Seiko Bell-matic

Ik volg dit forum al een tijdje en koop af en toe een oudere Seiko.
Meestal een duiker. Die series ken ik intussen redelijk.
Maar ben nu op zoek naar een Bell-matic 4006-7000 of 7002.
Heb al gekeken op www.bellmatic.com.

Wat mag zoiets kosten en heeft iemand tips voor aankoop en waar op te letten als het gaat om de mate van orginaliteit.

Groet,
Jan

Ik denk dat je over de mate van originaliteit over het algemeen niet erg hoeft in te zitten, het zijn geen horloges die veel gemod worden. Wel kan er natuurlijk iets aan vervangen zijn, wat achteraf niet origineel blijkt, maar volgens mij heeft dat weinig tot geen invloed op de waarde. Voor prijzen zou ik eens op Ebay kijken, volgens mij moet je rond de 100 euro denken, voor een goed exemplaar en dan nog evt. een service beurt. De mijne is bijna 40 jaar oud, en had de laatste keer een nieuwe uurwerkplaat nodig, de veertrommel slijt in op het uurwerk, schijnt een kwaal te zijn van Bell-Matic’s. Onderdelen (van sloop horloges) zijn goed verkrijgbaar volgens mij. Richard Askham heeft de mijne geserviced, is een goeie kerel.

Waar je op moet letten is net zoals bij ieder horloge: of alles het doet en hoe het er uit ziet. De wekker wind je op met de opwindknop ingedrukt, half uitgetrokken verzet je de wektijd (interne ring) en volledig uitgetrokken verzet je de tijd (en dag door over de 24hr heen te draaien). De wekker activeer je door het knopje boven de opwindknop uit te trekken. Een goede wekker loopt 10 seconden. Door dit kopje diep in te drukken verzet je de datum.

Veel plezier met zoeken.

Dank voor je reactie.
Intussen even op de site van Richard Askham gekeken.
Altijd goed een vertrouwd adres voor restauratie en service te hebben.
Zoekopdrachten op e-bay lopen intussen.

Gr,
Jan

Hier kun je alvast horen hoe ze klinken (als je met IE werkt)

http://www.armbandwecker.at/ in de frame rechts gewoon scrollen en klikken

Ik vind het geluid van mijn Roamer (MST 417) wel mooier :wink: