Seiko fans ?!

Ik ben nog niet zo heel lang geinteresseerd in het verzamelen van horloges en dit forum helpt mij met de vragen die ik als nieuweling allemaal heb (tu)

Wat mij opvalt is dat veel forumleden een Seiko horloge bezitten naast hun Omega, Rolex etc.
Ik dacht altijd dat Seiko een redelijk goedkoop, middenklasse horloge merk was maar sommige uitvoeringen die ik hier voorbij zie komen kan ik niet betalen ::o

Mijn vraag / opmerking is dan ook, wat maakt Seiko zo speciaal dat mensen hier zoveel geld aan uitgeven.

Mijn vraag / opmerking is dan ook, wat maakt Seiko zo speciaal dat mensen hier zoveel geld aan uitgeven.

Dat vraagt mijn meiske over elk horloge.

Seiko heeft gewoon een hele goede prijs/kwaliteit en veel verschillende modellen.

Seiko maakt horloges in de prijsklasse van enkele tientjes tot een mille of 6 (en meer). Nu zal ik de laatste zijn die 6 mille aan een horloge uitgeeft maar welke je ook kiest, de prijs/kwaliteitsverhouding is gewoon goed.

Daarnaast biedt Seiko vooruitstrevende technologie (Spring Drive, Kinetic en zelfs GPS synchronisatie) die toch (min of meer) betaalbaar is.

Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Astron. Die ligt in de winkel vanaf 1700 Euro (op rubber zelfs 1500) en heeft wel iets. Maar dan ook weer, Citizen heeft ook zoiets in de maak. Het prototype van Citizen spreekt me wel aan dus ik wacht nog even.

Inderdaad, zoals al gezegd is, biedt Seiko een ongekende kwaliteit voor zijn geld. De klokken uit het hogere segment kan ik niet beoordelen, maar in de categorie tot zeg maar 600 euro ken ik erg weinig merken die qua degelijkheid en afwerking in de buurt komen.

Dick

Goed om jullie reacties te horen(tu)

Ik zit zelf ook in de prijsklasse tot een 600,- want duurder kan en wil ik gewoon niet betalen.

Als ik al een Omega, IWC etc. kan betalen is het vaak een goede replica met ETA uurwerk etc. maar voor dat geld kan ik dus ook een ECHTE Seiko aanschaffen als ik dat zo hoor, die kwalitatief niet onder doet qua prijs/kwaliteit.

Fijn dat dit forum bestaat :~

In het segment tot €500 is een Seiko een leuk merk met mooie modellen en best goede kwaliteit . Ik zou persoonlijk nooit van mijn leven meer dan €200-300 uitgeven voor een Seiko omdat ik een Seiko dat neit waard vindt en ook omdat de waardevastheid van Seiko stukken minder is dan bij bepaalde Zwitserse colega’s .

Maar goed, dat is mijn persoonlijk opvatting , er zijn ,zeker tegenoordig, heel veel mensen die wel zoveel uitgeven aan een Seiko of Citizen horloge.

gekkehuus Schreef:

In het segment tot €500 is een Seiko een leuk merk
met mooie modellen en best goede kwaliteit . Ik
zou persoonlijk nooit van mijn leven meer dan
€200-300 uitgeven voor een Seiko omdat ik een
Seiko dat neit waard vindt en ook omdat de
waardevastheid van Seiko stukken minder is dan bij
bepaalde Zwitserse colega’s .

Maar goed, dat is mijn persoonlijk opvatting , er
zijn ,zeker tegenoordig, heel veel mensen die wel
zoveel uitgeven aan een Seiko of Citizen horloge.

Laat jij je bij 200-300 euro al leiden door waardevastheid??? Voor dat bedrag koop je toch gewoon wat je heel erg mooi vind en graag wil dragen? En dan bied Seiko gewoon heel erg veel, voor dat geld!

Als de kop eraf is, dan zijn er genoeg modellen waar je weinig op afschrijft hoor! Maar zelfs als je op een nieuwe de afschrijving in percentages gaat berekenen… Dan kom je bij breitling, of iwc toch meer van een koude kermis thuis!

Thehaguedragon Schreef:

gekkehuus Schreef:

In het segment tot €500 is een Seiko een leuk
merk
met mooie modellen en best goede kwaliteit . Ik
zou persoonlijk nooit van mijn leven meer dan
€200-300 uitgeven voor een Seiko omdat ik een
Seiko dat neit waard vindt en ook omdat de
waardevastheid van Seiko stukken minder is dan
bij
bepaalde Zwitserse colega’s .

Maar goed, dat is mijn persoonlijk opvatting ,
er
zijn ,zeker tegenoordig, heel veel mensen die
wel
zoveel uitgeven aan een Seiko of Citizen
horloge.

Laat jij je bij 200-300 euro al leiden door
waardevastheid??? Voor dat bedrag koop je toch
gewoon wat je heel erg mooi vind en graag wil
dragen? En dan bied Seiko gewoon heel erg veel,
voor dat geld!

