Seiko Credor only

Het is tof dat je er zo blij mee bent, maar wat Credor (Eichi) nu zo bijzonder maakt is in de verste verte niet terug te vinden in de vroegere Credor modellen, zoals jij er nu een van hebt. Dit is ook terug te zien in de prijs die je tegenwoordig betaalt voor de oudere Credor horloges. Om het even bot te zeggen: de oudere modellen kunnen wat mij betreft niet op tegen vintage King Seiko of Grand Seiko. Was ook volgens mij zeker niet altijd high end. Ook in de afwerking zie ik zo niets speciaals …

Ik heb een beetje het gevoel van veel ‘oeh en ah’ vanwege het aanzien van het merk nu, ipv vanwege de kwaliteit toen.

7 likes

Van mij geweest? Man, daar heb ik het geld nog nooit voor gehad.

Zou ik 'm willen hebben? Absoluut, het is wat mij betreft een ultieme grail.

Dat dus. Plaatjes? Ook niet van mij. Toch gewoon doen:




20 likes

Kijk, that’s different cook, uhhhh, biscuit!

1 like

Is dat het balanswiel dat zo schattig is uitgeslepen? :relaxed:

Ik vind het wel een beetje gek dat die blauwe naald helemaal voorbij de ‘E’ staat. :thinking:

Zie jij hier wel zoveel speciaals aan qua afwerking? Het is toch deels ook gewoon de minimalistische stijl?

Of dit

vs dit

Mag jij van mij gokken welke duurder is en hoeveel duurder :stuck_out_tongue:

Dat was een heel andere periode waarin de GS en KS gemaakt werden. Heb bij die horloges van rond 1970 altijd een heel ander gevoel dan bij die van rond 1990, los van het model etc. Toen de GS opnieuw gelanceerd werd eind 80s was het nou ook niet je van het. Zeker niet wat het nu is.

Wat TS heeft is qua uurwerkje toch leuk voor de prijs die je er voor betaald. Het is zeker geen Eichi maar daar is de prijs dan ook naar.

1 like

Ze maken ook echt wel hele lelijke dingen, beetje hit or miss

1 like

Dat vind ik een prachtig, maar totaal ondraagbaar horloge.

Maar dat dit bereikbaar is verbaasde me dan weer, @Ayrin:

https://www.chrono24.nl/seiko/seiko-credor-mechanical-hand-wind-gcbe993-new--id9375059.htm
De GCBE993.

En wat te denken van wat buitenissige kastvormen voor een prijs onder mijn GS? GCAR981 is überplat, quartz-aangedreven en gewoon nog straf 10ATM WR. :slight_smile:
89020208

Of GCBE997:


download

Hmmm. Ik voel dat ik me hier in ga verdiepen.

10 likes

https://seiko-boutique.de/uhr/gcbe997/?kaliber_id=316 :wink:
Wel grappig dat de Seiko boutiek daar kennelijk Credor verkoopt, misschien dat er iets te regelen valt met de mensen in Amsterdam?

1 like

Ik heb een paar weken geleden bij de Seiko Boutique in Amsterdam geïnformeerd naar Credor, maar dat verkopen ze niet. De markt in Nederland is er te klein voor, zei de verkoper.

2 likes

Het zijn nou niet mijn grails, maar wel een prachtig verhaal van een illuster horlogemerk :blush: en wat een goede research @Hieronimus

Leuk leesvoer mannen :+1:

1 like

Had ik al gezegd dat deze (mij) (hand) opwindende pareltjes 6,5mm dik zijn?!

Kan GS aub even afkijken bij haar grote zus en ook ‘betaalbare’ handopwinders die net zo thicc zijn maken. I.t.t. jou heb ik niet heel veel moeite met de diepte van moderne GS kasten, maar nu laten ze toch zien dat het wel degelijk, redelijk betaalbaar, mogelijk is.

haha ja, over dit model heb ik me ook wel een beetje verbaasd :smiley:

afgelopen december op een seiko feestje in het echt gezien, te mooi! deze, en ook de geel gouden variant.

ze zijn wel echt enorm aan de prijs… en zelf zou ik dan niet voor een seiko en een springdrive gaan… maar dat is voorlopig slechts hypothetisch :smiley:

Hier op HF bedoel ik…

Ik hou er ook helemaal niet van, maar dat soort creaties zie je veel in de high end horloges. Check Bovet bijvoorbeeld:

Dat is inderdaad een beetje buitenissig, zoals zo veel modellen.

€5.5K, plus 25% staatsafdracht.
_The movement in the watch is the mechanical and manually wound in-house made Seiko caliber 6898 movement. The simple movement has the time with subsidiary seconds dial that operates at 21,600 bph. The movement is extremely thin being just 1.98mm thick. It is worth noting that the 6898 is a slightly more modern version of the caliber 6800 that Seiko original made in the 1960s for dress watches. _
Voorzichtig zeg ik: geeft de indruk een beetje op Nomos niveau te liggen. Levert Nomos zo veel minder voor 5K? En voor 3.5K? 2K?

Ok duidelijk. Dat is omdat het design (nog??) niet zo populair is lijkt me.

1 like

Whoa! Die zijn even 2000 duurder dan op Chrono. Hmmmm. Da’s best geld, ik vraag me af of er over gepraat kan worden.

Dan moeten ze de markt maken door dit soort modellen onder de aandacht te brengen want:

Dat dus. Ze kunnen het donders goed, maar ze kiezen er niet voor bij GS.

Wat anders dan een Spring Drive? Want 35.000 ball’n voor een automaat of handwinder geeft veel en veel te korte service-intervals, waar je waarschijnlijk dikke doekoe voor kwijt bent, terwijl Spring Drive totaal unieke technologie is die +/- 0,5 sec per dag doet bij een service-interval van 12 jaar.

Ik zou het wel weten.

Los van het feit datt mijn Nomos Neomatik een prachtig 3,2mm dikke automaat heeft is het natuurlijk geen bewezen uurwerk. Dus of Nomos op termijn een goede keuze was laat zich raden, ook al ben ik er blij mee.

Maar één ding kan ik wel zeggen: De GS Quartz die ik heb is list 300 Euro duurder dan de Nomos, en ik heb daar uiteindelijk na korting 150 Euro meer voor betaald. De GS is qua afwerking van kast, wijzers en indices wel een hele flinke stap omhoog. De wijzerplaat ook, trouwens.

Als je daar dan de zeer comfortabele stalen band (jazeker, ze bestaan) bij optelt krijg je een grotere bang for buck bij de GS Quartz.

Het maakt Nomos niet minder charmant, maar voor mij was het eerder een stylistische keuze dan een rationele.

Dat gezegd hebbende: Nomos is gewoon op het oog en na dik anderhalf jaar dragen erg goede waar voor het geld.

2 likes

Dat is GS.
Credor heeft horloges heel veel verschillende niveaus gemaakt. Dat deze Credor zijn geld een beetje waard is wil ik wel aannemen, maar niet voetstoots.

1 like

Ik hoop dat de 12 jaar klopt. In het instructieboekje staat de legendarische zin “An overhaul is recommended every three to four years.” a 430 euro. :stuck_out_tongue:

1 like

Waat? Wow. De GS verkoper zei me dat de snowflake langere service intervals heeft.

Een verkoper die jokt. Het zal toch niet?

Pfff.

https://forums.watchuseek.com/f21/spring-drive-service-interval-1639786.html

Interessante posts. Interessante discussie. Ik zal er eens een mailtje aan wagen.

1 like