Seiko Alpinist stopt na 26 uur ondanks 40 keer opwinden

Als de veer volledig opgewonden is, maar de gangreserve niet gehaald wordt kan dit bij mijn weten maar 2 dingen zijn.
Of de veer slipt te snel door waardoor de spanning op de veer te weinig is of je uurwerk heeft last van ingedroogde olie en kan daardoor niet optimaal draaien en valt eerder stil.

Mijn gok zou het eerste zijn, maar dan ga ik er wel vanuit dat je hem echt volledig opgewonden hebt.

Mag ik je vragen waarom je dat doet? Ik bedoel, ik geef mijn automaten net zo veel slagen dat ze beginnen te lopen, en dan klap ik ze om de pols. De automaat (what’s in a name) doet de rest. Automatisch. :slight_smile:

Nooit moeten verkopen.

6R35, 70 uur gangreserve, dan is een dag magertjes. Wat zegt de timegrapher?

Plaatje voor de sfeer. Nooit moeten verkopen, deze.

5 likes

Wat maak je toch altijd mooie foto’s, echt prachtig. Om terug te komen op je vraag, ik denk niet dat ik ervaring heb… Ik denk dat het beter zal “werken”. Ik heb geen timegrapher, maar ik zal er toch een moeten kopen.

1 like

Er schijnen ook apps te zijn. Maar af en toe leg ik horloges op de timegrapher. Als ik amplitudes heel erg klein, positionele variatie heel er groot, of een te hoge beat error zie ontstaan is het tijd voor service.

Die van mij haalt die 70 uur makkelijk, maar ik wind het niet perse op, gewoon de Seiko Shuffle.

Check screenshot, mij zegt het niet heel veel eerlijk gezegd.

Dit is geen timegrapher, maar een timer.

Hoe dat ding in godsnaam aan -120 seconden per dag komt als hij op ieder meetpunt strak +4,5 loopt is me een totaal raadsel. Ik snap die app ook niet.

1 like

Deze?

Dat is inderdaad een timegrapher app. Die moet beat error, amplitude en accuratesse wel kunnen meten.

Voordat je aan een betaalde app begint zou je ook gewoon deze kunnen proberen:

Die is gratis, maar heeft in-app purchases.

Ik zou niet weten of het allemaal goed werkt, want ik heb een Weishi gekocht op de baai. :slight_smile:

Welnu, je kunt je laten informeren. Hier één van de beste artikelen die ik over het onderwerp heb gezien:

2 likes

Leuke tip, heb de app eens gekocht, voor €7,- is het al eens leuk om te proberen :+1:

1 like

Welke camera gebruik je precies? Ik vind dat je echt supermooie foto’s maakt. Met een iPhone is het mij nooit gelukt zonder weerspiegeling.

1 like

Waarom zou je ze opwinden en dan in de horlogebox leggen? Dat levert alleen maar onnodige slijtiage op. Sowieso zijn automaten niet echt bedoelt om met de hand op te winden. Het opwind mechanisme is er voornamelijk als kickstart en je ze niet hoeft te schudden voor je het horloge om doet.

1 like

Omdat ik een echte noob ben die pas 3 jaar bezig is. Doe ik niet meer… is een tik denk ik :slight_smile:

Dat is natuurlijk gelul in de ruimte, want toen ik als kersverse verzamelaar net m’n eerste Stargate, Seiko 5 41mm military, en SARB033 had gekocht deed ik dat ook niet. Nieuw zijn heeft niets met het hebben van rare tics te maken.

Ik was laatst op een GTG waar ik een sympathieke heer ontmoette die een aardige verzameling bij zich had waar met name Rolex, Tudor en Grand Seiko in zat, en die gap begon bij elk horloge wat hij in handen kreeg direct overenthousiast aan de kroon te rommelen. Inclusief m’n high accuracy quartz, grappig genoeg.

Een ervaren verzamelaar met een tic, dus. En waarschijnlijk is de goede man geen technische man, want ik heb het idee dat techneuten eerst uitzoeken hoe dingen horen te werken. Dat kan ook projectie zijn mijnerzijds. :wink:

Maar heb je nou al eens betere resultaten?

Dank je!

Ik gebruik een ouwe Sony A6000 die ik al vijf, zes jaar heb of zo. Ooit m’n Canon 70D weg gedaan, inclusief al het enorm grote glas wat ik er bij had, en deze kleine rakker gekocht.

De kitlens (15-50mm) zit er bij, en ik heb een el cheapo Sony 30mm macro-lensje gekocht, zo’n plastic fantastic. Die laatste gebruik ik voor horlogefoto’s.

Merk wel op dat ik een mooie plek bij het raam heb waar ik met vol daglicht, maar niet in de directe zon, m’n foto’s kan maken.

3 likes

Mooie reactie! Soms doe ik ook dingen waarvan ik denk: waarom precies? Het feit dat een horloge tikt en werkt in een horlogedoos als je hem niet draagt is eigenlijk nutteloos.

Kan ik je om advies vragen voor een camera met een betaalbare lens die toch goede foto’s maakt van producten, zoals horloges? Ik gebruik nu mijn iPhone, maar ik erger me regelmatig aan de reflecties.

Misschien een beetje off-topic, maar wie anders dan jou om advies te vragen. Ik overweeg de SARB033, Citizen NB1050, of om nog even door te sparen voor een SBGX261. Heb jij nog tips? Mag tweedehands zijn. Persoonlijk vind ik de SARB karakter hebben dan is de NB1050 wel op papier beter.

1 like

Het is een leuke vraag die me doet realiseren dat ik nog nooit gelet heb hoe lang een horloge blijft lopen zonder te gebruiken.
Als ik wissel van horloge draai ik 4 of 5 keer aan de kroon, kijk of ie loopt en zet 'm op de juiste tijd.
Ik geloof dat een reserve van 12 uur altijd genoeg zal zijn om nooit stil te staan.
Het lijkt me ook niet goed voor een horloge om 'm helemaal op te winden totdat ie niet verder kan.
Waarom zou je dat doen? Daar heb je toch geen automaat voor?
Anders is het natuurlijk wanneer je een opwindhorloge hebt.
Dan is het natuurlijk wel handig als je een gangreserve hebt van ca. 30 uur.

Nou, dan wel HEEL subtiel hoor. Als ik aan een uurwerk werk, uit de kast, en het met een schroevendraaier (bij veel Seiko’s; via de palradschroef) of de kroon opwind, dan hoor ik het vaak nog niet met mijn oor er boven - in een stil atelier.

Dit draadje is een van de redenen dat ik mensen met Seiko-issues bijna altijd doorstuur naar een paar HF-knutselaars die hier zowel handiger in zijn dan ik, EN er plezier in lijken te hebben. :thinking: :wink:

Even ongevraagd inbreken hier op deze vraag. De SBGX261 in 2021 gekocht als upgrade voor mijn SARB033. Drie jaar later is de SBGX261 al een tijd weg en er is wel weer een SARB033 terug haha :wink:

Voor de prijs doet de SARB033 gewoon erg veel goed naar mijn mening. De band is een beetje minder, maar daar zijn zat mooie alternatieven voor.

Ja, de GS is duidelijk (veel) beter afgewerkt, maar de SARB033 heeft iets wat de GS voor mij niet had. Moeilijk te omschrijven haha.

De Citizen ziet er ook tof uit overigens. Al vind ik de lugs misschien net iets te lang en de end links niet mooi.

De SBGX061 is overigens de voorganger van de 261. Daar staat het Seiko logo nog bovenop de dial. Iets minder minimalistisch design t.o.v. de 261.

1 like

Wat mij betreft ook volkomen irrelevant.
Als je een automaat dagelijks draagt hoeft de gangreserve niet langer te zijn dan de tijd dat het horloge op het nachtkastje doorbrengt.
En als je geregeld wisselt dan staat ie toch stil de volgende keer dat je m wil dragen. Of ie 4 uur, 18 uur of 32 uur en 17 minuten door is blijven lopen nadat je m hebt afgedaan maakt m.i. weinig uit

1 like

SARB033 is waar ik voor zal gaan… heeft gewoon karakter wat die CItizen niet heeft.

1 like