We hebben allemaal een ander budget. Dus kan me voorstellen dat sommigen ook rond de 200-300 rekening houden met toekomstig geflipper. Zo kan ik me voorstellen dat een nette occasion Steinhart ofzo wel ongeveer z’n occasion (!) aankoopprijs behoudt. (Ik heb het even niet over nieuw, want dan zijn er maar heel weinig merken of zelfs modellen die de aankoopprijs behouden.)
Maar ook Seiko heeft zo z’n populaire modellen die de occasionprijs redelijk behouden, zoals een Seiko Monster en SKX007 in de lagere klassen, maar ook een leuke Sumo doet het volgens mij best aardig.

Ik ben wel benieuwd welke merken/modellen gekkehuus waardevast vindt. Enneh, Grand Seiko’s vind ik wel echt hun geld waard hoor! De kwaliteit straalt er vanaf. Vind het alleen ook nog moeilijk om een paar duizend voor een Seiko neer te tellen. Maar wie weet, als ik ooit een Grand Seiko Spring Drive tegenkom die ik echt mooi vind… misschien dat ik dan ook om ben.

Seiko heeft gewoon in iedere prijsklasse een winnaar: Seiko Monster, SKX007/009, Sumo, Tuna, MM300, Springdrive GMT etc. Modelen van vergelijkwaardige Zwitserse merken zijn toch altijd net wat duurder.

Wat daarnaast meespeelt is de betrouwbaarheid, het is heel normaal om Seiko’s van de jaren 70 of 80 voorbij te zien komen, denk bijvoorbeeld aan de 6309-7040, in mijn ogen een van de meest toegankelijke en betrouwbare vintage horloge.

Maar er zijn genoeg mensen die bij Seiko afhaken, dat is het mooie van deze hobby: op elk potje…

Eric

Een Certina DS Action Duiker kost zo`n € 600,-- Saffierglas, band en kast van 316L, duikhorloge conform ISO6425, 3 afdichtingen in de kroon (schijnen de hele dure Marinemasters zelfs niet te hebben) en een echte ETA2824-2 als motor…

Daar kan een Seiko (bijvoorbeeld de SUMO) niet aan tippen, en zon horloge is redelijk betaalbaar. In het lage prijs segment is Seiko onverslaanbaar. De Monsters en de SKXen bieden veel waar voor hun geld, maar daarboven zijn er heus hele goede alternatieven.

Ik heb een “heel bescheiden” verzameling… eigenlijk gewoon een paar horloges… waaronder 1 seiko… dat horloge loopt al 24 jaar zonder morren… heeft een paar jaar geleden een nieuwe kast gekregen… ( eigenbouw ) 't kalibertje loopt nog altijd als een nieuwe… grote kans dat ik nog eens een Seiko Automaat aanschaf… omdat ik eigenlijk van Batterijtjes afwil…

Igor Schreef:

Ik ben nog niet zo heel lang geinteresseerd in het
verzamelen van horloges en dit forum helpt mij met
de vragen die ik als nieuweling allemaal heb (tu)

Wat mij opvalt is dat veel forumleden een Seiko
horloge bezitten naast hun Omega, Rolex etc.
Ik dacht altijd dat Seiko een redelijk goedkoop,
middenklasse horloge merk was maar sommige
uitvoeringen die ik hier voorbij zie komen kan ik
niet betalen ::o

Mijn vraag / opmerking is dan ook, wat maakt Seiko
zo speciaal dat mensen hier zoveel geld aan
uitgeven.

Ik neem aan dat je met dat laatste de duurdere modellen bedoeld, zoals een Grand Seiko, Credor, Spring Drive, Astron, etc.?
Dat komt doordat zoals je uit de reacties al merkt en als je je wat meer verdiept in de materie van Seiko, er achter komt dat Seiko een hele brede markt bedient van idd de goedkope klokjes van een paar tientjes tot prachtige uurwerkjes die imho niet onderdoen voor die van Zwitserse in kwaliteit en afwerking. Ook heeft het merk een lange en mooie geschiedenis die sommigen aanspreken. Daarnaast waarderen sommigen de innovatieve spirit van het merk, wat zich o.a. uit in aparte uurwerkjes, zoals Kinetic en Spring Drive, maar ook Astron en E-ink gebruik.
Of je het er voor over hebt is een ander ding. Sommigen hebben ook bedragen over voor relatief onbekende merken als een VDB, waar je een mooie Omega of Rolex voor kunt kopen. Er komen zoveel factoren kijken bij de keuze voor een klok, die weer voor elk anders gewaardeerd worden.

Dat velen er een Seiko op na houden, heeft net zo goed verschillende redenen. Sommigen zijn ermee begonnen, anderen waarderen de goede prijs/kwaliteit verhouding, anderen willen een goedkope doch betrouwbare mechanische klushorloge, etc. Zo hebben velen naast hun dure klok ook een Casio/G-shock ernaast voor de sportieve activiteiten.

Seiko maakt alles zelf, letterlijk alles, zelf elk robeintje in het uurwerk. Daarnaast hebben ze een hele goede prijs/kwaliteitverhouding.

Duidelijke verhalen…weer wat geleerd :~

Hierom bijvoorbeeld :slight_smile:

Tuna bijvoorbeeld:

Malus65
http://www.flickr.com/photos/malus65/8628662952/]STIMG_2046
by [url=http://www.flickr.com/people/malus65/[/url], on Flickr

Die laatste is inderdaad ook wel erg gaaf :}

:~:}

Meerdere redenen, meerdere prijsklassen…

Eric