Seiko Alpinist stopt na 26 uur ondanks 40 keer opwinden

Vraagje: Waarom stopt mijn recent gekochte Seiko Alpinist na slechts 26 uur, zelfs na 40 keer opwinden? Het horloge is van 2021. Is het normaal dat het nu al problemen vertoont, of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

Nee

Ja

Winden totdat je een beetje weerstand voelt en nog een keertje kijken. Als het dan niet is opgelost even terug naar je aankooppunt…

2 likes

40 keer halve of hele rotaties, en draag je 'm dan nog in die 26 uur. Bij een automaat zou je een klik moeten horen dat die vol is.

Heb ik nooit gevoeld bij een automaat.

5 likes

ik heb hem nu zo’n 30 keer opgewonden met hele rotaties. Ik ben benieuwd of het horloge nu wel blijft werken.

Hoor je een klik die er aan het begin niet was?

Ik heb moeite met de vraag. Hoe groot zijn je slagen? En lees ik nou goed dat je het horloge start aan de kroon, vervolgens niet draagt, en dan na een dag constateert dat hij stil staat?

In mijn beleving blijft de rotor van een vol opgewonden Seiko gewoon door draaien, en de kroon ook, en zou de veer gewoon moeten slippen om over winden te voorkomen.

3 likes

Als de veer volledig is opgewonden voorkomt een slip-mechanisme dat je het uurwerk kapot draait. Die slip is meestal wel te voelen, al is het subtiel.

2 likes

Het viel me op dat ik mijn automatische horloges ook vaak voor de helft draai/opwind. Klopt, ik wind ze op en leg ze terug in mijn horlogebox. Ik merkte hetzelfde op bij mijn Tissot PRX; ook die stopte na twee dagen.

1 like

Bij de meeste van mijn automaten is er een verschil in geluid als die vol is, die klik tijdens het opwinden is hoorbaar voor mij.

1 like

Dat weet ik. Nog nooit gehoord of gevoeld.

Edit: mss heel zacht als ik er emorm op let.

1 like

Misschien ben ik wel zo doof, haha of ik hoor het gewoon niet. Maar ik merk wel dat ik continu een tikje hoor tijdens het opwinden.

Je hebt gewoon geluid van het opwinden en als dit vol is aan het einde komt er een klik tussendoor.

1 like

Pak je Submariner er maar bij, daar is het redelijk duidelijk. Je kunt de slip voelen als de kroon wat “doordraait” na een slag of 40.

1 like

Ik heb wel gemerkt dat na 40 keer opwinden het kroontje van mijn horloge een beetje terugdraait.

1 like

Ik heb het ook nooit gevoeld maar dat komt misschien omdat ik met een Speedmaster ervaar wat echte weerstand is om 'm volledig opgewonden te krijgen. Automaten blijven soepel draaien.

1 like

Ik ben oud en doof.

Welke alpinist is het en wat is de power reserve?

1 like

spb197j1

Haha, als ik het me goed herinner ben jij 'n jaar of 2 jonger, dan ben ik ouder maar nog niet doof.

3 likes

Ik meen me ook te herinneren dat je er uitstekend uitziet, een goede haargrens hebt, en nooit in je leven motor hebt gereden. Met name dat laatste heeft me gehoor gekost vooraleer ik overstag ging en oordoppen in deed.

Ergens ligt hier een les in besloten.

Goeie genade, hoe lang is het eigenlijk geleden, joh? Ik bedacht me net dat ik, inclusief account-wissel hier al weer 8, 9 jaar zit.

3 likes