Seiko Bullhead

Ik was gisteren wat aan het napraten met wat mensen toen er een kennis naar me toe kwam die vroeg:" jij bent toch gek op mechanische horloges"? Ja antwoorde ik, hoezo? " Wel " was het antwoord “ik was de linnenkast aan het opruimen en toen kwam ik mijn eerste horloge tegen wat ik zelf kocht, het is zon automaat met een stopwatch en zo een Seiko”. Een Bullhead?" vraag ik hem. Ach ja weet ik niet zo’n dikke met zo’n ring die je kan draaien, als jij hem niet wil hebben gaat hij de prullenbak in. Je raad wel wat ik geantwoord heb. Ben daarbij wel eerlijk geweest gewoon omdat het een (voor)naamgenoot is, en ik hem ook gewoon graag mag, en heb hem dus gewoon verteld dat het een gewild horloge is bij Seikoliefhebbers, maar hij drong aan als je hem hebben wil is hij van jou, hij loopt maar er ligt een wijzer los dus er moet wat aan gedaan worden. Om een lang verhaal kort te maken binnenkort mijn eerste Seiko, een Bullhead.

Arjay

Maak er maar geen rus van, alleen het wijzertje plaatsen hé :smiley:

Lucky bastard (tu)

Geluksvogel, zijn gave klokken, als je hem hebt natuurlijk een foto he!

een seiko bullhead is geweldig ! wat een mazzel heb jij zeg (tu)

gefeliciteerd, dat is altijd leuk !

Is het een zwarte of bruine ?

Alvast van harte gefeliciteerd (tu)

Een klein voorproefje: :smiley:

Dat moeten we nog even afwachten allemaal, ik heb hem nog niet, waarschijnlijk morgen.
Jouw foto’s gaan in ieder geval naar de AC dsee, kan ik alvast wennen.

Arjay

Een Seiko 6139-6002. Desalnietemin uiteraard toch blij mee, in feite mijn eerste automatische chrono. Uurwerk is inmiddels OK, glas moet worden vervangen, heb er een blauwe lederen band met klipsluiting om gedaan (Voorlopig). Zodra er meer tijd is ga ik de kast ed onder handen nemen.

Arjay

Maar ook dat zijn schitterende klokken! (tu) Trakteer je ons op een foto?

Ik heb er eentje gehad, maar die ben ik verloren, waarschijnlijk doordat een palletje in het stalen bandje is gebroken. :frowning: Misschien moet ik nog maar eens op zoek gaan naar een andere.

Dat is wel een beetje bijzonder horloge. Het is de eerste automaat die in de ruimte is geweest, als ik me niet vergis. Is het die met een goud/geel gekleurde wijzerplaat?

Groeten, Tom Vreeken.

Zou dat werken, een automaat in de ruimte?

Ik heb het idee dat het gewicht in een automaat voornamelijk door de zwaartekracht verplaatst wordt als je je pols beweegt. Of was dit wellicht een experiment van Seiko? :slight_smile:

Een automaat werk prima in gewichtloze toestand. De rotor beweegt n.l. door de massatraagheid, net zo als b.v. bij een ratel. Er wordt wel gezegd dat de zwaartekracht juist verstorend op de automatische opwindfunctie werkt en dat die in gewichtlose toestand juist optimaal functioneert.

Groeten, Tom Vreeken.

Antwoord in twee delen.

1e. Ik ben uiteraard aan het zoeken geweest meer info te krijgen. Op Ebay is een spaanse hobbyist actief die er een stuk of wat aanbied (Paul G.)

2e. Ik heb de uitvoering met blauwgrijze wijzerplaat en blauwrode Bezel (tjvreeken)

Arjay

tjvreeken Schreef:

Een automaat werk prima in gewichtloze toestand.
De rotor beweegt n.l. door de massatraagheid, net
zo als b.v. bij een ratel. Er wordt wel gezegd dat
de zwaartekracht juist verstorend op de
automatische opwindfunctie werkt en dat die in
gewichtlose toestand juist optimaal functioneert.

Groeten, Tom Vreeken.

De tourbillon is er om de invloed van de zwaartekracht te minimaliseren…

Paul G. Schreef:

Maar ook dat zijn schitterende klokken! (tu)
Trakteer je ons op een foto?

Ik heb er eentje gehad, maar die ben ik verloren,
waarschijnlijk doordat een palletje in het stalen
bandje is gebroken. :frowning: Misschien moet ik nog maar
eens op zoek gaan naar een andere.

Als je een goede 6139 zoekt…mail maar even. :smiley:

@robbie409

Je hebt gelijk als het over de balans gaat, maar dit gaat over het automatisch opwinden, de rotor dus.

Groeten, Tom Vreeken.