Seiko afgeleiden en her-uitgaven van de 62MAS Only (Deel 2)

Lekkere nato Gup!

1 like

Tnxs! Ik heb ‘m inderdaad alweer ‘n tijdje, qua ‘first gen’. En ik durf ‘t bijna niet te zeggen, maar ik heb de 149 ook… :sweat_smile:

De 147 heb ik gehad, maar die mocht wel weg. Die andere twee zijn te klassiek om te laten gaan.
Zit nog steeds af en toe met een schuin oog naar de SPB239 te kijken, maar die kleurstelling ligt dan net weer te dicht bij die van m’n zwarte Doxa Sub 200, en hoewel overdrijven echt wel m‘n vak is, zijn er ook grenzen. :wink:

3 likes

Ook alles al geprobeerd, mijn makke is dat ik alles altijd verkoop zodra ik weer iets anders tegenkom. Dus mijn vorige 149/143 en 147 hebben het huis al lang verlaten. Overigens twee van de drie ten gunste van een Squale 1521. Ik begin nu gewoon weer opnieuw. :joy:

Ik wil deze nog wel eens proberen:

De SPB297. De wijzerplaat ziet er wel erg gaaf uit, vind ik. Net iets sprekender blauw ook volgens mij, als je hem vergelijkt met de 149.

2 likes

Hahaha ik weet nog wel toen we het er over hadden toen ik de SKX171 bij je kwam ophalen. Je schoof toen zo de 149 onder mijn neus, naast de 143. Dat was de enige keer dat ik hem in het echt heb mogen zien, maar wat was ie mooi!
De 171 heb ik overigens nog steeds :grin:

En vergeet niet de structuur. Die is ook echt subliem als je daar van houdt. Het aparte is dat deze ook de hele subtiele gouden accenten mist, waardoor die een sportiever uiterlijk krijgt.

3 likes

Exact. Ik zou hem wel eens naast mijn 149 willen zien. Ben benieuwd welke het dan gaat winnen. Zou best eens een close call kunnen worden …

Wat ik erg fraai vind aan de 149 is het feit dat het ‘rustige blauw’ in de wijzerplaat onder bepaalde omstandigheden ook gewoon diepgrijs lijkt, het is een wolf in schaapskleren. Ik ben niet per se een fan van goud(kleurig) maar bij deze hebben ze 't inderdaad zo subtiel gedaan dat het niet stoort, in tegendeel. Ik vind het wel leuk. Passend. De 143 oogt wat ‘saaier’ en daarmee ook wat draagbaarder, klassieker. Vond ik een topper. De 145/147 vind ik beide wat sportiever, wat stoerder. Als gewoonlijk is er zoveel keuze en zoveel moois, blijft daarom leuk om af en toe te wisselen. :sunglasses:

De enige die ik echt niet zou kopen is de witte wijzerplaat (SPB213). Mooi bij een ander, maar niet voor mij. Ik hou sowieso niet van lichte/witte wijzerplaten op sporthorloges. Op een sjieke dresser wél.

2 likes

Thnx :+1:

1 like

Oh ja, die ook inderdaad…

Ik zie ‘m af en toe voorbij komen, blij dat ie zo goed terecht is gekomen! :grin:

Mijn makke neigt toch meer naar hoarden… :sweat_smile::wink:

3 likes

Dat….:point_up:…. Dus… ook

2 likes

Even wat anders. :sunglasses:

Deze duikextensie van de sluiting slopen lijkt me wel wat!

Ik ga hem echt nooit gebruiken en om nou te zeggen dat dit extra stukje uitvouwbaar plaatstaal bijdraagt aan de ranke uitstraling van mijn 149, ûh niet echt. Het maakt de sluiting wel erg ‘groot’. Weg ermee. Slopen is volgens mij geen optie, 't zit een soort van vastgeklinkt.

Nou meen ik me te herinneren dat er een vervangingssluiting van Seiko is die past op de band van de SPB14x. Dus een OEM Seikosluiting en geen unclestrapcodegeklooi met een net iets andere kleur, maar gewoon netjes van Seiko zelf. Zoals het heurt. Ik kan deze oplossing alleen nergens meer vinden! Iemand een idee welke sluiting dat betrof? Liefst een verwijzing naar een referentienummer, dan kan ik meteen gaan Googlen. Dat heb ik uiteraard met een omschrijving al geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Iemand die me even op weg kan helpen?

Thanks! :beers:

PS Het hoeft geen MM300 rachetding te zijn, die is ook best dik volgens mij.

2 likes

Ik had bij mijn 143 gewoon de complete sluiting geruild met eentje zonder die (onmogelijke) extensie. Volgens mij had ik hem geleend van n Stargate band maar kan van elk type Seiko natuurlijk.

