Seiko Alpinist, Hamilton Khaki field of Murph?

Dag horloge verzamelaars,

Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met het verzamelen van horloges. In het begin kocht ik alles wat ik leuk vond, maar tegenwoordig waardeer ik kwaliteit boven kwantiteit.

Ik kies meestal voor horloges met verschillende wijzerplaatkleuren om variatie aan mijn collectie toe te voegen.

Nu ben ik op zoek naar een goede field horloge. Het enige aarzelpunt met de Seiko Alpinist is dat ik al een andere Seiko in mijn collectie heb.

Het is een moeilijke beslissing tussen de Seiko Alpinist en de Hamilton Khaki Field. Ik zou een van beide op een jubilee armband dragen omdat ik hou van de opvallende en in het oog springende uitstraling.

De Hamilton is meer geschikt voor NATO’s, maar ik twijfel over de Alpinist. Een nadeel van de Alpinist voor mij is het draaibare kompas, waarvan ik denk dat het irritant zou zijn ondanks dat ik het uiterlijk ervan mooi vind.

Zijn er andere veldhorloges die je zou aanbevelen binnen de prijsklasse van 800 tot 1200 euro?

Persoonlijk vind ik de Murph ook erg mooi, maar die is iets duurder. Hebben jullie nog andere tips?

13 likes

Murph voor mij

Ken jij de alpinist mini? Die heeft geen roterende ring

1 like

Murph 38 op Oyster of Artem!

13 likes

Mooi! Alleen verklaar je me voor gek. Maar klassieke leren bandjes en Artem-stijl banden vind ik OERSAAI.

DIe Murph is mooi zeg!

1 like

Whatever floats your boat toch?

1 like

Ik verklaar je voor gek. :joy:

Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde mooi! :+1:

1 like

Hah! Mooi man, precies!

Ik zat vorig jaar met hetzelfde ‘dilemma’. Na wikken en wegen ben ik voor de Murph 38 gegaan. De originele band is veel te stijf en deze heb ik gewisseld voor een khaki achtige flat lederen band. Ik draag deze combo erg vaak en ben er nog steeds heel blij mee. Murph!

+1

Dat jubilee achtige ding vind ik niet passen op een toolish/fieldish horloge.

1 like

Natootje kan ook nog.

6 likes

Nee blauwbeer :speak_no_evil:

2 likes

Ik heb ze allebei gehad.

De Hamilton.

Voordelen:

• Prachtig formaat
  • Niet al te dik
  • Mooie wijzerplaat met de concentrische cirkels en de rode punt op de secondewijzer

Nadelen:

• Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… Door het gebrek van AR coating gewoon niet aan te gluren
  • Geen fan van de powermatic uurwerkjes, die zijn skeer ten opzichte van een ouderwetse 2824-2. Iets met cost cutting.

Uiteindelijk is hij niet lang gebleven vanwege het saffiertje. Zo jammer. Leuk horloge verder.

De Alpinist.

De voordelen:

• Super cool en totaal eigen design
  • Mooie diameter en L2L
  • Prachtige sunbursts, als je de juiste kleuren hebt
  • Ondanks dikte toch comfortabel

De nadelen.

• Tandje te dik met zichtbodem. die moderne
  • Ik had de SARB019 moeten houden, maar groen was weer moeilijk te combineren. Moeilijk qua banden, moeilijk qua kleren. :slight_smile:

Evengoed: Ik heb zes jaar lang diverse OG alpinisten gehad met kompas en de hele rambam. Ik vind ze geweldig, en mis ze wel eens. Met name de OG groene was geweldig. De moderne variant daarop is ook mooi, maar het groen is nipt anders.

De alternatieven:

Smiths PRS-29. Geweldig klein field horloge. Erg tof, maar wel klein, daar moet je van houden.

De SPB155J1 Alpinist zonder kompasring. 95% van de charme, zonder extra kronen of roterende delen. Ik vind hem ook mooi omdat hij een korrelige fumé plaat heeft.

De Limited Alpinist 1959. SJE085J1. Deze is in mijn verzameling blijven plakken. Geweldige fieldwatch, maar wel een beetje saai, omdat het zwart, ingetogen en volledig onder de radar is. Ik zal 'm nooit weg doen omdat dit echt heel erg lekker draagt en heel erg mooi is, maar evengoed mis ik de koddigheid van de OG Sarb019 die ik ooit had.

Als de Murph AR coating heeft, en op een bracelet komt: Worth it! Echt, onderschat niet hoe kut die saffiertjes op die goedkopere Hamiltons zijn.

6 likes

SARB017 maar verder :+1:

Hoe Hamilton durft te zeggen dat de Murph AR casting heeft weet ik niet maar ik vind het niet zo problematisch. IRL leest ie prima af alleen met foto’s is het K met P.

Ik last zojuist dat de Murph wel een AR coating heeft! Keuze is gemaakt dus.

Ik zou de Mountain Glacier Alpinist nemen. Prachtige kleur, kan overal bij.

Ik wil hem zelf ook altijd nog een keer kopen. Op de een of andere manier komt het er nooit van, maar hij staat nog altijd op een lijstje.

For the winn

Je kunt ook voor € 350 deze titanium field watch aanschaffen, heb ik ook gedaan :white_check_mark:

4 likes

Nu maak je het wel moeilijk hoor. Die is ook prachtig zeg!

1 like

Laatst een Alpinist gekocht zonder dat ik er specifiek naar op zoek was, maar erg blij mee! Fijn formaat ook.

1 like

Stel je er niet teveel van voor. Maar zoals gezegd, hij is prima afleesbaar. Alleen bij het trekken van een foto heb je er last van.

Goede keuze de Murph!