Seiko Bullhead (6138) rotatie

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Seiko Bullhead uit april 1974.
Aangezien ik meerdere automatische horloges heb wil ik de Seiko gaan bewaren in een watch winder, maar ik kan nergens vinden of de 6130 in één richting of beide richtingen opwind. Ik vermoed dat hij bi-directioneel is maar ik wil dit even zeker weten.

Het is een 6138,misschien dat je dan meer kan vinden…
Maar on topic, het is een horloge welke beide kanten op opwindt. :thumbsup:

Dank je! Zo’n vermoeden had ik al. :grin:
Ik wist overigens dat het de 6138 is (6138-0040) alleen verkeerd in de topic gezet :blush:

1 like

Waarom wil je hem in een watchwinder gaan bewaren??? Bewegen is slijtage…

Gr men

Hi Men,

Daar zijn de meningen over verdeeld inderdaad…
Voor mij is het voornamelijk gemakzucht. Wanneer ik mijn horloge wil omdoen heb ik geen zin om deze op datum en tijd te gaan zetten. Daarnaast heb ik een winder die mijn horloges maar 720 omwentelingen laat maken, dus net voldoende om de veer gespannen te houden zonder te ‘overspannen’.

Eigenlijk moet je het zo zien dat de horloges in mijn winder minder te verduren hebben dan een horloge wat altijd wordt gedragen. :thumbsup:

Zijn de meningen ook over verdeelt, eenzijdige belasting van de opwinder versus de gevarieerde belasting van het dragen. En de 6138 heeft een prima quickset en kan handmatig opgewonden worden dus het nut van een winder is m.i. beperkt.
Maar het is jouw horloge :slight_smile:

Klopt, maar ik heb ook nog een Rolex GMT met een irritante schroefkroon dus die zit er sowieso in. Overigens kan die ook handmatig worden opgewonden dus in mijn geval is het echt gemakzucht. :joy: Overigens respecteer ik iedereen zijn mening maar het schijnt weinig tot niets uit te maken of je ze in een watch winder bewaard. En ach, dan zal ie misschien een jaartje eerder geserviced moeten worden, ook geen probleem! :wink:

Heb je een goed adres dan voor de 6138? Willen wij altijd graag weten :slight_smile:

Geen idee, was een cadeau van mijn vrouw voor ons 6 jarig huwelijk :wink:
Maar ik denk dat het echt een handelaartje was want er zitten wel wat aftermarket onderdelen op zoals de bezel en het crystal en hoogstwaarschijnlijk ook de wijzers, maar dat zijn dingen waar zij niet op let (logisch, aangezien ik de horloge gek ben van ons 2) :grin:

Ik weet ook niet wat ze ervoor heeft betaald (ik hoop niet al te gek gezien de on-originele staat) maar goed, dat ga ik natuurlijk niet navragen. In ieder geval is het uurwerk origineel, schoon en geserviced dus dat is wat mij betreft het belangrijkste!

Edit: Ik denk wel dat ik er een nieuwe bezel op zet want die er nu op zit is aan alle kanten fout. Maar dat ga ik mijn vrouwtje niet vertellen. Hahaha

Nou het is toch fantastisch dat ze een ouwe bullhead heeft gekocht en geen modeklokje!
Mijn vriendin gaf me een 6138-8010 voor mijn verjaardag, maar dat was wel met wat hulp van mij.

Ik zou graag een foto zien van deze Bullhead, je verhaal heeft mij nieuwsgierig gemaakt.
En als het horloge is geserviced ook graag het adres, schijnt moeilijk te zijn om een goed adres te vinden voor onderhoud van zulke markante Seiko’s.

Maar bovenal genieten van zo’n mooi geschenk.

Absoluut! Ik ben haar ook erg dankbaar :slight_smile:

Dit is 'm dan:

Hij is geserviced bij Rob Mulder in Hilversum, maar volgens mij is die naam wel bekend hier: Prima ervaring… lees verder

1 like

Ziet er mooi uit hoor! Zo slecht is die bezel niet toch? Een originele zal beter zijn maar vind er maar eens eentje.

Het is best een aardige aftermarket bezel maar als horlogefan heb ik dan toch wat aanmerkingen:
Het woord Tachymeter is zilver en niet geel/goudkleurig en de gele/gouden ‘blokjes’ zitten tegen de 200 en 180 aan. Ik weet het, het is bijna niks… maar toch :smirk:

Had overigens nu pas door dat je een adres bedoelde waar ze geserviced kunnen worden ipv een adres waar je ze kan krijgen :joy: