Seiko duikertje...6105-8110.......Voor en Na

Een hele tijd geleden is deze Seiko duiker hier gearriveerd.

Ik had gedacht dat ie er beter aan toe zou zijn, maar helaas…Daarom heb ik hem destijds maar meteen in mijn projectdoosje gedeponeerd. Ik wist nog niet wat ik ermee ging doen slopen voor onderdelen, verkopen of een 2e kans gunnen… Ik heb uiteindelijk gekozen voor het laatste…en daar ben ik blij om.

Zo kwam ie aan:

Hij heeft een zwaar leven achter de rug en wist dat het menig uurtje zou gaan kosten om hem weer in een respectabele staat terug te brengen. Gelukkg was ie wel kompleet en had nog niemand reparaties proberen te verrichten.

Wijzers en wijzerplaat hadden al eens wat vocht te verwerken gekregen. En de kast is volgens mij als hamer gebruikt. Gelukkig zag het uurwerk er nog redelijk gaaf uit, alleen een loszittende rotor heeft een slijtageplek in het uurwerkje aangebracht. Lopen deed ie alleen na langdurig schudden.

Na menig uurtje hobby is dit uiteindelijk het resultaat geworden:

De kast is met de hand geschuurd, deukvrij gemaakt en gepolijst. Ik werk liever met de hand, met machines ga je snel te ver. Duurt wel wat langer natuurlijk. De draairing heeft ook zijn 60 klikjes weer teruggekregen.

De kroon van deze seiko heeft een “lock” positie en is een van de eerste kronen met een soort van vergrendeling.
Stelt niet zo heel veel voor want het is gewoon een pen naast de kroontube die in de kroon terechtkomt, zodra je de kroon indrukt. Draaien gaat dan niet meer, alleen uittrekken. Overigens heeft deze pen totaal geen functie voor de waterdichtheid.

Deze pen is meestal weggeroest/weggevreten door zweet en zoutwater. Deze pen heb ik uitgeboord (0,6 mm) en er een pennetje voor gemaakt.

Normaal hebben de urenidexen van deze wijzerplaat chroomonrandingen maar deze waren aangetast door vocht.
Ik heb nog geprobeerd om deze te schilderen in een zilverkleur maar dat werd niet mooi. Nu heb ik ze opgeschuurd, dat goudkleurtje is messing van de wijzerplaat.
Daarna heb ik wat nieuwe lichtgevende verf aangebracht, nadat ik het oude spul weggestoken heb. Klinkt allemaal heel simpel maar is niet in één keer gelukt en heeft het meeste tijd in beslag genomen. Grote fouten kun je je niet permiteren, want de wijzerplaten zijn niet meer te krijgen.

De wijzers zijn vervangen door de zgn. “Aftermarket” Types, originele zijn niet meer te krijgen dus dit is het enigste alternatief. De rode punt in de secondewijzer heb ik niet meer aangebracht, zo is ie ook goed.

Het bandje is afkomstig van een Seiko “Marine Master” en heeft een breedte van 20 mm, de kast is 19 mm, maar met een beetje gefriemel gaat ie er goed tussen. Nieuwe dikke springbars erbij en het geheel zit lekkker stevig.

Het originele bandje wat hierop hoort (de zgn. Waffle-strap) had ik, maar heb ik verkocht omdat ik het te smal vond. Bracht een kapitaal op, voor dat geld heb je al een monster met stalen band.

Uiteraard zijn alle pakkinkjes en glas vervangen en is het uurwerk schoongemaakt en gesmeerd. Lopen doet ie als een trein.
Dit uurwerk heeft ook een “hack-functie”, iets wat je niet zo heel veel ziet bij Seiko.

Achteraf ben ik blij dat ik hem een 2e kans heb gegeven.
Heeft veel stille uurtjes en moeite gekost, iets wat je er niet in ziet als je er zo naar kijkt, maar qua gevoel des te meer aanwezig is.

