Ik zoek regelmatig op de baai naar leuke Seiko’s uit de 60’s en 70’s. Het valt op dat sommige modellen 400 tot 500% in waarde lijken gestegen t.o.v. een jaar of twee geleden.
Een van de bekendste voorbeelden is de 6138-8020 a.k.a. Panda, maar de Monaco’s met 7016 kaliber lijken dezelfde kant op te gaan.
Vraag aan de langdurige forumdwellers: is dit een tijdelijke opleving en kakken die prijzen weer in, of moet ik gewoon tijdig instappen?
Voor de Panda is het te laat denk ik. Die zie ik zelfs voor 1.500 tot EUR 2.000 op de baai staan.
Ben geen Seiko kenner, maar zo goed als alle vintage chrono’s worden al tijden alleen maar duurder.
Er is een paar maanden geleden op het forum nog een mooie panda voor 500 verkocht( toegegeven dat was wel een enorm koopje). Vaak word op Ebay een premium gevraagd. Zeker in Nederland zijn nog af en toe mooie koopjes te vinden (op marktplaats of de rikketik). Maar je moet natuurlijk wel goed weten wat je doet want er word heel erg veel gerommeld met Seiko’s. Ik heb in ieder geval veel van mijn horloges gevonden tegen een schijntje van de ebay prijzen.
De vloek en de zegen van het internet. Seiko’s worden door steeds meer mensen gewaardeerd als kwaliteits horloges en daardoor meer gewild. “wat de gek er voor geeft”.
Het komt denk ik niet door dat mensen het merk Seiko anders gaan zien maar alle vintage horloges stijgen enorm in prijs. Het verschilt nog heel erg per model. De minder geliefde Seiko chrono’s zijn alsnog voor vrij schappelijke bedragen te vinden.
Ik heb zo’n panda 6138 vast gehad en ik begreep het meteen… prachtige maat, erg mooie plaat, lekker dun,… maw alles klopt. Héél begeerlijke klok.
Typisch zo’n horloge; al wel knap op foto, maar in real life adembenemend. Heb hetzelfde met m’n Longines 8490-1.
Yep, ben er een tijdje geleden ingestonken met Mumbai specials. Gebeurt mij niet nog eens.
Zelf vind ik de meeste aankopen ook op MP, maar als referentie gebruik ik meestal ebay prijzen.
Ik ben pas recent in de vintage Seiko’s gedoken en de modellen die ik mooi vind, blijken ook meteen de duurste.
Kijk je ook bij de sold listings van ebay? Er zit nog wel een verschil tussen wat gevraagd word en daadwerkelijk verkocht word. Sowieso gaan de meeste horloges op ebay ook voor meer weg dan bij liefhebbers onderling op de fora. Deze site kun je gebruiken om te zien wat het “best offer” was:
http://www.watchcount.com/#serp
Wel uitkijken op MP een groot deel van de verkopers van die vintage Chrono’s bieden rotzooi aan. Er zijn een paar van die gasten die er regelmatig wat aanbieden maar heel veel daar van zijn ook franken of ze vragen er veel te veel voor.
Franken zijn Duitsers of slang voor oplichters?
Franken is kort voor frankenstein. Dat is een knutselwerkje met onderdelen uit andere horloges of aftermarket onderdelen.
Ah, duidelijk.
De Panda’s worden overigens verkocht tot bedragen van ca. EUR 1.600, dus het zal niet lang duren tot ze voor 2K weggaan.
Seiko was altijd puur zang wat innovatie technieken betreft, maar altijd weggezet als tweede rang’s.
Seiko is een manufacture, en voor wie het niet weet ze makten en maken zelf elke onderdel ik zo een horloge horloges merk.
Als voorbeeld; Heuer is beroemd en een natte droom
voor veel verzamelars vanwege de naam historie of
Heuer kocht gewoon meest gebruikte confectie uurwerk valjoux 7734, en zo is de Camaro geboren.
Daar zijn mensen zonder verdere discussie berijd een bedrag van 2000 / 3000 euries voor nier te tellen http://forums.watchuseek.com/f29/vintage-1970s-heuer-camaro-73445-valjoux-7734-a-3526338.html
Het is een nadenkertje, zijn de Seiko’s altijd te goedkoop geweest of zijn ze nu te duur an het worden.
Als je de kwaliteit van Seiko cal. 6138 vergelijkt met de Heuer 7734 of de Omega speedmaster 861 ( lemania ) dan is mijn keuze Seiko
Maar goed dat is een persoonlijke mening
Groeten Iwan
Heuer heeft ook andere uurwerken gebruikt.
Daarnaast zijn de hogere prijzen ook voor een deel te wijten aan het uiterlijk van Heuer horloges natuurlijk.
De enige manier om dat te kunnen vergelijken is de verkoopprijzen van vroeger te vergelijken. De 6139’s en 6138 waren in ieder geval vrij goedkope horloges. Nou waren die entry level 7733 of 7734 heuers destijds ook niet schrikbarend duur. Initiele aankoop prijs staat bij vintage horloges in ieder geval vaak volledig los van wat ze nu waard zijn.
De 613x chrono’s zijn ieder geval zeker niet perfect. Ik vind persoonlijk de dag/datum snelverzet heel erg onhandig en omdat je de kroon maar 1 stop uit kan trekken is de tijd verstellen op Pogues ook een uitdaging. Ook hebben de uurwerken een grote achilleshiel. Het chronograaf wiel is een grote zwakte. Die zwitserse uurwerken hebben daar in ieder geval geen last van. Ik zou zelf ook een 701x series uurwerk verkiezen boven een 613x. De 701x schijnen wat robuster gemaakt te zijn.
Ik weet niet wat de prijs was van andere vergelijkbare horloges toen maar een Seiko Bullhead kostte in 1973 fl 498,00.
En was met goed onderhandelen wel goedkoper te kopen.
Hoe ik dat weet, ik heb er toen een gekocht.
Dat vind ik wel meevallen, de standaard Landeron chrono’s ( L48/49/51 etc) kan je nog steeds voor weinig kopen en die zijn niet heel veel duurder dan een jaar of 5-10 geleden.
Zou dat er niet mee te maken hebben dat die vaak in vergulde of verchroomde kasten zitten?
Rvs chrono’s stijgen in ieder geval heel vaak wel.