Ik bezit enkele automaten van Seiko, Parnis en één Invicta.
De Invicta met Miyota heeft de mogelijkheid om de automaat op te winden via de kroon. Ik vind dit zeer handig : als je die ieder dag een 25-tal draaien aan de kroon geeft, dan blijft deze heel lang werken.
De Seiko’s hebben deze mogelijkheid niet. Daardoor vallen deze vrij vlug stil als je ze niet draagt.
MIJN VRAAG :
Wat zou volgens jou de reden kunnen zijn dat Seiko zijn automaten niet voorziet van een systeem van het opwinden via de kroon?
De reden is als ik het goed heb, de wijze
waarop
het uurwerk is opgebouwd. Dat laat opwinden
via
een kroon niet toe.
Maar waarom zou Seiko kiezen om deze
mogelijkheid
niet in te bouwen? (met uitzondering van deze
die hierboven werden aangehaald)
De kosten.
Bovendien schijnt het regelmatig opwinden van de meeste automaatjes niet goed zijn voor het uurwerk.
Ik weet niet welke Seiko je bedoelt, maar een hoop Seiko5jes hebben een uurwerk met een ingenieus systeem, wat ervoor zorgt dat de rotor in beide kanten draaien het uurwerk opwindt, zoals bij IWC. De meeste automaten winden alleen in 1 richting het uurwerk op.
Ik zou het je niet (meer) kunnen vertellen. De opbouw van het uurwerk is mij ooit eens uitgelegd, maar ik heb het niet meer paraat. Sorry!
Het zijn keuzes van een fabrikant om voor een bepaalde techniek te kiezen.
Wij als verzamelaars, zijn natuurlijk niet representatief voor de gemiddelde Seiko-gebruiker.
Die doet hem - als zijn enigste horloge - aan de pols en dan moet het gewoon dag in, dag uit, jaren lopen.
De meeste automaten winden alleen in 1 richting het uurwerk op.
Dat is wel een heel boude uitspraak. Alle oorspronkelijke ETA automaten winden in beide richtingen op. Zo ook Rolex, Zenith, etc. en die kunnen alle ook met hand worden opgewonden.
Misschien dat een in 2 richtingen opwindbare automaat per definitie niet meer handmatig opgewonden kan worden.
Niet dus, zie boven.
Weet iemand of je een IWC met Pellaton (mechaniek, zodat de rotor in 2 ipv 1 richtingen kan opwinden) handmatig de veer kunt opwinden?
Ja. Iedere high-end automaat is met de hand op te winden.
Meestal wordt bij deze modellen het kaliber 7S26 of een afgeleide daarvan gebruikt.
En die kan niet met de hand opgewonden worden, een keuze die ze lang geleden gemaakt hebben, waarom, weet niet.
Tegenwoordig maakt Seiko ook kalibers die wel opgewonden kunnen worden.
Weet iemand of je een IWC met Pellaton (mechaniek,
zodat de rotor in 2 ipv 1 richtingen kan opwinden)
handmatig de veer kunt opwinden?
Misschien dat een in 2 richtingen opwindbare
automaat per definitie niet meer handmatig
opgewonden kan worden.
De SeaGull St16 gebruikt een Seiko-achtig magic finger systeem (niet heel verschillend van het IWC pellaton systeem) en is dus een bi-directionele automaat, en kan worden hand-gewonden.
Maaruh, volgens mij is de 2824 ook bi-directioneel, en handopwindbaar, toch?
Gezien de efficiënte opwind wijze van de seiko automaat is het niet nodig om een handmatige opwind manier in te bouwen. Je auto heeft ook geen gat meer voor een starthendel
En het scheelt gelijk in de kosten van het uurwerk natuurlijk. De duurdere uurwerken hebben soms wél een handmatige opwindmogelijkheid. Mijn seiko chrono met 6138 caliber en mijn Seiko LM met 5606 caliber kunnnen bijvoorbeeld wél handmatig worden opgewonden.
De meeste automaten winden alleen in 1 richting
het uurwerk op.
Dat is wel een heel boude uitspraak. Alle
oorspronkelijke ETA automaten winden in beide
richtingen op. Zo ook Rolex, Zenith, etc. en die
kunnen alle ook met hand worden opgewonden.
Misschien dat een in 2 richtingen opwindbare
automaat per definitie niet meer handmatig
opgewonden kan worden.
Niet dus, zie boven.
Weet iemand of je een IWC met Pellaton
(mechaniek, zodat de rotor in 2 ipv 1 richtingen
kan opwinden) handmatig de veer kunt opwinden?
Ja. Iedere high-end automaat is met de hand op te
winden.
Thx! Weer wat geleerd. Ik dacht dat de meeste uurwerken die ik heb eenzijdig opwinden. Toegegeven, ik heb tot nu toe alleen goedkope uurwerkjes gedemonteerd. Heb wel al een tijdje een ETA 2824 gekocht om te (de)monteren en daarna te voorzien van een nieuwe look. Maar eerst staat nog een goedkope chronograaf en een Bellmatic op het programma.
Maaruh, volgens mij is de 2824 ook
bi-directioneel, en handopwindbaar, toch?
Zeker handopwindbaar, maar ik weet kweenie of ie bi-diectioneel is. Het lijkt van wel. Een radertje zie ik dezelfde kant op blijven draaien, of ik de rotor nu rechtsom of linksom laat gaan.
Japanse automaten zijn vanuit een totaal andere filosofie geconstrueerd, namelijk met het oog op het gemak een horloge niet meer te hoeven opwinden: voor een uitgebreide, nogal technische uitleg verwijs ik u even naar mijn eerdere reactie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,291233,291558#msg-291558
m.b.t. dit onderwerp.
Overigens heeft Zwitsers technisch onderzoek een aantal jaren geleden uitgewezen dat automaten die in één richting opwinden in de meeste gevallen efficiënter zijn: mijns inziens toch wel een interessante conclusie, al komt die wat laat. Vooral om die reden (al zijn de kosten natuurlijk ook een belangrijke factor) zijn veel fabrikanten inmiddels overgestapt op deze eenvoudigere techniek.