seiko dag datum

afgelopen weekend heb ik een seiko 5 van een kennis gekregen met dag en datum aanduiding.

hij liep niet maar na wat druppels olie loopt hij echter de dagaanduiding werkt niet.

voor ik hem uit elkaar haal ontvang ik graag tips over mogelijke problemen met de dagaanduidig zodat ik niet de veertjes om mijn oren krijg . ik heb tot op heden nog geen manual op internet kunnen vinden over een seiko met dagaanduiding . alle tips zijn welkom

1 like

ik snap ook niet hoe ik zowel de dag als de datum kan verzetten als ik de wijzers doordraai zou volgens mij de dag en de datum na 12.00 doordraaien er zit volgens mij geen aparte stand op het horloge voor dag of datum .
als je mij daarover meer kan vertellen graag.

1 like

De Kroon kan je uittrekken tot de 1e stand en dan is 1 kant voor de dag en de andere kant voor de datum.
Kroon in de 2e positie is om de tijd in te stellen.
(Mits er een 7S26 movement in zit uiteraard.

Let op dat je niet tussen 21:00 en 05:00 de datum probeert te verstellen.
Dan is het horloge bezig met het omzetten eerst de datum en de dag wisselt 2 keer (2 talig)

Succes!

…een paar druppels olie
&

Hoe moet ik dat voor me zien? :thinking:

2 likes
17 likes

Oude types Seiko 5 hebben een kroon die je in kan drukken om de dag of datum te laten verspringen. Dus een van de twee: 1 klik uittrekken en verstellen, 2e klik tijd goed zetten en dan indrukken. Diep indrukken om de dag of datum te verstellen.

ik heb de kroon diverse keren uitgetrokken om te kijken of er 2 standen op zitten maar hij komt alleen op de wijzer verzet stand.

Ha dat is nieuw voor mij …Inderdaad als ik de knop diep indruk kan ik de datum verstellen helaas de dag aanduiding doet niets.

ik heb geen idee wat daarvan het probleem is.

Draait de dag ook niet mee als je de wijzers 24 uur door draait?
Zo niet, dan is er iets stuk of scheef in het mechanisme.
Mooi dat het druk-mechanisme wel werkt.

welk uurwerk is het? Druk je hem wel ver genoeg in? Zit er vuil in de kroon waardoor je hem niet ver genoeg kan indrukken?

1 like

Misschien heeft hij zoiets?

Dan is het volgens mij zoals @Galf hierboven zegt

Maar een foto van het horloge zou makkelijk zijn :roll_eyes:

@movement1 graag ff alle nummers op de achterkant vermelden, voor hetzelfde geld is het een 6119b uurwerk uit de jaren 60 met alleen datum snel verzet.

Op het uurwerk staat het nr 6119c op de kast 6119-8440

als ik de wijzers draai draait de datum wel door maar niet de dag.
ik krijg de stift alleen in de wijzer verzet stand en door indrukken de snelverzet datum.

Ik hoop een repair manual te vinden waarmee ik eerst kan kijken wat het probleem zou kunnen zijn dat de dagaanduiding het niet doet.

Voordeel is dat hij op zondag staat dus voor mij alle dagen weekend.

groet

Arie

Dan zou verder indrukken van de knop de dag moeten verzetten. Of niet omdat het onder de knop ff schoongemaakt moet worden. Maar als de dag vast zit op zondag zal er wel een erger defect zijn.

ik heb op interne gekeken naar een filmpje over de seiko 6119 waarbij de dagaanduiding wijzigd door de wijzers te verzetten en daarmee ook de datum echter als de dagaanduiding goed staat kan je de dag wijzigen door de knop in te drukken dus ik denk dat dit voor mijn horloge ook zo is echter wellicht een tandje uit het rad om de dagaanduiding te verzetten waardoor hij niet wil draaien. iets anders kan ik niet verzinnen.

wordt dus gewoon openen en kijken wat ik kan vinden.