Binnenkort viert ie zijn 30e verjaardag en op een verjaardag moet je er toch een beetje netjes opstaan, dacht ik zo :smiley:

Ik ga eens kijken in mijn projectdoosje wat er nog meer ligt…

Niet alleen is ie mooi geworden, maar de horloge zelf is ook mooi zeg!

bow

Wat een beauty is het geworden Lucien, mijn complimenten. Ik vind die band er ook erg goed bij staan.

Alvast van harte gefeliciteerd met z’n dertigste verjaardag namens zijn éénendertig jarige buddy :smiley:

Ruud

Erg leuk project en knap gedaan. Veel draag plezier.

Mvg Dennis.

Heel mooi Lucien! Respect.

Gerwin

Knap staaltje werk Lucien…als nieuw…

Heel mooi gedaan!

Ik vind de vorm van die kast heel erg mooi.

Ik ken alleen de oude seiko’s, doxa’s en de nieuwe certina duiker die die vorm hebben, weten jullie er nog meer?

Keep up the good work!

Knap staaltje werk, Lucien ! Het resultaat mag er dan ook zijn.

In je verhaal lees ik dat je ook aan de urenindexen hebt gewerkt met lichtgevende verf. Het materiaal wat erop zat heb je eraf gestoken. Is het niet zo dat dit materiaal licht radioactief is(Promethium-147)? Bij de meeste Seiko’s, waaronder de Black Monster, staat er altijd een korte aantekening in het manual over dit materiaal. Het lijkt me dat je hier toch voorzichtig mee om moet gaan of valt het allemaal nogal mee?

Gr., Mark

Leuk, de steeds groeiende “voor en na”-series hier op het forum. Dit is weer een knap staaltje vakwerk, Lucien: prachtig! Ik kan haast niet geloven dat de eerste en de laatste foto’s van hetzelfde horloge zijn.

Vind je het alleen niet jammer dat je de originele band verkocht hebt?! Anders was het bijna een NOS geweest :smiley:

Echt super gedaan lucien, hij ziet er echt weer perfect uit. Met die goud-kleurige randingen die hij me wel denken aan een oud model marine-master. Echt prachtig!
En natuurlijk ook de felicitaties voor deze geslaagde make-over van zijn deze maand precies 29-jarige broertje!

Yaffle

Fantastisch gedaan Lucien.
Het verschil is groot en de werken die je er aan gedaan hebt, hebben bijgedragen tot een verbetering en een tweede leven .
Heb je zelf het uurwerk gereinigt ?
Het resultaat van de lichtgevende pasta is ook goed.

Is misschien weeral een stimulans om anderen aan te zetten ook eens te proberen een “wrakje” op te knappen. Niet direct beginnen aan een waardevol uurwerk, maar zoals Lucien hier gedaan heeft, een practisch hopeloos geval van de schroothoop te redden.
Al is het alleen maar de kast die je bijwerkt, is al een goede oefening voor volgende projecten, oefening baart kunst.

Bedankt voor de complimenten.

@Freddy, het uurwerk heb ik volledig gedemonteerd. Op volgorde gehouden en onderdeeltje voor onderdeeltje in terpentine met een penseel schoongemaakt, laten drogen op een stukje keukenrol. Vrijwel alle draaipunten gesmeerd en het geheel weer in elkaar gezet. Erg omslachting tov jouw manier waarschijnlijk…

@Klaasjan, Ik mis dat bandje niet. Voor een bedrag van 150 USD is het weggegaan, daarbij vond ik het erg ielletjes voor op dit horloge. Het is trouwens ook erg dun en schijnt nogal te lijden tijdens het dragen. Het is uiteindelijk nog maar natuurrubber. Ik vermoed dat men tzt wel met een " Aftermarket " komt.

@ Ajan. Ik begin te schuren met korrel 600. Dan 1000, 1200, 1500, 2000, 2500. Dat doe ik droog. Als laatste 2500 met water en daarna een goede autowas en dan is ie normaal wel goed. Na een tip van Freddy heb ik eens een aantal “Cabrons” of wel schuurlatjes gemaakt. Moet er weer een aantal maken, maar ze werken goed. Kom je ook mee in de hoekjes.