Seiko Astron only

Beste forumleden. Al lang voordat ik lid werd van dit mooie forum was ik (bij tijd en wijle) gecharmeerd van de Seiko Astron. Vooral van de techniek ervan en de robuuste en veelzijdige uitstraling. Toch heb ik er nimmer één aangeschaft, al heb ik wel eens op het punt gestaan, vooral om als variatie te dragen op mijn wat meer klassieke horloges.
Hebt valt me op dat de Seiko Astron eigenlijk op dit forum niet voorbij komt. Geen topics, geen aanbod, geen foto’s… Best jammer vind ik. Het enige dat ik zie zijn al best gedateerde topics. Mijn vragen dus: leeft de Seiko Astron nog? Wat zijn de ervaringen van de (ex-)eigenaren van de Astrons? Welke modellen zijn ze en hoe bevallen ze? En -niet onbelangrijk- zijn er nog mooie foto’s die jullie van je exemplaar kunnen delen? Eens kijken of het vuurtje voor de Astron hierdoor bij mij weer wordt aangewakkerd! Of definitief uitblust…

23 likes

Ik kijk met veel verwachting uit naar de nieuwe 5x serie die in december uitkomt.

Kleinere diameter, platter, én een heerlijk glidelock type sluiting waarmee je geleidelijk de band iets strakker of losser kunt maken…on the fly. :ok_hand: Geheel van titanium…geweldig. Vanaf eur 2.200 adviesprijs.

https://www.seiko.nl/nieuws-overzicht/de-nieuwe-astron-gps-solar-5x-collectie/

20 likes

Nog? Hebben ze ooit geleefd hier op het forum?

Dat is tot nu toe inderdaad een groot probleem van die dingen dat ze zo groot zijn.

En ze zijn ook gewoon niet heel erg mooi vormgegeven. Het is toch een flink bedrag voor een horloge dat er duidelijk uitziet als een Japanse gadget.

1 like

Oei deze is toch best wel gaaf, alleen 2k gaaf? Dat weet ik niet

3 likes

Dat wordt ook mijn struikelblok…:see_no_evil:

Half jaartje wachten en dan moet eur 1700-1800 wel lukken.

2 likes

Alvast goed dat ze dit nieuwe kaliber kleiner kunnen maken dan voorheen.
Dat was een beetje het grootste struikelblok voor mij persoonlijk.
Het is toch mooie horlogetechnologie, jammer genoeg komt deze met een (hoge) prijs.

2 likes

Ik vond ze eerst wel begeerlijk maar vind ze voor nu te druk en zou dan eerder voordat geld voor een MM300 of een Grand Seiko gaan.
Daarnaast vind ik 2k voor een Quartz horloge sowieso te veel, altijd.

Die nieuwe modellen zien een inderdaad prachtig uit! De kleinere kast is in elk geval een verbetering. Wordt ie nog wel wat mooier van

1 like

de kleinste wordt 42.9mm hoe groot waren deze eerst dan?

45-46 dacht ik.

1 like

MM300 is op foto een prachtding maar ik heb eens het exemplaar van @BATMAN rond de pols gehad en ik kon niet goed overweg met de hoogte van de kast op mijn pols.
Je hebt inderdaad al bijna een GS Quartz voor dat geld, dat maakt het voor mij ook een beetje moeilijk om de prijs te rechtvaardigen aangezien ik geen grote reiziger ben en de technologie achter de Astron dus maar voor de helft gebruikt zou worden.

Astron vergelijken met een GS is wel appels en peren… totaal andere horloges als je het mij vraagt. Is natuurlijk kwestie van smaak. Of van wat je wilt: een dresser of een toolwatch.

Nee, heel erg gaaf, maar te groot, te duur, te druk om te kopen.

Edit: de nieuwe generatie gaat wel de goede kant op.

Qua prijs zit een Astron niet ver van een Grand Seiko Quartz af toch? Andere horloges maar wel zelfde prijs range.

1 like

Ja prijs en merk zijn herzelfde. Verder zie ik geen overeenkomsten

1 like

Voor iemand die voor een Seiko van 2K in de markt is is het misschien wel een relevante vergelijking

1 like

Zeker!

1 like

Pffff, de maat en de prijzen zijn echt een dikke no-go voor mij. Dat zou ik nooit aan een Seiko uitgeven. Hooguit aan een GS maar ook dat zal niet gebeuren denk ik.
Met dat budget ga ik echt ergens anders shoppen. De GS’en zijn mooi maar te dressy om regelmatig om te gespen voor mij.

Dus neen, bij mij istie dood, morsdood :slight_smile:

De astrons zijn best mooi, maar Seiko heeft behoorlijke concurrentie van Casio met de Oceanus modellen.
Vergelijkbare prestaties voor een lagere prijs (kwaliteit zal er ook wel naar zijn uiteraard).