deze week kocht ik een oude seiko automaat.
als ik de wijzers verzet zie ik dat de datumaaduiding netjes verspringt.
alleen de dagaanduiding loopt achteruit. Ik zie dus zondag en vervolgens zaterdag enz.
Is dit een horloge waar ik de tijd mee kan terugdraaien of is er iemand die hier raad mee weet.
Ik zal het caliber nr opzoeken. volgens mij is het een seiko 5 maar dat staat niet op de wijzerplaat.
Ik weet niet of er veel verschillende calibers in dit type zitten.
Groet
Arie
Nou dan heb ik helemaal de hoofdprijs met mijn achteruitlopend exemplaar.
Ik vroeg mij al af of een of andere grapjas niet een verkeerde dagaanduiding ring heeft geplaats hierin.
Nou dan heb ik helemaal de hoofdprijs met mijn
achteruitlopend exemplaar.
Ik vroeg mij al af of een of andere grapjas niet
een verkeerde dagaanduiding ring heeft geplaats
hierin.
Ja, een foute ring…dat lijkt wel de meest voor de hand liggende oplossing voor dit raadsel…
bij die van mij draaien beide de zelfde kant uit
alleen het cijfer is te verzetten als ik de knop iets uit trek en draai. ik dacht dat als je de andere kant uitdraaide je de dag kon verzetten maar dat lukt niet bij mijn exemplaar.
De Seiko 6119A en 6119B hebben volgens mij een ééntalige dagschijf en deze
draait linksom, dus tegen de klok in.
Dan volgen de dagen van de week elkaar juist op.
Ik vermoed dat er een verkeerde dagschijf in zit, maar ik weet niet welke.
Er zijn er zoveel.
Uurwerk-caliber nummer is noodzakelijk…
grt
Peter
Op de dagschijf moet een pal ingrijpen en deze is stuk of de dagschijf is iets omhoog gekomen. Schijf zit ook vast met een klein spanringetje.
De datumschijf draait in tegenovergestelde richting van de dagscchijf, doordat de pal van de dagschijf niet functioneert draait de dagschijf mee met de datum.
Inca
Bedankt voor je uitleg dan moeten de schijven in ieder geval goed zijn.
kan je mij nog vertellen of het normaal is dat je de dagaanduiding ook versneld kan verzetten door de opwindknop uit te trekken. de datum werkt wel op die manier.