De eigenaar vertelt dat het horloge werkt en een nieuwe batterij heeft maar dat hij het soms wel en soms niet doet weet iemand wat er mis mee kan zijn
Mvg horlogejongen
Ik heb een elnix, die na de batterijwissel niet meer wil doorlopen. Is er iemand die verstand heeft van dit type horloges en er voor een redelijke prijs eens naar wil kijken. Groeten Frank
Na batterijwissel moet je even schudden zodat balanswiel gaat bewegen. Dit is typisch voor een electronic horloge. Als balanswiel eenmaal beweegt krijgt ie vanzelf stroom van batterij.
Mits het electronische gedeelte van horloge niet defect is natuurlijk.
Het is net als bij een mechanisch horloge (en quartz ook trouwens) dat zo’n horloge service behoeftig is. Als de olie slecht is kan hij niet lopen. Dan hoeft er niet per se echt iets kapot te zijn.
Ik had toevallig afgelopen weekend @NielsV de tip gegeven nadat hij dacht dat zijn Electronic het niet meer deed.
ff schudden na batterijwissel was inderdaad oplossing.
Balans wiel moet even in beweging komen. Gaat (soms) niet uitzichzelf bewegen na batterijwissel…
en ja, die oude horloges hebben ook onderhoud nodig door slechte olie e.d.
Bedankt voor de info. Maar als ik het horloge schud, blijft hij korte tijd lopen. Zo tussen de 5 en 20 seconden. Daarna stopt hij weer. Weet je toevallig een adres van iemand die er eens naar zou willen kijken.
Groeten Frank
Hallo.
Officieel moet er een 354 (MR43) batterij in. Specs = 11,6 x 4,2, 1,35 V en 160 mAh. Maar die zijn niet meer verkrijgbaar. Ik heb nog geen andere batterij met die specs kunnen vinden. Welke batterij kan ik dan het best gebruiken. Momenteel zit er een G12 (LR43) alkaline batterij in, maar daar loopt hij niet op door. Ik heb nog een andere Elnix en die loopt goed met een LR43.
Ik heb nu een SR43W zilveroxide besteld om uit te proberen. Die heeft de juiste afmeting, maar 1,55 V en 125 mAh.
Ik heb ooit wel een paar electronics gehad. Waarbij 1 de deksel er echt goed met kracht op moest worden dichtgedraaid. Batterij deed het dan pas. Misschien bij u het probleem? Gewoon naar die engelse link mailen en hopen dat hij het wel wil repareren.
Nee het zal geen verschil maken qua werking. Maar de kans op lekken en schade is veel kleiner met SR batterijen. Ze gaan langer mee ook. Dus ik zou gewoon altijd SR’s nemen.