Seiko "catalogus"?

Dag, zoals eerder gemeld richt ik me op Seiko. Vraag me af of er zoiets bestaat als een algemene catalogus, inventarisatie, overzicht of wat dan ook van de modellen van Seiko die ooit verschenen zijn. Puur als overzicht. Of ben ik aangewezen op de losse catalogi van Seiko voor zover die online nog te vinden zijn (zoals bijv. '69-'75 in een ander topic in het vintage forum). Hoor graag, Hans

1 like

Moeilijk, er zijn zóveel Seiko’s zijn er gemaakt sinds 1881, er is ook geen catalogus van bakstenen of grassprietjes toch? :slight_smile:

Maar hier staan er wel veel:

3 likes

Overzicht Seiko :smiley: http://www.watchsleuth.com/seiko5finder/

Succes Hans!

Prachtig, bedankt. Heel veel info. Wellicht zie ik het niet goed, maar klopt het dat in de meer recente catalogi de Premier reeks ontbreekt? Of werden die alleen voor de export gemaakt?

Meer! Meer…Dank, wat een hoop info. Dagen zoet. Had ik vóór de kerst moeten hebben…

1 like

Ik heb er net één doorgescrolled (2014) en zie er inderdaad geen Premier modellen in staan. Gelukkig heb ik mijn grassprietjes-disclaimer al uitgesproken :sweat_smile:

Er zijn vast wel Premier folders te vinden. Op HF zijn ze opmerkelijk genoeg lang niet zo populair als andere modellen, ongeacht prijsstelling.

Had ik vóór de kerst moeten hebben…

Heb je nu toch ook :joy:

1 like

Dat van die grassprietjes geloofde ik ook al niet, maar je zou eens moeten weten wat ik destijds allemaal over bakstenen heb moeten leren. Er was geen catalogus: we wáren de catalogus na het examen!

Is er een reden waarom de Premier niet populair is? Een Premier Kinetic is best een mooi ding, bepaald niet goedkoop, maar voor sommigen misschien nog te nieuw, te vers?

Voor een lange levensduur van de batterij moet je hem zo veel mogelijk geladen houden. Niets aan de hand als je één horloge voortduren draagt. Hier hebben mensen vaak meer (of veel) horloges die ze afwisselen. Kinetic is dan een systeem dat daar wat minder bij past dan een automaat, handopwinder, solar of zelfs een quartz met een gewone batterij.
Daarnaast zijn de meeste kinetics die ik hier zie modellen van een andere lijn dan Premier. Ik heb het idee dat ik de BFK (één specifiek model, een duiker) vaker zie dan welk model Premier dan ook.
Er is verder niets mis met de Premier range als je ze mooi vind en ze bij je draaggedrag passen. Het zijn Seiko’s, en een Seiko is value for money.

Dank, weer wat geleerd. Begreep overigens dat het om een capacitor, een condensator gaat. Maar beperkte levensduur begrijp ik? Er is ook een Kinetic Direct Drive: kan je hem met de kroon opladen.

De condensatoren gaven nog wel eens problemen en zijn rond de eeuwwisseling vervangen door Lithium Ion batterijen. Net als in je telefoon moet je die niet steeds leegtrekken voor een optimale levensduur.

“The original capacitors in the early Kinetic watches had a rather small storage and it needed about only 800 swings of the watch to charge it to its maximum reserve of 3 days.”

“The Maxell LiOn cell with its maximum 6-month reserve on the other hand, requires at least 24,000 swings of the watch to get it to its full charge! Which means to achieve this, you have to wear the watch as frequently as possible.”

“My watchmaker attempted to thumb-crank the Velatura to get it to a decent charge. Ten minutes later he gave up, citing that both his thumbs were sore! :slightly_smiling_face: We looked at the power reserve gauge and it registered no more than a mere day’s worth of charge in spite of his efforts.”

Klinkt als een echte aanrader dus. Iets voor mensen met ervaren duimen die de hele dag geld tellen of shaggies draaien.

Vroeg me ook al af hoe je nu echt fijn veel energie voor langere tijd in een condensator kon vasthouden zonder hem steeds weer een optater te moeten geven. Want uiteindelijk loopt hij gewoon leeg voor zover ik condensatoren ken. Weer wat geleerd: gewoon batterijtje dus.