Seiko Bellmatic show time!

Dag allemaal,
zijn hier liefhebbers van Seiko Bellmatics? Ik ben geboren in de maand april van het jaar 1975, dus mijn droom is om nog eens een exemplaar te vinden zoals op de bovenste foto hieronder (beginnend met de cijfers ‘54’ op de keerzijde). Heeft iemand informatie of dit specifieke type ook in 1975 is gemaakt? Hieronder enkele advertenties en mooie Bellmatics die ik online kon vinden. Heb je zelf een mooie Bellmatic? Laat maar zien en dank!!

0|287x500

2

10 likes

Ai, de eerste foto is op mijn computer niet zichtbaar, dus hierbij nogmaals!

2 likes

Mooi, solide ogend horloge, is hij zwaar?

Ik ben nog geen eigenaar, maar iemand anders kan dit vast beantwoorden!

1 like

Ik vond nog een leuke advertentie en een heel mooi exemplaar.4006-6040-2

3 likes

Ik heb er zes stuks van. Zal vanavond even wat foto’s maken.

Maar ze zijn vanaf 1967 t/m 1978 gemaakt, dus er zal er heus wel eentje te vinden zijn van april '75

3 likes

Wat meer informatie over de Bell-Matic.

1 like

1 like

Er staat er één tekoop bij Langeler in Made.
Niet goedkoop maar wel héél mooi!

1 like

Hier de mijne

7 likes

Ik heb deze. Overgenomen met een klein gebrekje, dat ik nog niet heb gerepareerd. (Alarmring draait niet soepel)

8 likes

Ik heb deze. Uit april 1974.

4 likes

Volgens het serienummer van januari 1968 of 78?

Hoeveel juwels? 27 is 68, 17 juwels is 1978

Nou, zeker een mooie: https://www.juwelierlangeler.nl/horloges/seiko/463-seiko-bell-matic-automaat-in-nieuwstaat/! Helaas niet van mijn geboorte jaar en maand. Die wijzerplaat is heel fraai, volgens mij noemen ze dat ‘linen’ (ik denk gewoon te vertalen als linnen/textiel).

Even wat informatie over de Bell-Matics. Zo rond 1970 is men van 27 juwels overgestapt naar 17 juwels. Dit had te maken met de export naar de VS. Er is ook een 21 juwel variant, maar die is ontzettend zeldzaam. De 27 juwels varianten waren alleen bestemd voor de Japanse markt, de exportvarianten zijn altijd 17 juwels.
En buiten de Bell-Matic is er ook nog een Business-Bell, bedoeld voor de zakelijke markt.

Even op een rijtje, mijn Bell-Matics…

De Bell-Matic 4006-7000 uit februari 1967. Bijzonder aan deze is, dat de kastvorm al snel veranderde, in 1968 was de kastvorm duidelijk anders, evenals de deksel. Het is zeer kenmerkend voor de vroege Bell-Matics.

Dit is dan een Bell-Matic uit 1968, ook een 4006-7000, mei 1968. De wijzerplaat kan verschillen, omdat er meerdere soorten wijzerplaten met deze kastvorm werden aangeboden.

Dit is een 4005-7000 uit september 1968. Dit is alleen de date versie, die zijn maar een zeer korte periode gemaakt. Om die reden zijn ze ook 27 juwels.

De bell-matic 4006-6011 uit juni 1974. Mooie blauwe plaat.

Deze twee twee Bell-Matics zijn een klein beetje vreemd. Als enige Bell-Matic hebben ze namelijk geen juwel-count op de wijzerplaat. Dit hoort bij dit specifieke model, de 4006-6070.
De zilverkleurige is van september 1975. de goudkleurige van juni 1976.

Geen Bell-matic, maar hoort wel in het rijtje thuis: De Seiko Alarm Quartz 7223-6000 van november 1979. Het is de opvolger van de Bell-Matic. Helaas geen gerinkel meer, maar beschaafde piepjes als alarm…

13 likes

Hartelijk dank voor het delen, het is een prachtige verzameling!

Heb zelf ook een Bell-Matic gehad. Leuk horloge. Heeft echter het nest weer verlaten. Hierbij de info die ik destijds heb kunnen vinden.

2 likes

Deze net gewonnen :heart_eyes::man_dancing:

10 likes

17, dus 1978