Igor Schreef:
Ik ben nog niet zo heel lang geinteresseerd in het
verzamelen van horloges en dit forum helpt mij met
de vragen die ik als nieuweling allemaal heb (tu)
Wat mij opvalt is dat veel forumleden een Seiko
horloge bezitten naast hun Omega, Rolex etc.
Ik dacht altijd dat Seiko een redelijk goedkoop,
middenklasse horloge merk was maar sommige
uitvoeringen die ik hier voorbij zie komen kan ik
niet betalen ::o
Mijn vraag / opmerking is dan ook, wat maakt Seiko
zo speciaal dat mensen hier zoveel geld aan
uitgeven.
Ik neem aan dat je met dat laatste de duurdere modellen bedoeld, zoals een Grand Seiko, Credor, Spring Drive, Astron, etc.?
Dat komt doordat zoals je uit de reacties al merkt en als je je wat meer verdiept in de materie van Seiko, er achter komt dat Seiko een hele brede markt bedient van idd de goedkope klokjes van een paar tientjes tot prachtige uurwerkjes die imho niet onderdoen voor die van Zwitserse in kwaliteit en afwerking. Ook heeft het merk een lange en mooie geschiedenis die sommigen aanspreken. Daarnaast waarderen sommigen de innovatieve spirit van het merk, wat zich o.a. uit in aparte uurwerkjes, zoals Kinetic en Spring Drive, maar ook Astron en E-ink gebruik.
Of je het er voor over hebt is een ander ding. Sommigen hebben ook bedragen over voor relatief onbekende merken als een VDB, waar je een mooie Omega of Rolex voor kunt kopen. Er komen zoveel factoren kijken bij de keuze voor een klok, die weer voor elk anders gewaardeerd worden.
Dat velen er een Seiko op na houden, heeft net zo goed verschillende redenen. Sommigen zijn ermee begonnen, anderen waarderen de goede prijs/kwaliteit verhouding, anderen willen een goedkope doch betrouwbare mechanische klushorloge, etc. Zo hebben velen naast hun dure klok ook een Casio/G-shock ernaast voor de sportieve activiteiten.