Seiko afwijking

Goedenavond allen,

Ik ben in het bezit van een Seiko duikhorloge. Een Seiko prospex 4r36-04y0. Echter valt het mij op dat het automatische uurwerk een afwijking heeft. Ik had al een vermoeden, maar heb even een proef op de som genomen. Ik heb het qua seconde en dergelijke gelijk gezet met de online atoomklok en mijn horloge loopt na 2 dagen al 40 seconden achter.

Dus mijn vraag: is dit normaal? Ik weet dat een automatisch horloge vaak een lichte afwijking heeft, maar hoort dit zoveel te zijn? Mocht het niet normaal zijn, valt het te repareren?

Hoor graag jullie antwoorden.

Groet,
Rens

1 like

De specs van dit uurwerk zijn tussen de +45 en -30 seconden per dag

3 likes

Ik zag de titel en een bijdrage van Koekoek en dacht dat het over iets anders ging dan een achterlopend horloge. :joy:

23 likes

Ha Rens,

Dit valt nog binnen de specs, maar is misschien nog wel af te regelen. Heb mijn Seiko’s ook nauwkeuriger gekregen. En wel met de timegrapher app op mijn Iphone en heel voorzichtig te werk gaan.

Dat Seikos afwijken is volstrekt normaal. Zoals koekoek hierboven aangeeft is Seiko niet heel ambitieus bij het afstellen. In dit geval pech gehad. Soms lopen ze uit de fabriek al heel netjes.

Wil je een echt nauwkeurig uurwerk… dan moet je eigenlijk voor quartz gaan. Of een COSC uurwerk… dan heb je een duur mechanisch horloge met dezelfde prestaties als een euro quartz kermis horloge.

2 likes

Ook weer zo.

1 like

Mijn rolex is op zn best even nauwkeurig als de meest goedkope gare quartz van aliexpress.

1 like

Is dit een echte of zo’n replica geval? Wellicht helpt het als je een foto plaatst.

U bent wel echt een fijnproever zo te lezen.

4 likes

Mijn voorkeur gaat uit naar automatische horloges. Wat is een normale afwijking bij een horloge tussen de 400 a 500 euro?

Goed dat je er even “een horloge” bij zegt, ik had al 100 grappen in mijn hoofd.

4 likes

Die hebben een nh36 met dezelfde specs :grimacing::upside_down_face:

Alles tussen de -30 en +45.

Troost je met de gedachte dat het horloge binnen 2 dagen ook anderhalve minuut had mogen achter lopen van Seiko. Of Miyota… of Orient. Dat is normaal in deze prijsklasse.

Ik hoop altijd op +/- 10 seconden per dag. +/- 20 vind ik irritant.

Ja, maar die worden wel geadverteerd als 4r36-04y0…

1 like

Het is een originele.

Kan de juwelier het nog verbeteren?

Juwelier weet ik niet… die stuurt het waarschijnlijk door. Een Horlogemaker kan het uurwerk altijd beter proberen af te afregelen.

Maar goed… er is een verschil in wat er maximaal haalbaar is.

Tot voor kort hadden de horloges in de 4-500 euro bij Seiko een 6r15 met betere specs van +25 en -15. Een ets 2824 heeft ook betere afwijking qua specs

2 likes

Duidelijk. Dank voor de input, allen.

Had de Seiko van TS ook binnen de limiet gevallen. Zelf heb ik goede ervaringen met de 4r-uurwerken. Heb er wel gehad op +/- 5 seconden per dag.

Ik ben nog wel blij met de 6r15 in m’n Sarb. Helaas, die tijd is voorbij.