Seiko Astron only (Deel 2)

Prachtig! 1 van mijn favorieten, heel vet!

1 like

Danku!

1 like

Nieuw uit Japan :blush:

15 likes

Gefeliciteerd!!!
Schitterend!!!

1 like

Pracht klok!

1 like

Deze wil je volgens mij gewoon niet kwijt :innocent:

Maar hij triggerde me wel om weer eens in de Astrons te duiken, vanwege de combinatie van de wereldtijd en de chronograaf met de 1/20e nauwkeurigheid.

Maar deze serie lijkt me toch wat groot voor mijn redelijk bescheiden pols. Dus deze serie zonder keramische bezel, die net 1 mm kleiner lijkt te zijn zou denk ik een mooi alternatief zijn. Alleen zijn deze minder goed te vinden.

Met name de SSH159 met witzilveren wijzerplaat trekt me wel.

5 likes

6 likes

6 likes

Zelf via chrono? Of heb je hem opgehaald?

Ik zit naar de witte te kijken, dus als je een tip hebt? Dank!

Via Chrono. Goeie prijs. De prima verkoper was Daikokuya. Mijn plan is om volgend jaar weer naar Japan te gaan. Prachtige land.

1 like

Ik ben wat naar Astrons aan het kijken. De combinatie van technologie en styling is interessant. Maar het blijkt lastig echt een sweetspot model te vinden. De eenvoudige time-only versies vind ik niet interessant. Wel vaak mooi gestyled, maar nauwkeurig lopende time-only horloges heb ik al voldoende.

Zodra je bij Astron iets van toegevoegde functies hebt, wordt de styling vaak erg druk en wordt het horloge groot. Dat is niet mijn mijn smaak. En dan zijn er radio versies en de GPS versies. En heb je in meer of mindere mate een dual time functie. Er zijn wel wat rustiger modellen, maar die hebben alleen maar dual-time en geen chrono. Zoals deze hier van het forum die te koop stond:

Er zijn ook nog wel echt leuke klassiekers, maar ook alleen maar met dual-time, geen chrono, zoals deze SBXY001:

En ik wil per se een duikersbezel of een chrono functie om tijd te meten voor pizza’s in de oven etc. Of hoe lang ik een kant op loop zodat ik weet hoe lang het terug is.

Er lijkt maar één serie te zijn die alles heeft, die met het 5X83 Dual-Time Chronograph GPS uurwerk. En dat is ook nog eens een mooie 1/20e chrono. En de SSH159 (zilver-wit) SSH161 (blauw) SSH163 (donkergrijs) zijn relatief rustig gestyled. Lijken ideaal? Maar ja, prijzen, 2500 euro.

Maar na nog wat zoeken heb ik nog twee modellen gevonden die in mijn straatje lijken te liggen: de SBXY095 (zilver-grijs) en SBXY097 (zwart):

Voordelen:

• small running seconds op 9 uur, dus een rustig beeld zonder tikkende secondewijzer
  • chrono functie direct toegankelijk en tikt per 1/5e seconde, dus glijdt mooi ipv per seconde
  • gemakkelijk wisselen van tijdzone
  • ongeveer 900 euro nieuw ipv de 2500 voor een 5X83 Astron

Mindere punten:

• geen dagaanduiding (hmm, dit bedenk ik me nu pas, dat is wel jammer)
  • geen dual-time (maar snel een andere hoofd-tijd in te stellen)
  • radio controlled ipv GPS (hoeveel scheelt dit echt?)

Dus tja, zo loop ik wat door het Astron gamma heen. De voorkeur is dus nu tussen een SSH159/161/163 of de SBXY095/097.

En dan zijn er nog de Casio Oceanus versies. Zoals deze T4000 die wel dual-time en chrono (alhoewel tikkend per seconde) combineren met titanium, een vrij rustige styling. Met de datum op 3 zoals het hoort:

En dan is er ook nog deze Casio Oceanus T6000 bij Ten2Two, maar ik heb wat twijfels over de styling. Asymmetrisch vind ik leuk, maar deze 12 kantige bezel, datum op half vijf, dual-time op 3 uur, ik weet het niet. De T4000 is rustiger.

Tot zover mijn overwegingen die mij ook weer helpen mijn gedachten te ordenen :slight_smile:

5 likes

En zoiets dan…?

Deze heeft mijn vader gekocht

Sorry voor de slechte foto :sweat_smile:

2 likes

Mooie aankoop van je vader. Dit is er eentje uit de mooie 5X83 serie, daarvan hebben voor mij de wat rustiger versies de voorkeur: SSH159/161/163.

1 like

Als je mij zou laten kiezen, wordt het de Casio, de T4000…

1 like

Zoals het nu staat denk ik het ook. De T4000 dan. Het jammere is alleen dat die best moeilijk te vinden lijkt. Er staan een aantal met de zwarte DLC bezel te koop. Maar maar eentje met de titanium bezel zoals op de foto boven. Degene die ik op Ebay zie bij meerdere aanbieders is dezelfde met een hapje uit de kast aan de 9 uur kant. Voor de rest is die kast mooi, maar die hap eruit maakt dat ik die niet hoef :frowning:

Deze?

3 likes

Ik doe ook weer even mee…met dank aan @SuperC Jaap. :+1:

8 likes

Is die ook van titanium? Ik mis hier wat de tech uitstraling van de astron en de oceanus. Alhoewel deze wel het gps chrono uurwerk van de astron heeft toch? Wat is het typenummer?

Edit, ik lees dat de speedtimers met het astron uurwerk van staal zijn. Dat vind ik veel te zwaar voor zo’n formaat, dat is een no-go.

Deze heb ik verleden jaar gekocht/gekregen.
Is geen titanium maar daar heb ik juist voor gekozen.
Vind dat namelijk te licht, te blikkerig aanvoelen.
Dit is de enige Prospex met hetzelfde uurwerk als de Astron.
Succes!

1 like

Ik doe ook mee met een mooie close-up. :artificial_satellite:

7 likes