Seiko black monster heeft weer kuren, advies gevraagd

Mijn Seiko first gen black monster heeft weer kuren helaas. Hij stopt regelmatig zonder aanwijsbare oorzaak.
Ik rouleer regelmatig met horloges en mijn black monster droeg ik ook best vaak dus ik wil em graag weer in orde hebben.
Ik heb ook nog een orange monster liggen die ik niet zo vaak draag maar die wel prima loopt, heeft iemand ervaring in het uitwisselen van de wijzerplaat en de datum ring om op die manier de black monster weer in orde te maken?
het kapotte uurwerk laat ik dan op een later tijdstip wel een keer nakijken in de hoop dat er niets dramatisch aan de hand is.

Klinkt dat als een goed idee of is het verstandiger om de black monster in deze staat na te laten kijken?

Dit

2 likes

Als ik me niet vergis zit er in zo’n 1e generatie monster een Seiko 7s26 uurwerk. Die uurwerkjes zijn te servicen, maar volgens mij is het veel goedkoper om een kompleet nieuw uurwerk te kopen en de wijzerplaat etc over te zetten.

Nieuw uurwerk erin

Nieuw uurwerk erin is de goedkoopste optie, al is hij dan niet langer origineel terwijl de prijzen van goede 1st gen monsters best stijgen. Misschien is het slimste om hem te laten servicen.

7s26 uurwerk bij Rob van Monsterwatches bestellen , kost rond 60 euro. Mogelijk as Zondag op de rikketik er eentje scoren voor weinag…:thumbsup:

Denk dat van je definitie van origineel afhangt. Een 1Gen monster met een vervangen uurwerk zou ik zelf nog steeds als origineel zien. Zou ik niet weten hoe je deze switch zou kunnen vaststellen. Kast openmaken en kijken of de versie-letter van de 7S26 klopt met de leeftijd van het horloge? Gaat mij wat ver :wink:

2 likes

Je hebt altijd puristen natuurlijk maar is het niet zo dat het uurwerk van de oude monster niet meer gemaakt wordt zodat er bij vervangen er een ander type ingaat? Zo niet, dan gewoon vervangen idd.

De 7S26 is nog steeds in productie. De 1Gen had in het begin de A uitvoering. Nu is er de C. Afgezien van wat kleine interne wijzigingen, hetzelfde uurwerk.

1 like

Weer wat geleerd, waarvoor dank!

1 like

Wat iedereen hier zegt. Even naar de service boer toebrengen, die kan kijken of er een nieuw uurwerkje in moet of niet.

En wat @lencoth zegt. :slight_smile:

1 like

Dank allen voor de hulp en het advies, ik ga in eerste instantie voor de reparatie!
Ik heb op de rikketik in ieder geval geen vervangend uurwerk kunnen vinden maar dat kan ook liggen aan mijn wellicht wat random zoekacties :slight_smile:

1 like