Seiko 'duiker' (SKX031 SKX007 of gewoon een SRPD55)

Koop dan gewoon een Orient Kamasu. :wink:

Je hebt gelijk @Fate_Amenable_To_Change. Ik heb wel mijn open water brevet maar de keren dat ik gedoken heb zijn op 2 handen te tellen. Is toch leuker in warme oorden, de Noordzee trekt me niet zo :wink:
Mijn redenatie was, als ik een duiker toevoeg aan de collectie, dan kan het beter een echte zijn met schroefkroon en 200 mtr. Maar of het echt noodzakelijk is, denk het niet inderdaad. Dat is denk ik ook de reden dat ik een paar non-duikers op de short list heb staan.

Inmiddels heb ik besloten die SKX031 aan me voorbij te laten gaan. Geen papierwerk en de bezel insert die afwijkt…brengt me aan het twijfelen. Ik zou de verkoper dan op z’n blauwe ogen moeten geloven dat de rest wel origineel is.

Momenteel overweeg ik; SKX007, SPB299, maar ook die Presage 60’s Style blijft door mijn hoofd spoken. Ik hoop echter dat die volgend jaar ook nog voor een leuke prijs te vinden is. Die SRPD55 is het goedkoopst, zelfs als ik er saffier in laat zetten. Maar ga ik dan spijt krijgen dat ik niet gewoon voor de 007 ben gegaan…

Dit is natuurlijk de meest capabele en best afgewerkte van het stel. Een oude SKX, sorry man, ik zou het gewoon niet doen. Die dingen gaan voor 400 Euro of meer over de toonbank terwijl het in feite een 13,4mm dikke budget-duiker is die al vijf jaar uit productie is, met een uurwerk waar niet over naar huis te schrijven is.

De SPB die je noemt, is bijvoorbeeld net zo groot, maar 12,5mm dik, wat toch scheelt op de pols.

Die is nog steeds 13,4mm dik, maar heeft ondanks het afwezig zijn van de schroefkroon wel een fatsoenlijk uurwerk. Ik zou altijd de 4R prefereren boven die ouwe 7s26 bakkies. Als je daar een saffiertje op gooit kun je er rustig mee zwemmen, en dankzij de crown guards gaat die kroon echt niet open als je gewoon in het water bent.

Dat gezegd hebbende…

De SNE589. Nieuw binnen budget te vinden. Een prachtig solar quartz uurwerk er in, minder dan 11mm dik, 200m waterdicht met alles wat je zoekt, inclusief saffier er op.

Dat ding is plat en comfortabel, en gaat gewoon 20 jaar lang alles overleven wat je er ook maar tegenaan kunt klappen.

3 likes

Bedankt voor deze reactie, denk dat ik dit laatste zetje nodig had om de SKX aan me voorbij te laten gaan. Ja het is een iconisch model, maar inderdaad een relatief duur horloge als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt. Dan kan ik beter een keer een exemplaar op de kop tikken met wat meer gebruikssporen heeft maar ook een ander prijskaartje of een moderne opvolger.

Die solar is mooi, maar ik heb voor nu mijn zinnen gezet op een automaat :wink:

Ik heb ook een SKX007 gehad. De SRPD55 is echt een stuk netter ofzo. Vooral de wijzerplaat heeft meer diepte door het opgelegde logo en markers. De SKX geeft me hetzelfde gevoel als mijn allereerste auto (een Opel Kadett uit de jaren 80/90). Een warm en nostalgisch gevoel maar blij dat er wat anders is.

Vervang die gare Seiko band door een mooie Tropic of nato en je loopt erbij als een echte signoor.

1 like