Misschien herken je het wel, als verzamelaar van mechanische horloges, dat eeuwige opwinden en weer op tijd zetten van je trots iedere ochtend. Ja een luxe probleem dat zeker, maar zo nu en dan wil ik gewoon direct een lopende klok hebben die ik in de haast kan mee nemen. Ook bij werkzaamheden waarbij tijd een belangrijke rol speelt is een quartz precisie ook welkom. Ik ben door deze wensen op het dragen van Kinetic (AGS) gekomen. Quartz en toch een (klein) beetje mechanisch door die rotor, ennnn… kwaliteit.
Na verloop van tijd heeft de Seiko Kinitic en AGS, de postie van verzamel object gekregen, waar het eerst een dagelijks werkhorloge was. (Was dat ook niet het geval bij mijn Seiko handopwinders uit begin jaren 60?,)

Maar daar spendeer ik eens een keer een ander verhaal aan.
Terug naar de modernere tijd de Kinetic.
Ik ben dus in de loop der tijd, vanaf 1997, naast mijn collectie van mechanische klokken, ook Kinetic gaan verzamelen. Seiko, maar ook een Dugena, Buova of Tissot, Swatch, om maar wat te noemen hebben ook Kinetic gemaakt. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste uitvoeringen, vaak aangeduid als A.G.S., vanwege de hogere vintage gehalte.
Ik ben al een jaar of 10 aan het zoeken naar een Vintage AGS, Spirit.
AGS is Automatic Generation System, beter bekend als Kinetic. Onlangs heb ik op E-Bay deze spirit gekocht.
De Spirit uitvoeringen zijn vaak net wat luxer uitgevoerd, wat bij deze goed te zien is.

Ten eerste een diepte van 100 meter als waterwerendheid, wat goed is voor een doorsnede dresswatch.

Verder de wijzerplaat, met een opliggende minutenring,
Zelfs de lumi dotjes hebben een eigen verhoging, wat ook een luxe uitstraling heeft.

Uiteraard is de condensator vervangen voor een modificatie van Seiko, zodat de gangreserve 5 tot 6 maanden kan zijn.
De stalen originele band is massief.

Kortom een klok voor de vaste collectie.
Wat kan een relatief eenvoudig klokje erg mooi zijn.

Ook de divers zijn erg interessant.
Hier een Sports 150m 5M23-6B50

Past goed om mijn lenige pols,

Simpel en daardoor tijdloos.

Moderner heb ik ook, caliber 5M62, een 200 m diver.

Nog meer pret spul…Dugena K-Tech en een Seiko Kinetic GMT.

Ziet er uit als een tank die GMT, en voelt ook zo aan. Ik heb er twee van want ze zijn erg mooi.

Ik heb nogwat meer, een klein stukje uit mijn collectie, kan je hier bekijken.
Van de andere Seiko’s zal ik ooit nog eens een aparte blog maken.
Mvrgr, Erik (Ehwatch)