Seiko AGS Fieldmaster en nog wat Kinetics

Vandaag een Seiko AGS uit Japan aangekregen die al erg lang op mijn wishlist stond.

Dit en de volgende Kinetics zijn een onderdeel van mij Kinetic collectie. Ik streef er naar de zeldzamere te vinden, meestal komen ze direct uit Japan, omdat juist daar de mooiste en beste zijn verkocht. Bovendien passen de maatvoering van deze klokken beter bij mijn pols dan de meeste Europesche.

Dit is een zeldzamere uitvoering van de Fieldmaster, caliber 5M22
Waarom stond deze op mijn lijstje?
Volledige gesloten Titanium kast, voor extra waterwerendheid.
Om bij het uurwerk te komen zal men de bezel moeten los draaien.
Kast meet 40mm zonder de kroon gemeten
Geschroefde kroon,
Pusher voor de gangreserve bij de 3, wat ik bij geen enkele Kinetic gezien heb.
100M waterwerend,

Deze klokken waren ontworpen als survival cq outdoor horloges, met de noodoproep code.
Nog meer eigenaren van een Fieldmaster op het forum?

Mooie titanium kast

Helemaal nieuw en NOS

De Blauwe band is origineel Seiko, maar die heb ik vervangen voor een Seiko Nylon band.

Een totaal andere Kinetic is deze 100 uitvoering met draaibare bezel.
Degelijke klok en een zeldzaamheid in horlogeland. Ook deze was bedoeld voor de Japanse markt.
De datum heeft een vergrootglas, die helaas een tikje heeft gehad. Prettig dragende klok van 40 mm.
Het mooiste is de auto relay functie, de klok gaat " slapen" indien hij 2 dagen lang geen beweging heeft gehad. Bij schudden gaat hij op de juiste tijd staan en dat slapen kan hij 4 jaar volhouden. Wel zo handig indien je meerdere klokjes draagt.
Caliber is 5J22.

Nog een uitvoering van de Kinetic die totaal anders is dan de vorige is deze.
Een Premier 5M45-SRN003P1
Zeer mooie klassieke wijzerplaat en wijzers. De aanduiding voor de dag is erg mooi en loopt mooi over het dagvlak heen, en een mooie diepte werking, zoals de divers.
Dit is een kwalitatief hoog afgewerkte kast, gedeeltelijk gematteerd van 42mm
Sapphire glas,
100m waterwerend,
Zeer degelijke band, daarbij heb ik ook een originele leren band die doorloopt tot de kast zoals de stalen band dat ook heeft.

Geleend omdat de datumwijzer zo goed te zien is

Wellicht laat ik nog mneer van mijn AGS en Kinetics zien, maar voor nu laat ik het hierbij.
Mochten er nog meer bezitters zijn van mooie Kinetic en AGS, hoor en zie ik dat graag!
Bijvoorbeeld Tissot en Swatch met de ETA accuquartz, Ventura etc etc
Bedankt voor de aandacht!

Gr, Erik

Drie schitterende horloges, Erik! :}

Mijn beste,

Dat ‘drie maal’ scheepsrecht is,
bewijst deze nieuwe Seiko-verzameling van oogstrelende allures.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit uitblinkende trio.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

ik sluit me aan bij de vorige posters, mooie unieke horloges, schroom niet nog meer kinetics en AGS te showen(tu)

Mooi en persoonlijk vooral de eerst of zonder druppel de 2e ook erg mooi.
Veel plezier met deze unieke klokken.

Hoi allemaal,

Er moet me iets van het hart. Tot voor kort vond ik Seiko niet zo bijzonder. weliswaar veel horloge voor het geld, maar o zo saai.
Ik heb een week of drie terug toevallig bij de juwelier hier vlakbij in de vitrine staan kijken, en het viel me op dat er keurige Seiko’s lagen, maar wederom niet zo spannend allemaal. Ik zag er op het eerste zicht niet echt iets tussen wat mijn begeerte wekte zeg maar…

Maar wat is dit hier allemaal? Die Kinetics (vooral de 100 en die Premier), zijn helemaal fantastisch! Ik vind vooral de wijzerplaten mooi, niets teveel erop en niet zo overdone zoals tegenwoordig zoveel voorkomt. Seiko staat nu voortaan ook op mijn lijst, en hoe meer techniek erin zit, hoe leuker ik het allemaal vind. Quartz vind ik niet zo heel spannend, maar van zodra men over opladen via polsbeweging gaat beginnen, gaat ook mijn pols van deze Seiko’s een stuk sneller ineens. Er moet leuke techniek in zitten, dat is een pré voor mij. Liefst achter een raam, ehh venster aan de binnenkant.

Groet,

Nico.

Een mooie bloemlezing! Heb je toevallig ook een AGS Starfish scuba in de collectie?

groet,
Stef

in een woord schitterende horloges die je daar laat zien(tu)

Gefeliciteerd!!
Vind overigens de AGS erg gaaf!

Vraagjes:

1. Wat staat er nu op de bezel en waarvoor dient het… zit er een verhaal achter?
  2. Wat doet de pusher boven de kroon bij de kinetic?? Datum of zo…

Hoi,

De hoofdletters staan voor welke noodsituatie je hulp nodig hebt. Indien je die letter als morse zou seinen weet men wat er aan de hand is dus bv de I staat voor mediche hulp nodig. Maar meestal wordt er gewoon algmeen SOS gebruikt. Zoals verteld, dit is een speciaal ontworpen horloge voor mensen die er echt er op trekken.

Hier staat er ook wat over beschreven http://natsar.amsa.gov.au/SAR_Issues/Ground_to_Air_Emergency_Code.asp

De pusher is niet voor de datum, maar bij indrukken verplaatst de seconde wijzer en dat geeft de gangreserve aan, dus de hoeveelheid aanwezige spannng er nog aanwezig is. De secondewijzer wacht dan totdat hi op de juiste positie weer verder moet gaan.
De auto relay heeft dat knopje weer niet

Hallo Erik,

Mooie aanwinsten en goed weer wat van je te zien. Wanneer is je nieuwe website in de lucht?

Groeten,

Peter.

De Starfish staat op mijn wish list maar is uiterst zeldzaam. Ik heb meerdere AGS en ook nog deze diver die ik eerder heb laten zien.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,184947,184947#msg-184947

Ik vind ze beter en mooier dan de huidige generatie Kinetic divers, ook de afwerking was toen mooier en beter, zoals bv Sapphire bovenlaag.

Goed om te horen dat er een Seiko lover er bij is gekomen. Ik snap de inkoop formulle van Seiko ook niet. Ze maken erg mooie klokken voor de thuismarkt, die hier ook goed zouden verkopen.

Hoi,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, vind hem echt leuk… ga me eerst even inlezen en dan wellicht naar kijken en… :slight_smile:

Zit je al bij de seiko club? ff kijken… hoe kan het ook anders… yep! :stuck_out_tongue:

Seiko’s… ondanks afdwalingen zo nu en dan, kan ik mij telkens weer positief verbazen over het merk Seiko.

De vele mooie uitvindingen van dat merk, oplossingen die men in Zwitserland voor onmogelijk zouden houden, geweldig! Ik heb er vele in mijn collectie en ik beleef er veel plezier aan en dat al 30 jaar! ( ik voel mij met 45 jaar, daardoor jong)