Seiko back to the future

Heren

deze week kocht ik een oude seiko automaat.
als ik de wijzers verzet zie ik dat de datumaaduiding netjes verspringt.
alleen de dagaanduiding loopt achteruit. Ik zie dus zondag en vervolgens zaterdag enz.
Is dit een horloge waar ik de tijd mee kan terugdraaien of is er iemand die hier raad mee weet.

Groet
Arie

apart. Wat is het calibernummer van de Seiko? Dat staat achterop, b.v. 6119-1234 waarbij 6119 het uurwerk is en 1234 het kastmodel.

Ik zal het caliber nr opzoeken. volgens mij is het een seiko 5 maar dat staat niet op de wijzerplaat.
Ik weet niet of er veel verschillende calibers in dit type zitten.
Groet
Arie

Heel veel :slight_smile: Van de jaren '60 tot nu wordt de “Seiko 5” aanduiding gebruikt.

Nou dan heb ik helemaal de hoofdprijs met mijn achteruitlopend exemplaar.
Ik vroeg mij al af of een of andere grapjas niet een verkeerde dagaanduiding ring heeft geplaats hierin.

movement Schreef:

Nou dan heb ik helemaal de hoofdprijs met mijn
achteruitlopend exemplaar.
Ik vroeg mij al af of een of andere grapjas niet
een verkeerde dagaanduiding ring heeft geplaats
hierin.

Ja, een foute ring…dat lijkt wel de meest voor de hand liggende oplossing voor dit raadsel…

Bij de seiko’s die ik heb draait de (tweetalige) dagring linksom bij het vooruitdraaien van de wijzers. De datum draait rechtsom.

bij die van mij draaien beide de zelfde kant uit
alleen het cijfer is te verzetten als ik de knop iets uit trek en draai. ik dacht dat als je de andere kant uitdraaide je de dag kon verzetten maar dat lukt niet bij mijn exemplaar.

Ik denk dat je horloge van Benjamin Button is.

nee hoor hij is van mij :smiley:

Is geweest dan.

Het kán zijn dat je een heel oud model hebt met een dagschijf met één taal. Maar een calibernummer kan uitsluitsel geven.

De Seiko 6119A en 6119B hebben volgens mij een ééntalige dagschijf en deze
draait linksom, dus tegen de klok in.
Dan volgen de dagen van de week elkaar juist op.
Ik vermoed dat er een verkeerde dagschijf in zit, maar ik weet niet welke.
Er zijn er zoveel.
Uurwerk-caliber nummer is noodzakelijk…
grt
Peter

de schijf is 2 talig en het is een 17 steens uurwerk.
Ik zal het weekeind eens kijken naar het caliber nr. en meldt dit dan wel weer

Misschien is het een tijdmachine en wordt je al je de datum verzet zelf ook een stukje jonger…:smiley:

Op de dagschijf moet een pal ingrijpen en deze is stuk of de dagschijf is iets omhoog gekomen. Schijf zit ook vast met een klein spanringetje.
De datumschijf draait in tegenovergestelde richting van de dagscchijf, doordat de pal van de dagschijf niet functioneert draait de dagschijf mee met de datum.

Dank je Freddy

Ik zal hem eens uit elkaar halen en goed bestuderen.
Het typenr is 6309A voor het geval dit nog meer aan het licht kan brengen.

Groet
Arie

Hallo Forummers,

De dagen bij deze schijf gaan inderdaad linksom.
Vaak is dat rechtsom.
Waarschijnlijk een tussenwiel verkeerd gemonteerd?

Groet,
Inca

Inca
Bedankt voor je uitleg dan moeten de schijven in ieder geval goed zijn.
kan je mij nog vertellen of het normaal is dat je de dagaanduiding ook versneld kan verzetten door de opwindknop uit te trekken. de datum werkt wel op die manier.

Groet
Arie

Hi Movement,

lees dit maar eens door:

Als je de datum rechtsom kunt wijzigen, zal de datum dat linksom doen, of andersom.

Groet,
Inca