Hallo,
Van deze Seiko moet de band worden vervangen. Maar deze kan niet op de gebruikelijke manier worden losgemaakt. Er loopt een as door de kast en de band.
Hoe moet je zo’n as losmaken? Schroeven of drukken? En welk gereedschap heb ik daar bij nodig?Foto Seiko
Ik kan je verhaal zo niet volgen. Kan je hier foto’s posten?
Om te uploaden:
Gewoon met een dikke pin induwen.
Er zitten als het goed is springbars in, en die veren in zodat ze je in de lug holes kan proppen. Daar schieten ze uit zodat ze vast zitten.
Bij een oud horloge kunnen ze wat vast geroest zijn:
Je hebt er speciale tooltjes voor:
Maar bijv. een simkaartklepjes ding werkt meestal ook wel.
Oké, ga ik proberen. Dank je wel.
Succes! Is normaal gesproken een eitje.
Is 1 geniaal woord!
Taalnazi
Met een tandenstoker of dunne satéprikker gaat het ook lukken. Let op, die springbar kan vrij ver je kamer in vliegen
Twijfel ik aan. Ik heb wel tandenstokers kapot geduwd op rotte springbars hoor
Blijf jij nou maar van de drank af ‘s morgens. Lijkt me beter. Wat is dit voor pijltje?!
Sorry TS. Geintje. Ruud gaf het perfecte antwoord!
Probeer jij maar ns strakke lijnen te tekenen in MS knip en plak/ sniping tool .
Het is toch een beetje anders. Ik heb met veel pijn en moeite één zo’n asje er uitgekregen: het is dus géén verend asje, maar gewoon een massief staafje met aan beide uiteinden een loszittende verdikking die je over zo’n uiteinde kunt (of moet) schuiven.
Ik hoop dat het op de foto goed te zien is.
Feit is in ieder geval dat hard duwen met een Push Pin niet de aangewezen manier is, want dan duw je de verdikking alleen maar meer in het gaatje van de kast.
Iemand hiermee bekend? Graag tips hoe ik die andere er nu fatsoenlijk uit moet krijgen om ook het tweede deel van de stalen band los te krijgen van de kast.
Het gemakkelijkst gaat het met een grote/ dikkere paperclip .
Misschien van te voren een mini druppel olie om de boel aan de gang te zetten.
Maar het is dus geen verend asje. Dus ik ben bang dat ik het asje verbuig in de kast.
Het is me gelukt om ook de tweede as er uit te krijgen, en ook deze heeft twee verdikkingen aan beide uiteinden. De één zit vast aan het asje en de andere is eigenlijk een soort dopje dat je over het uiteinde moet schuiven. Ik neem aan dat het nu de bedoeling is om het asje er weer in te schuiven (met het vrije uiteinde eerst) en dan vanaf de andere het buisje over dit uiteinde te schuiven. Hierdoor zit de boel verankerd.
Kan iemand bevestigen dat dit de manier is?
Dank je wel, duidelijk verhaal.
Maar nu eigenlijk de echte issue: er moet ook een batterij worden vervangen bij dit horloge: een BR2412. Aleen: deze batterij wil niet echt aan de gang. Ik heb de Perpetual Calender bij het AC-puntje kortgesloten, maar dan nog wil het niet lopen.
De lege batterij had allemaal plastic isolatiefolie, en de vervangende (Panasonic) heeft dat niet. Ook niet het pijltje om de precieze plek aan te geven waar hij moet komen in het horloge. Dus ik heb het maar aan de hand van filmpjes op youtube zo goed mogelijk op de goede plek geplaatst. Maar ja, geen resutaat.
Weet iemand raad?