Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met het verzamelen van horloges. In het begin kocht ik alles wat ik leuk vond, maar tegenwoordig waardeer ik kwaliteit boven kwantiteit.
Ik kies meestal voor horloges met verschillende wijzerplaatkleuren om variatie aan mijn collectie toe te voegen.
Nu ben ik op zoek naar een goede field horloge. Het enige aarzelpunt met de Seiko Alpinist is dat ik al een andere Seiko in mijn collectie heb.
Het is een moeilijke beslissing tussen de Seiko Alpinist en de Hamilton Khaki Field. Ik zou een van beide op een jubilee armband dragen omdat ik hou van de opvallende en in het oog springende uitstraling.
De Hamilton is meer geschikt voor NATO’s, maar ik twijfel over de Alpinist. Een nadeel van de Alpinist voor mij is het draaibare kompas, waarvan ik denk dat het irritant zou zijn ondanks dat ik het uiterlijk ervan mooi vind.
Zijn er andere veldhorloges die je zou aanbevelen binnen de prijsklasse van 800 tot 1200 euro?
Persoonlijk vind ik de Murph ook erg mooi, maar die is iets duurder. Hebben jullie nog andere tips?
Ik zat vorig jaar met hetzelfde ‘dilemma’. Na wikken en wegen ben ik voor de Murph 38 gegaan. De originele band is veel te stijf en deze heb ik gewisseld voor een khaki achtige flat lederen band. Ik draag deze combo erg vaak en ben er nog steeds heel blij mee. Murph!
Prachtige sunbursts, als je de juiste kleuren hebt
Ondanks dikte toch comfortabel
De nadelen.
Tandje te dik met zichtbodem. die moderne
Ik had de SARB019 moeten houden, maar groen was weer moeilijk te combineren. Moeilijk qua banden, moeilijk qua kleren.
Evengoed: Ik heb zes jaar lang diverse OG alpinisten gehad met kompas en de hele rambam. Ik vind ze geweldig, en mis ze wel eens. Met name de OG groene was geweldig. De moderne variant daarop is ook mooi, maar het groen is nipt anders.
De SPB155J1 Alpinist zonder kompasring. 95% van de charme, zonder extra kronen of roterende delen. Ik vind hem ook mooi omdat hij een korrelige fumé plaat heeft.
De Limited Alpinist 1959. SJE085J1. Deze is in mijn verzameling blijven plakken. Geweldige fieldwatch, maar wel een beetje saai, omdat het zwart, ingetogen en volledig onder de radar is. Ik zal 'm nooit weg doen omdat dit echt heel erg lekker draagt en heel erg mooi is, maar evengoed mis ik de koddigheid van de OG Sarb019 die ik ooit had.
Als de Murph AR coating heeft, en op een bracelet komt: Worth it! Echt, onderschat niet hoe kut die saffiertjes op die goedkopere Hamiltons zijn.
Hoe Hamilton durft te zeggen dat de Murph AR casting heeft weet ik niet maar ik vind het niet zo problematisch. IRL leest ie prima af alleen met foto’s is het K met P.