel van een druppeltje daarvoor bestemde olie op het asje van de rotor te brengen?

Een service beurt voor deze uurwerken is natuurlijk niet echt rendabel, dan kan ik hem beter vervangen of upgraden naar een uurwerk uit de R-serie.
Het lijkt me leuk om het zelf op te lossen, heeft iemand nog tips voor me?

En zoals beloofd een bonus-GIFje, de mainspring balans draait gewoon nog lekker zo te zien.

Wat je wil weten is of het lager van de rotor een drupje olie nodig heeft of dat het probleem verder ligt, b.v. stroef opwindende veer. (Wat jij een “mainspring” noemt is de balans)
Er zit wel wat speling in het opwind mechanisme, misschien kan je kijken of de rotor soepel beweegt als je het horloge zachtjes heen en weer beweegt. Dat ie een millimeter heen en weer gaat bijvoorbeeld.

O ja, soms raakt die dikke schroef van de rotor een beetje los, dan heeft de rotor ineens veel speling en gaat ie klapperen en schuren. Dan de schroef ff slagje vast draaien :slight_smile:

2 likes

Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik het las met een boel geluid maken.

2 likes

Bedankt voor je reactie! De balans is het inderdaad op dat GIFje, we blijven leren. :wink:

Dit doet hij dus nauwelijks. Het is vrijwel meteen een paar millimeter, of helemaal niets.

Goeie tip. Ik heb niet het idee dat hij echt klappert of los zit, maar zou zomaar kunnen natuurlijk. Dit combineren met het smeren van de rotor lager?

Ik zou zeggen, kijk eerst eens of de schroef los zit. Of die los merk je snel genoeg als je hem een stuk verder kan aandraaien. Is dat niet de oplossing kan je verder kijken wat er anders mis is.

1 like

Ja heb je gelijk in, na het weekend heb ik weer beschikking tot mijn tools. Zal hem dan eens open draaien.
Moet ik daarbij opletten dat ik de schroef niet aandraai met een ‘normale’ precisie schroevendraaier met gemagnetiseerde delen, of heeft het magnetisme weinig effect? Ik heb indien nodig wel een demagnetiseerder.

Ik zou altijd zoveel mogelijk gedemagnetiseerd werken bij horloges…

1 like

Horlogemakers-schroevendraaiers hebben geen gemagnetiseerde delen hoor… …maar dat zijn wel de maten die je nodig hebt. Let wel op, de sleuf van de rotorschroef is in het midden dieper dan aan de einden. Zal wel een officiele Seiko-schroevendraaiersbit voor bestaan… …normaliter zitten ze heel erg vast.

De uitslag van je balans is op de GIF belabberd, ik neem niet aan dat-ie hier geheel opgewonden is?

1 like

De balans slaat rond de 300 graden uit lijkt het toch? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Wat is een goede uitslag eigenlijk?

1 like

Heb je een Timegrapher waar-ie 300 graden op aangeeft? Dan heb je een HELE goede 5 te pakken hoor. Voor een nieuwe Seiko zit je ergens tussen 255 en 280, ruwweg.

2 likes

Nee zeker niet, ik ken het horloge van TS niet en heb ook geen ervaring met Seiko 5jes haha.

Maar was wel benieuwd wat slecht/normaal/goed zou zijn inderdaad.

2 likes

Seiko zit normaliter een graad of 20 a 30 onder Zwitserse uurwerken. Zal wel een bewuste keuze zijn.

2 likes

Bedankt Peter,
Dan denk ik niet dat ik de schroef zelf kan aandraaien inderdaad. Dat is wel vervelend.

Verder was hij zeker niet volledig opgewonden, nu wel wat verder opgewonden met een nieuw filmpje: is dit een belabberde balans uitslag?

Ik heb geen timegrapher, maar doorgaans liep dit horloge met een verschil van ongeveer 20 seconden per dag. Op basis van de app “Toolwatch”. Dit is nu wel al een paar weken niet meer getest…

1 like

Tjee, wordt wel even rekenen zo. En het filmpje nog langzamer afspelen… :wink: …ze kunnen een stuk nauwkeuriger lopen dan 20 a 30s., maar ze zijn erg lastig af te regelen. Ligt aan de stroefheid waarmee de betreffende onderdelen te verschuiven zijn. Zou teveel tijd kosten in de fabriek. Mijn 5’je loopt nu min 1s. per dag, en dat was me een klus…

Even op een kwart snelheid afgespeeld, via YT. Ik kom op ongeveer 260/265 graden amplitude. :face_with_monocle: :sunglasses:

2 likes

Oh wow, berekend zoals hier onder?

Of gaat het simpelweg om hoe ver de balans op het filmpje doordraait / uitslaat?

Ik had anders ook nog een super-sowmotion filmpje nog kunnen uploaden, kwaliteit gaat dan wel iets achteruit.
Maar wat betekent dit, de amplitude is dus lager dan gewenst en loopt daardoor langzamer?

Amplitude heeft niets met voor/achterlopen te maken. Ik keek naar een van de einden van het balanswiel, en hield heel goed in de gaten hoeveel die uitsloeg.

1 like

Met wat creativiteit kan je het prima zelf doen. Een aardappel mesje is een goeie tool daarvoor. Past in de groove van de schroef en heb je een goeie hefboom om hem vast of los te draaien :innocent:

1 like

De amplitude heeft niets met te snel of te langzaam lopen te maken. Huygens zei al dat dat afhankelijk is van de lengte van de slinger. Een horloge kan met een belabberde amplitude gewoon keurig op tijd lopen.
Seiko’s amplitude voor deze serie uurwerken (afgeleid van 7s26) is gemiddeld inderdaag rond de 250 gr.
Ik denk dat in dit geval er wat speling in de rotor zit, waardoor de randen van de rotor aanlopen.
Of de rotorschroef zit los. In dit geval maakt de schroef onderdeel uit van de rotor.
Succes !
John Eeltink / Tentotwo horlogeservice
www.tentotwo.nl

1 like

Bedankt John!
Ik heb nog even via Toolwatch de accuraatheid gemeten. Die geeft nu -3s op de afgelopen 24h, dus daar is niets mis mee. Dat neem ik verder wel met een korreltje zout, het is niet zo accuraat als een timegrapher.
Ik ga vanavond even proberen te kijken of de rotor vaster gezet kan worden. Zal dan even een kleine update geven. :+1:

Inmiddels heb ik er even voor gezeten.
Ik heb geprobeerd de rotorschroef verder aan te draaien, dat is helaas niet gelukt. De rotorschroef zat muurvast. Ik heb de stand van de shroef ook nog even vergeleken met een oude foto van de doorzichtige caseback, deze staat in dezelfde positie als nu.

Dat lijkt het probleem dus niet te zijn.
Wat is de juiste volgende stap?