Nu wil ik ook weer n 143… en bedankt he. Kom ik gewoon even kijken zit me dit weer in de kop

1 like

Eigenlijk is dat wat ik wil!
Moet ik dan geen rekening houden met typenummer of de maat ofzo? Anders is het lekker simpel dan koop ik gewoon een complete sluiting op eBay (staan er genoeg te koop) en … opgelost. Zou mooi zijn. Maar op de gok, … :thinking:

giphy

2 likes

Nu kom ik even met mijn CDO-achtige (OCD krijg ik niet door mijn keel, want dan staan de letters niet in alfabetische volgorde) muggenzifterij…

Je krijgt wel een kleurverschil. De 14X zijn bewerkt met een dia shield coating en oogt zowat hetzelfde als titanium. Als ik het naast titanium leg, dan is de kleur eigenlijk hetzelfde tov rvs, wat stukken lichter van kleur is.

De MM300 sluitingen heb je in titanium :see_no_evil: Ik heb er ook wel eens over zitten nadenken en heb regelmatig bij Monsterwatches met mijn vinger boven de bestelknop gehangen.

1 like

94ac9-1v6ne6r3cf6su1oxbc8t3pg-300x300-1

… “as they should be”. Ik heb er ook wel eens last van trouwens. :joy:

Ben ik toch benieuwd waarom je het bestelknopje niet indrukt. Is het de prijs? Of, wat ik bij de MM300 sluiting denk te zien, het formaat (dikte). Had trouwens nog niet door dat 'ie Titanium is, dat verklaart de prijs.

1 like

Nou euh… ik heb nogal wat hobbies dus ik moet soms de financiën een beetje verspreiden over deze hobbies :sweat_smile:

Het allerbelangrijkste was dat ik op dat moment ook bezig was met een mod projectje die op dat moment prioriteit had. Dat is de SKX171. Die heeft inmiddels al een aantal verschillende onderdelen gehad van verschillende bezels, keramische inserts, verschillende banden, maar uiteindelijk bestaat ie uit volledig Seiko onderdelen :rofl: Het is nu een mix van een 171 en een 007 :grin:

5 likes

Ik heb bij Monsterwatches een Citizen ratchet-sluiting gekocht. Werkt perfect (en rammelt niet meer dan de originele sluiting). Ik had altijd ruzie met stalen banden. Ze zaten of te ruim of te krap. Nu draag ik eindelijk de 149 af en toe weer op staal.

2 likes

Maar wel ‘kleurverschil’ (vanwege de coating) denk ik en er staat vermoedelijk Citizen op ipv. Seiko. Dat zou voor mij een dealbreaker zijn, ook al is de verstelling fijner … :innocent:

Ik heb een keer een band overgenomen van iemand en daar zat deze sluiting bij. Qua kleur kan ie wel. 1mm dikker dan de originele. Het is een Miltat.

3 likes

Ik lees hier even aandachtig mee.

Heb de 143 zelf nu op strapcode “oyster”, maar puur vanwege die verschrikkelijke sluiting van de OEM band.

Heb nog geen oplossing gehoord waar ik enthousiast van word trouwens :sweat_smile:

Het kleurverschil tussen de kast en mijn strapcode band valt mij overigens totaal niet op.

1 like

Klein beetje, maar alleen als je er op let. En tijdens het dragen zie je het sowieso niet. Het is nauwelijks een concessie voor het draagcomfort dat er voor terug komt.

Seiko staat er niet op, nee. Maar Citizen ook niet. :wink:

5 likes

Goedemorgen heren!
We hebben hier geen dames rondhangen of wel … :thinking:

:arrow_down:

Deze Miltat is niet alleen dikker, maar in de basis - dus zonder de duikextensie - ook langer zo te zien (heeft ook twee verstelgaatjes meer). Ik ben denk ik toch wel echt op zoek naar een oplossing van Seiko zelf. Dus een vervangende sluiting die gewoon past, maar wat kleiner oogt.

Ik geloof je direct.
Als ik trouwens zo de foto bekijk is deze “Citizen sluiting” ook fors (langer) enne ik zie een duikpakuitschuiffliepeltje wat hem nog groter lijkt te maken.

Deze valt voor mij ook af.

Als de oplossing een andere sluiting is die net zo groot of groter is heb ik geen behoefte aan iets anders. Het is niet zo dat de huidige sluiting me niet bevalt. Hij zit prima, maar ik vind 'm te groot door de duikexensie. Als die eraf zou kunnen of Seiko heeft een soortgelijkgelijke sluiting zonder duikextensie is het voor mij opgelost.

#MeToo :wink:

PS Bedankt voor de duidelijke foto’s mannen! Het bevestigt voor mij waarom ik zoek wat ik zoek. Het is fijn om het vergelijk ook even te zien.

4 likes