Seiko 8M25-7100 repareren?

Ik ben nieuw op dit forum en val maar gelijk met de deur in huis.
Mijn Seiko Chrono doet niks meer, kan ik dit (laten) repareren?
Ik hoor van anderen dat deze niet meer te repareren is en dat zou ik toch wel heel erg vinden.

Nou, welkom alvast - enne - open deur waarschijnlijk, maar het is niet gewoon je batterij…?

Ligt er aan wie je verteld heeft dat hij niet te repareren is,
je kunt er altijd een donor / uurwerkje bij zoeken.
of dat rendabel is moet je dan zelf bekijken.
er zijn hier aardig wat hoopjes ellende toch mooi opgeknapt

welkom op het HF trouwens

grt. Gerard

seiko 8m25 -7100 / age of discovery

Ooit ook eens een filmpje gemaakt, met betere uitgelijnde wijzers dan hierboven :wink: Heb het horloge nog steeds, loopt akelig nauwkeurig. Alleen is de staat nog te goed om deze als donor te verkopen.

Na de batterijwissel moet hij wel gereset worden,
dus misschien is dat de oorzaak ?

goede tip, ik vermoed dat dat nooit gebeurd is

nee, Peter ik weet zeker dat het niet de batterij is

degene die de batterij gewisseld heeft, heeft deze handelingen nooit gedaan, en misschien een rare vraag maar kan de batterij er ook andersom inzitten, ik bedoel + en - omgedraaid ?

Kan, als degene die het gedaan heeft zijn leesbril vergeten is en totaal geen interesse heeft in horloges. Ook niet goed voor het circuit denk ik.
Een vriend van me is eens met zijn Timex bij verschillende juweliers langs geweest die het ding niet meer op gang kregen. Kostte mij 5 minuten, er stond keurig in het deksel hoe je het horloge moest resetten!

4 likes

ik dank jullie allemaal voor het advies, ik heb batterijtjes gekocht (zilveroxide SB-BN
en ga nu de jullie goede raad opvolgen, maar ik heb nog 2 vragen,
hoe moet het batterijtje geplaatst worden, met de lettertjes naar boven, of andersom.
En ik had iets gelezen over kortsluiten, zo ja, hoe doe ik dat ?
Alvast bedankt

Meer dan toevallig heb ik de mijne net van een nieuw batterijtje voorzien. Heb het uurwerk er compleet uitgehaald om het even te reinigen maar dat is dus niet nodig om alleen de batterij te verwisselen.

Na batterijwissel reset je het horloge zoals aangegeven op de reeds geposte Technical Guide;
Je ziet op de foto onderaan de letters AC staan. Met een pincet maak je tegelijkertijd contact met de battterij en deze ‘AC’

Als het deksel weer is geplaatst dan via de ‘alpha’ setting de wijzers uitlijnen.

Ik dank u hartelijk

Dag Leonardo,

Antwoord op vraag 1:
Je ziet naast het lipje linksonder van de batterij een (-) staan.Dus de tekstzijde van de batterij (-) moet boven.

Met vrioendelijke groet,
Inca

Inca heeft gelijk, maar dan de plus graag boven, want dat is de tekstzijde :slight_smile: dus je kijkt tegen de tekstzijde aan als je naar de achterkant van het uurwerk kijkt.

Leuke klok, ik heb hem zelf ook gehad. Geen idee wat er mee is gebeurd.
Weg gegooid, zoek geraakt tijdens een verhuizing of toch misschien gewoon nog ergens tussen bewaarde spullen op zolder.
Dan ga je zo is denken en piekeren maar ik weet het gewoon echt niet meer… Niet om uit te staan.
Jammer want als ik hem zo weer zie spreekt hij mij nog steeds/ weer aan.

De foto is van internet, mijn camera is stuk vandaar,maar de mijne is exact dezelfde.
Het is ook mijn eerste zelfgekochte horloge, en ik heb er nog steeds een klik mee.

En is het gelukt?

Wat ik nog even wil vermelden is dat het uurwerk rond de 25 jaar oud is. Daarom vervang ik oude quartz alleen met alkaline batterijen, want dat was toen gebruikelijk. Deze is ook aangegeven 1,50V ipv 1,55V voor de moderne zilveroxide batterijen. Ik ben geen expert, maar misschien kan iemand vertellen of dat iets kan uitmaken?

Volgens mij maakt dat niet uit, mat alkaline batterijen heb je wel de ouderwetse spannende vraag of en wanneer de batterij gaat lekken en of je er op tijd achter komt.
Of je koopt renata zilveroxide batterijen, die willen ook wel lekken.

1 like

Sorry voor m,n late antwoord, maar om de dag moet ik even een dagje weg
batterij reset is gelukt, ben alleen bang dat een van de spoeltjes (of coil, zo je wilt)
niet zo goed meer is

Zijn deze te vervangen of te repareren btw ?