Mijn Seiko Spirit met 6R15 uurwerk liep anderhalf jaar geleden nog fantastisch… +/- 3 seconden per dag. Ik hoefde hem alleen in te stellen met zomer- of wintertijd!
De laatste maanden loopt hij echter stelselmatig te langzaam. Ik moet hem elke week wel 1 a anderhalve minuut vooruitzetten.
Kan ik dit zelf bijstellen of moet hij hiervoor naar een horlogemaker?
Ik zie net door mijn kijkglas aan de achterkant dat er krassen zitten op een van de tandwieltjes… ziet er vaag uit! Lijkt me dat er dan inderdaad iets mis is.
Wat is een goed en betaalbaar adres in de buurt van Rotterdam? Het is geen duur horloge natuurlijk dus ik wil er geen vermogen voor betalen…
ps
1 minuut in een week = minder dan 10 s per dag.
is ruim binnen de marge.
1,5 minuut per week = 90 sec = net geen 15 s per dag.
Is ook nog binnen de marge die Seiko hanteert.
Dus garantie claimen bij Seiko zal niet gaan. Je zult een afregelaar moeten vinden die er de tijd in wil steken om de puntjes op de i af te regelen.
Kan zijn dat je spriaal niet meer correct zwiept, op zijn kant gaat ie dan langzamer lopen. Leg hem eens plat weg, op het glas bv.
Het probleem op dit moment is niet alleen het feit dat hij traag loopt, maar dus ook de (duidelijk waarneembare) krasjes aan de binnenkant! Het ziet er echt uit alsof iemand met de punt van een mes heeft lopen krassen. Daarom wil ik er toch even naar laten kijken door een expert.