Seiko band fijnafstelling hulp gevraagd

Ik heb een band die goed zit, denk ik. Maar fijnafstelling staat op het ruimste gaatje.
Als ik er een schakel tussen zet en de fijnafstelling op het minimum, is deze dan ruimer dan de vorige stand? Of is dit hetzelfde?

Volgens mij is dat bij iedere band anders.
Gewoon de breedte van de schakel en de afstand tussen de microverstelling meten. En je hebt met het plus of min verschil - volgens mij - je antwoord.
In het slechtste geval…gewoon doen. :smile:

fijnafstelling is meestal in stappen van een halve schakel
maar je hebt ook banden met 6 fijnafstellingen dus 3 schakels.
ik neem aan dat jij het over een bandje hebt met slechts 2 fijnafstellingen,
dus bij jouw situatie win je een halve schakel meer ruimte

Bummer…

Een schakel ertussen gezet. Maar het pennetje zakte er zĂł doorheen. Nu weet ik dat Seiko van die piepkleine busjes heeft die in het kleine gedeelte van een schakel moeten. Ja, die dingen die je zo makkelijk kwijtraakt en nooit terug vind.
Helaas zaten die busjes niet meer in de reserveschakels of in het zakje.
Op naar de juwelier want ik heb ze niet meer. De Seiko’s die ik heb gebruiken die krengen gelukkig niet in de banden.

Overigens had ik wel het idee dat met die schakel erbij en fijnafstelling op minimum hetzelfde is als zonder schakel en maximum. Dus ik wil die schakel ertussen.

Nee, het is een band met 4 gaatjes voor fijnafstelling in de sluiting.
Ik heb dus het idee dat:
Fijnafstelling ruimst (maximaal) = schakel erbij en fijnafstelling kleinst (mininaal)

Dan kan ik hem dus alleen nog maar ruimer zetten.

Een kleine toevoeging op het verhaal van @watchagain.
Over het algemeen moet je er proberen voor te zorgen dat de lengte van je band aan de voorkant kleiner is dan aan de achterkant of gelijk. Dit zorgt ervoor dat je horloge eerder naar je toe getrokken wordt dan over je pols naar de achterkant weg zakt.
Dit is op deze foto duidelijk te zien. 11 schakels voor en 13 schakels achter, en geloof me, hij zit echt lekker zo. Althans bij mij. :smile:

1 like

Ik ben daar te neurotisch voor. In jouw geval zou ik sowieso voor 12/12 gaan :grin:

Nooit rekening mee gehouden eigenlijk maar je hebt gelijk.
Bij deze band is de achterkant korter en hij word dus naar de achterkant van mijn pols getrokken. Nu ik dat zo zit te bekijken gaat mij dat nu irriteren. Weer wat te prutsen vanavond… :wink:

1 like

Schakel verplaatst van voor naar achter. Een wereld van verschil. Ik ga ook mijn andere horloges even checken.

Nu nog aan een Seiko busje zien te komen zodat ik die extra schakel ertussen kan plaatsen.

Helemaal mee eens. Is mij ook zo geleerd door mijn eerste horlogemakers-werkgever, Peter K. in Haarlem. En 't klopt echt.

Of simpeler gezegd, de 12 uur kant langer. Meestal werkt het zo inderdaad. Je kan het ook controleren door het horloge vast te houden met de band naar beneden. De sluiting moet dan in het midden hangen.
Het kan wel zo zijn dat het bij sommige sluiten qua comfort net andersom moet, Maar in het algemeen is de regel beide kanten gelijk aantal schakels of 12 uur kant langer.