Seiko flightmaster automatic SBDS... heeft iemand die hier ?

Om te beginnen met een plaatje …

Voor mij de holy grail Seiko… met een uurwerkje waarvan men beweert dat het een “Grand Seiko that never was” is.

Zie hier een mooi artikel over dit uurwerk https://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/129970-inside-seiko-credor-6s78-automatic-chronograph-separated-birth.html#/forumsite/20630/topics/129970

Seiko is recent gestopt met de productie van de 6S37 etc. maar het lives on in de Tag’s Calibre 1887 en natuurlijk in mijn eigen Junghans Aerious. (Ik ben van plan daar op termijn een review van te maken…)

Het is een zeldzame verschijning helaas… maar ik ben zeer benieuwd in de reacties hier… :upside_down_face:

13 likes

Interessant kaliber inderdaad. Wel eens wat op gegoogled maar ik vond niet zo snel iets met een design wat me aansprak. Er zijn best wat modellen (ook Credor geloof ik) mee gemaakt, maar nooit veel verkocht. Buiten Japan in elk geval flink minder dan time only GS’n. Gebruikt vraagt men prijzen tussen een Speedmaster en een Reduced, maar vraag me af of ze dat wel krijgen. Ook wel een aantal zien zakken richting €1500. Maar als je er gericht een zoekt vind je hem natuurlijk weer niet gebruikt.

Neeuh… niet op zoek specifiek. Wat niet wegneemt als ik er een tegen kom… :stuck_out_tongue:

Het is buiten Japan en de VS een zeldzame verschijning helaas. Het zelfde uurwerkje zit in mn Junghans (as close ad I could get :heart_eyes: ). De 4 sub dials zijn niet ieders smaak.

Ik was wel benieuwd of er meer gekken zoals ik zijn die voor de Seiko uurwerk techniek vallen afgezien van de credo en grand Seiko lijn. Missschien had ik beter een andere titel kunnen kiezen zit ik me te bedenken… :slightly_frowning_face:

Nou ja, dat is toevallig… ik heb juist deze week (stiekum naar aanleiding van de Junghans topic) de jacht op de SBDS001 / SBDS002 / SBDS003 heropend. Zat nog te twijfelen of ik ‘n gezocht ad zou plaatsen, maar ja…

Beetje balen, blijkt op WUS nog maar een paar weken geleden een mooie SBDS002 te koop te hebben gestaan… (die met browned titanium bezel, stiekum misschien wel de mooiste)

Heb zelf wel een Seiko ‘Panda’ met het nieuwere 8R48 chrono uurwerkje, maar de 6S37 schijnt toch mooier opgebouwd te zijn - dus die blijft trekken. Zover ik weet is het enige realistische alternatief voor de Flightmasters de Orient Star Clubman (die met babyblauwe dial trekt me ergens wel…) of inderdaad een ouder type Credor chrono opsnorren uit Japan.

image

1 like

Die Oriënt kende ik niet. Vind zelf de looks minder, maar das smaak :grinning:

Bedtime Reading voor de 6S37 vs de 8R48 : https://wornandwound.com/chronography-12-seikos-modern-mechanical-chronographs/

De Panda chrono is wel weer een mooi klokje :ok_hand:

Het is de Orient WZ0011DS… is er ook in zwart en wit, da’s wat conservatiever… :sunglasses:
Even goed kom je die amper tegen…

Hier trouwens een aardige indruk van de Seiko (vintage) chrono calibers… met ook een aardig aantal 6S horloge modellen.

Heb je de Credor ‘Phoenix’ en ‘Pacifique’ 6S chrono modellen al eens bekeken?

Thankz :+1: Toch wel jammer dat de mooiste veelal Japan Domestic zijn… Bij Seiko dachten ze ( het is een beetje aan t veranderen ) dat buiten Japan alleen de budgetmodellen aftrek zouden vinden …

De duurdere Zwitserse merken schermen nu met in house uurwerken en Seiko maakt al tijden alles volledig in house tot en met de olie (muv de saffier glaasjes dacht ik )…

1 like

Ja, alles JDM - uit de tijd dat Seiko net weer was begonnen met high end mechanisch spul, dus eind jaren 90 tot eerste paar jaren 00.

Kwam ook nog deze Credor serie tegen - GCBK979 en GCBK981.
Niet mijn smaak persoonlijk, maar wel de 6S37 en … mét display back (in tegenstelling tot bijv. de Phoenix)

(Foto’s uit http://forum.watch.ru/showthread.php?t=211573)

En dan zijn er nog wat Seiko Ananta / Brightz Phoenix modellen, de SAGH007 en SAGH009… ook met 6S37 en display back, maar die hele styling stond mij eerlijk gezegd nooit aan.

1 like

Ik las dat ze hun saffier ook zelf maken. :slightly_smiling_face:

Er zitten zeker wel wat mooie modellen tussen … ik hou persoonlijk iets meer van de sportievere lijnen / toolwatches. Geen echte dress watches, das minder mijn stijl. Maar even een fotootje gemaakt van mn eigen 6S37 Junghans uitvoering

1 like

En van voren en van achter :stuck_out_tongue_winking_eye:

In vind de stijl en vormgeving met de schroefjes in het huis en de bediening van de knopjes erg geslaagd. Ook de wijzerplaat met duidelijke markers en wijzers maakt het snel aflezen van de tijd makkelijk. De kwaliteit en afwerking staat op top niveau.

Ik heb er eentje :slight_smile:

4 likes

Kan je er een betere foto van plaatsen ?
Nu moeilijk te zien zo.