Seiko automatic 1977 schoonmaken?

Dag, ik heb een Seiko 17 jewels automatic die mijn vader in 1977 cadeau kreeg. Het horloge loopt, maar ik weet niet of het zich nog voldoende opwindt omdat het af en toe stilstaat. Ik ga ervan uit dat het uurwerk een schoonmaakbeurt nodig heeft. Ik draag het horloge alleen af en toe voor de fun en ik verwacht het na schoonmaak niet vaker te dragen.

Vraag aan het forum is of schoonmaken de moeite waard is.

2 likes

Er zal wel meer nodig zijn dan alleen “schoonmaken” (wat bedoel je daar mee?). Het is beter het uurwerk een volledige service te geven. Of het de moeite waard is? Financieel gezien niet echt. Maar het is een leuk horloge en als je hem graag draagt is het uiteraard wel de moeite.

1 like

Wat @koekoek zegt, zoek een horlogemaker die er zin in heeft en dit uurwerk moet gezien zijn leeftijd gewoon echt helemaal uit elkaar, schoongemaakt worden en voorzien van nieuwe smeermiddelen.
Economisch kan dat niet uit en zal het duurder zijn dan een nieuwe Seiko 5. Een uurwerk uit elkaar reinigen en in elkaar is nou eenmaal handwerk en doe je niet even in een uurtje.

MAARRRRR je hebt dan wel een hele toffe vintage van 43 jaar oud die gewoon er weer jaren tegenaan kan, met een goed verhaal.

Heb zelf een Seiko 5 ook uit de jaren 70 laten servicen, mocht ik grotendeels bij zijn.
Tot op de dag vandaag veel plezier van het horloge en de ervaring, ik kan het je van harte aanbevelen.

1 like

Voor het behoud van het horloge is een onderhoudsbeurt na zoveel jaren echt wel een aanrader.
Zelfs al wordt hij daarna weinig gedragen, zal hij zich beter houden dan zonder en als het emotionele waarde heeft dan is een grote beurt van 100,- tot 125,- euro geen slechte uitgave.

Cheers,
Lowieke.

Wellicht heeft @Aad57 er wel zin in…? :slight_smile: Genoemde prijzen volledig onder voorbehoud hoor, die zijn voor rekening van Lowieke. Ik ben zelf niet zo’n Seiko-fan qua servicebeurten.

2 likes