Het kan soms raar lopen. Niet op zoek naar een nieuw projectje, maar binnen een tijdsbestek van een week 2 Seiko’s met een electronisch uurwerk gekocht.
Toen ik begon met het knutselen aan horloges, waren het alleen mechanische uurwerkjes. Maar omdat ik eens een vintage quartz van een kennis onder handen had genomen en later een Grand quartz levend had gekregen, was mijn interesse in deze uurwerken gewekt. Helemaal geweldig zijn de electronische uurwerkjes, die net voor het quartz tijdperk het licht zagen. Een pracht combi van mechaniek en electronica en heel leuk om aan te werken.
De eerste is een Seiko el330 (3302-8030). Die komt trouwens later aan de beurt, want ik was in eerste instantie aan het tobben om dat ding open te krijgen. Waarschijnlijk één waarbij het uurwerk via het glas eruit moest, maar voor de zekerheid even gecheckt bij @VmaxNL, omdat ik had gelezen dat hij een aantal van deze horloges heeft. Bleek inderdaad via het glas eruit te moeten, maar dat is iets voor een ander topic.
Patrick bleek nog een niet werkende EL370 te hebben, die hij wel van de hand wilde doen. Ik kon als verzameljunk met meer dan genoeg projectjes en 0% weerstand, geen nee zeggen. Dus net voor het weekeind kwam deze binnen.
Het uurwerkje is redelijk rechtoe rechtaan, mede door het ontbreken van een datum complicatie. Dat heeft tevens als voordeel dat het een mooi dunne horlogekast heeft.
Hoe werkt zo’n uurwerk nu?
Eigenlijk net als een normaal mechanisch uurwerk, maar ipv een opwindveer dat voor de kracht zorgt, wordt dit door een electro magnetische spoel gedaan.
De balans bestaat uit 2 ringen, met in de onder- en bovenring magneten. Daartussen bevindt zich een electrische spoel, die de balans “aandrijft” als hier stroom op wordt gezet. Geweldige techniek.
Het uurwerk had duidelijk een schoonmaakbeurt nodig. De electronica is natuurlijk kwetsbaar, maar mijn ervaring is dat vaak vuil de reden van het niet of slecht lopen is. De magneten in de balans trekken natuurlijk alle loszwevende ijzeren deeltjes aan, wat er voor zorgt dat de balans niet vrij kan draaien tov de spoel.
Na het verwijderen van de printplaat met spoel en de balans, blijft er al weinig over.
Wat raderen, een nogal bijzonder ankerrad en wat strookjes koper, die voor de nodige stroomtoevoer zorgen.
Het keyless work
En de boel is uit elkaar.
Na het schoonmaken van de onderdelen in de Elma, montage en smering, bleek het uurwerk weer netjes te lopen na het plaatsen van een batterij.
Al met al een heel leuk horloge, met wat patina op de dial.
Binnenkort is de EL330 aan de beurt.