Seiko arctura defect

Hallo,

Bij deze zal ik me als eerste voorstellen,
Mijn naam is Stefan Ketelaars, al 5 jaar horlogegek.
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar het merk Seiko, en ben in het bezit van meerder sporturas premiers arctura diver en veltura.

De laatste tijd koop ik voort steeds vaker modellen in die zijn beste tijd gehad hebben om deze op te knappen en in hun oude staat weer terug te brengen. Nu viel mijn aandacht een tijdje terug op een Seiko arctura waarvan vermoedelijk de condensator defect was. Nu heb ik deze horloge vandaag binnen gekregen en viel mij op dat de stopwatch op de horloge wel werkte, echter de tijdweergave (sec uren min) werkte niet.

Is het mogelijk dat dit probleem al te verhelpen is door de condensator te vervangen, of zijn er mogelijk meer problemen. Het gaat over een kaliber 7L22 movement

Met vriendelijke groet,
Stefan Ketelaars

Dag Stefan,

Welkom op het forum.

In de 7L22 zit een rotor die in principe stroom opwekt, er zit een rotor in voor het uurwerk en er is een rotor voor de chrono.
Als de chrono wel werkt lijkt het er op dat de oplaadbare batterij goed is.

Volledig opladen: slinger vanuit de pols, het horloge minimaal 200 keer heen en weer.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Inca,

Bedankt voor de reactie!
Ik heb het horloge tijdelijk om, Ook de stopwatch seconde wijzer geeft het telkens op. als ik het uurwerk beweeg loopt deze enkele seconden, en vervolgens stopt deze ook met bewegen. Heeft u iets aan deze extra informatie?

geef even je mailadres door via persoonlijk bericht, dan krijg je een handleiding.

Groet,
Inca

Na flink opschudden begon de seconde wijzer iets te doen, eerst een paar tikken van 1 sec, vervolgens 2 keer 2 sec tikken achter elkaar en daarna bleef deze tikken van halve seconde te maken en bleef op dezelfde positie.

Heb je de handleiding doorgelezen?
Het uurwerk moet flink lang worden geschud zoals aangegeven in de handleiding.
Deze geeft aan de er gemiddeld 200 keer geschud moet worden.
Als de normale secondenwijzer 1 tik per 2 seconden vooruit gaat, is de batterij niet voldoende opgeladen.

Met vriendelijke groet,
Fenno

Misschien dat Rob v monsterwatches.nl je er nog meer over kan vertellen. Die is n behoorlijke seiko kenner.

Goede kans dat ik het fout begrijp, maar ook dat ik iets nieuws leer :grinning:. Zitten er echt 3 rotors in?

1 like

Ik denk dat ie bedoeld 3 aparte motortjes om die wijzers afzonderlijk aan te sturen.

Maar hij zal zeer waarschijnlijk gewoon 1 rotor hebben.

1 like

Als je veel kinetic hebt moet jij misschien een lader kopen :
http://www.befr.ebay.be/itm/Tool-Charger-n-Every-Seiko-Kinetic-Machine-Series-1M-9T-3M-4M-5M-5J-7D-7L-/171915803448?hash=item2806fafb38

@lencoth, het zijn geen rotoren zoals bij een automaat.
Een rotor in een quartz uurwerk is een miniem motortje ook “step rotor” (stappen motor) genoemd.
Zoals @marnixmoed ook al aangeeft.
Het heeft net als een automaat Ă©Ă©n rotor “Oscillating weight” om de “dynamo” aan te drijven.

Met vriendelijke groet,
inca

Ah, begripsverwarring. Je bedoelt ‘stepper motor’, geen step rotor. De stepper motor heeft wel een rotor en een stator, naar ik begrijp. De rotor is dus een onderdeel van de stepper motor :smiley:. Het hele beestje heet motor.

Exact, voor de duidelijkheid nog even een plaatje:

Hallo,
Ik heb het horloge op proberen te winden door deze min 500 keer op een neer te bewegen van rechts naar links, dit heeft niet veel uit gehaald. De seconden wijzer van de stopwatch werkt wel, alleen het deel van het uurwerk wat de tijd weergeeft haalt niet zo veel uit, af en toe beweegt de seconden wijzer enkele seconden.

Bedankt voor de tip! ik heb Rob een mail gestuurd