Eigenlijk speciaal voor Lucien deze foto’s van mijn oude Seiko. Deze heb ik in 1985 gekocht. is 2 jaar geleden kapot gegaan op vakantie. Was vergeten de kroon dicht te draaien.
Origineel zit er nog een zwart hardplastic kapje om de kast. Zou eigenlijk op het net het originele moeten opsnorren zodat je het verschil kunt zien.
Maar kijk en huiver…
Zou het nu mogelijk zijn om het op te knappen? en wat zou het kosten?
en ik ben een drager geen knutselaar.
Hee, dat is een Seiko “Arnie”
Wat is een “Arnie” ?
Zoals zoveel Seiko’s heeft deze sportieve Seiko een bijnaam.
In dit geval dus “Arnie”. Deze bijnaam heeft ie te danken aan het feit dat Arnold Schwarzenegger in vroeger dagen en in sommige films een dergelijk horloge droeg, zowel prive als zakelijk.
Amerikanen zijn hier gek op en voor goede modellen word nogal wat geld neergelegd.
Het uurwerk is een H (voor Hybrid) 558, modelnummer is waarschijnlijk H558-5000.
De latere versies waren de H601-5480 en die gaan ook voor een “Arnie” door, alhoewel dit de eigenlijke echte is.
Toen je het had over een Seiko had ik al gehoopt dat het er zo eentje zou zijn aangezien je het over een analoge - digitale duiker had.
Het uurwerk is eigenlijk niet meer te vinden, voor zover ik weet past er ook een H556 moduul in en dat kun je nog wel eens vinden op ebay in een of ander dress horloge. Het aparte aan deze uurwerken zijn de instelling, dat gebeurt dmv het draaien van de kroon.
Het grootste probleem is de beschermrand om de kast, die is niet meer te vinden. Ik ben onlangs achter een partijtje van die ringen aangeweest echter helaas…
Deze “shrouds” hadden de neiging om te krimpen en te breken waarschijnlijk agv van veroudering van het kunststof door zonlicht.
Wanneer de ring nog aanwezig zou zijn, zou ie wel weer aan de gang te krijgen zijn. Denk dat het nu meer iets is voor onderdelen, toch wel jammer van zo’n apart klokje.
Er zijn mensen die een “Arnie” in superstaat hebben, echter zonder “shroud” . Zij zoeken al jaren alles af, en zijn bereid om slopers tegen veel geld te kopen zolang de shroud maar goed is. Tot nu toe zonder resultaat…
IN superstaat brengen ze ong. 350-400 USD op, met originele doos en papieren nog veel meer. Een normale gedragen staat, compleet en werkend rond de 250 USD.
ja…dat klopt wat je zegt…Ik heb Arnie ermee gezien in de film ‘Comando’. teminste…dat dacht ik toen…nu dus de bevestiging. Ik weet niet of ik de plastic , shrouds nog kan vinden…moet ik even zoeken. kleine kans…Ik weet wel dat hij niet kapot was. Maar het maakte het draaien wat lastig, dus heb ik hem toen verwijderdt…
Oeps…heb dus nu even gekeken…maar niets.
Modelnummer klopt, een H558-5000. Is zo’n uurwerk niet meer te krijgen?
he…bedankt voor je info he!
Echt iets aparts dus, ziet er ook tof uit.
Veel succes met wat je er verder ook mee gaat doen freakazooi!
Groeten,
Stefan
Ik vroeg me af wat dat witte vlakje was boven de 12, maar al googlend kwam ik er achter, deze foto komt dus van het internet, trouwens wel de enige die ik vond met H558-5000 als zoekterm.
Wel een leuk horloge trouwens…
Hier staan er nog een aantal, zowel de H558 als de H601
http://www.makedostudio.com/watches/seiko-divers/gallery/album51
http://www.makedostudio.com/watches/seiko-divers/gallery/album54
Voor Seiko liefhebbers een erg interessante en tijdrovende site…
ik heb een H601-802A en wil een nieuw raampje.
waar vind ik die en hoeveel kosten ze?