Seiko Alpinist SARB017 - doen of niet?

De Seiko Alpinist SARB017 is zo’n horloge wat ik al zeker twee jaar volg en van tijd tot tijd tracht op te sporen via de bekende sites en fora. De groene sunburst wijzerplaat met goud heeft iets bijzonders, zie je niet vaak. De kwaliteit is ook vast dik ok, ik heb al een SARB065 als referentie. Ik blijf alleen heel benieuwd hoe hij in het echt is, en hoe klein hij is om de pols. Hier mensen met ervaringen met dit mooie model? Al gezocht uiteraard maar ik moet best even terug in de tijd om wat hits te vinden op de SARB017 hier.

Deze dus
http://cdn.styleforum.net/5/50/50a1bc4a_seiko.jpeg

2 likes

Mooi horloge, mooi filmpje, twee kronen! Hoe werkt de rand? Het is geen kompas lijkt me.

Eentje is inderdaad voor het kompas. Geen idee hoe het precies werkt, wijzen naar de zon geloof ik. Hoort bij de Alpinist serie om in de bergen te kunnen navigeren.

Er zou eens een permanent draadje moeten komen met uitleg over alles functies in zo’n rand.

1 like

glengoyne17 Schreef:

De Seiko Alpinist SARB017 is zo’n horloge wat ik
al zeker twee jaar volg en van tijd tot tijd
tracht op te sporen via de bekende sites en fora.
De groene sunburst wijzerplaat met goud heeft iets
bijzonders, zie je niet vaak.

Ik heb er een. Vind het een zeer mooi horloge. De wijzerplaat is prachtig, de groene sunburst i.c.m. de gouden wijzers en indices is zeer goed gelukt. De kast is zeer goed afgewerkt & bijzonder solide. Hij draag m.i. niet klein. Mijn andere Seiko is een Spring Drive. Ze zijn me beide even lief :wink:

Vind het een absolute aanrader (tu).

1 like

Ik heb 'm gehad: erg mooi horloge. ‘Groot’ of ‘klein’ vind ik moeilijk beoordelen. Hij draagt kleiner dan de meeste SARB dress-modellen. Ik heb de SARB021 gehad en die vond ik flink forser. De Alpinist is een beetje Datejust-formaat als ik het me goed herinner.

Ik heb hem jaren geleden gehad. Toen voor €250 gekocht!

Supergaaf horloge, mooi uurwerk 6r15, geschroefde kroon/200wr.

Leren bandje is alleen ruk.

Maar goed. Vorige week toch weer een besteld :slight_smile:

Ik zeg doen!!

2 likes

vierport Schreef:

Leren bandje is alleen ruk.

Zoals vaker in deze prijsklasse. Heb er een donkerbruine Horween Cordovan van Rios aangezet. Deze harmonieert duidelijk beter met het horloge. In Small, want de standaardbandjes zijn altijd te lang…

Doen…zeker doen. Hij is inderdaad niet groot maar de wijzerplaat vult bijna het hele horloge.
Ik persoonlijk vindt hem sportief-chique :slight_smile:
Ik zit op mijn bestelling nog ongeduldig te wachten (via een particulier).
Waar kan jij deze dan bestellen ? Heb wel belangstelling naar om eventueel een ander modelletje te vinden voor erbij.

Compass noemen ze een “beperkt compass”, hoe het werkt vindt je op de tube.

kijk als hij het naast een springdrive (mm600?) volhoudt. Dank!

lencoth Schreef:

glengoyne17 Schreef:

De Seiko Alpinist SARB017 is zo’n horloge wat
ik
al zeker twee jaar volg en van tijd tot tijd
tracht op te sporen via de bekende sites en
fora.
De groene sunburst wijzerplaat met goud heeft
iets
bijzonders, zie je niet vaak.

Ik heb er een. Vind het een zeer mooi horloge. De
wijzerplaat is prachtig, de groene sunburst i.c.m.
de gouden wijzers en indices is zeer goed gelukt.
De kast is zeer goed afgewerkt & bijzonder solide.
Hij draag m.i. niet klein. Mijn andere Seiko is
een Spring Drive. Ze zijn me beide even lief :wink:

Vind het een absolute aanrader (tu).

hahaha, toch weer terug. Waar heb je hem besteld?

glengoyne17 Schreef:

kijk als hij het naast een springdrive (mm600?)
volhoudt. Dank!

De “originele”:

Explore Woodrow Kane

Iets dressier dan een mm600 :wink:

Ik overweeg hem bij SoloJapan te kopen, daar al twee keer eerder met veel plezier gekocht. Op Rakuten/Seiko 3S gaat hij nu voor 316 dollar voor verzending. Spectaculair alleen jammer dat je vrijwel zeker 21% + kosten er bij op kan tellen.

wow zeker iets dressier :slight_smile: Mooi horloge.

355euro. Nieuw bij solojapan. En dan buiten ebay om. Schilt nog weer een paar euro.
Via rakuten ben je altijd 21% + 17 euro administratie kwijt.

Maar voor $316 ben je wel uiteindelijk goedkoper uit.

glengoyne17 Schreef:

Ik overweeg hem bij SoloJapan te kopen, daar al
twee keer eerder met veel plezier gekocht. Op
Rakuten/Seiko 3S gaat hij nu voor 316 dollar voor
verzending. Spectaculair alleen jammer dat je
vrijwel zeker 21% + kosten er bij op kan tellen.

een wijzerhorloge kun je gebruiken als kompas… hoe?.. vrij eenvoudig… je richt de urenwijzer op de zon, en dan ligt zuid midden tussen de urenwijzer en de 12… je kunt bij dit horloge dan de ring naar zuid draaien… en dan de andere windrichtingen aflezen… Let wel… met zomertijd ga je 15° de mist in… 't is op je horloge een uur later dan in werkelijkheid… dus hou je dan de zon een uur voor de kleine wijzer…

'k ben geen padvinder… maar ik ken dit trucje al heel lang…op de middelbare school wel gebruikt bij droppings overdag… en 'snachts?.. dan hebben we de poolster nog… :)… die grap kwam me in mijn diensttijd nog goed van pas… :slight_smile:

3 likes

Is er misschien iemand in de buurt van Rotterdam/Den Haag met de SARb017? Ik ben hier niet heel actief, meer op TZ-UK maar zou hem toch graag eens live zien en omdoen.

Heb ook een aantal interessante klokken om mee te nemen misschien, Seiko’s, Tudors etc.

Vandaag binnen gekomen.

Je horloge als kompas gebruiken begint met het besef dat de werkelijke tijd niet klopt met de gemiddelde tijd in NL
de zon staat in NL met zomertijd pas om 13.45 hrs in het zuiden, nu met de wintertijd dus om 12.45 hrs,
je richt je urenwijzer op de zon en tussen de urenwijzer en de 12 ligt dan het zuiden,

wanneer je je bezuiden van de evenaar bevind dan richt je de 12 op de wijzerplaat op de zon en trekt een denkbeeldige lijn tussen de 12 en de urenwijzer en dat is dan NOORD.

met die kompasbezel kun je e.e.a. dan fixeren of nader precisiëren